Hovedinnhold

Bellona krever elbil-garanti

KLARER DET I NABOLAND: - I Sverige og Danmark har politikere på tvers av partigrenser vedtatt felles, langsiktig politikk for å få fart i klimavennlig teknologi, sier transportrådgvier i Bellona, Kari Asheim. Foto: Bellona
KLARER DET I NABOLAND: - I Sverige og Danmark har politikere på tvers av partigrenser vedtatt felles, langsiktig politikk for å få fart i klimavennlig teknologi, sier transportrådgvier i Bellona, Kari Asheim. Foto: Bellona
(VG Nett) De som vurderer å kjøpe elbil skal vite at de kan kjøpe rimeligere biler, kjøre i kollektivfelt og parkere gratis - i lang tid fremover. Derfor krever Bellona nå en «elbil-garanti» fra alle partiene i Norge.

Denne saken handler om:

- Signalene om at den rødgrønne regjeringen jobber med å innføre avgifter på elbiler, er svært uheldig. De som vurderer å kjøpe elbiler må få et stikk motsatt signal, nemlig at de kan kjøre trygt, med alle de godene de har på veien, sier transportrådgiver i Bellona Kari Åsheim.

Lørdag avslørte VG at regjeringen i all hemmelighet jobber med nye avgiftsforslag som kan ramme klimavennlige biler hardt neste år.VG kjenner til fire konkrete forslag som nå er til vurdering i regjeringsapparatet, blant dem er avgifter på elbiler.

Det er ikke bare miljø og klima som gjør at folk velger elbil. Gratis passering i bomringen og muligheten til å kjøre i kollektivfeltet er for mange avgjørende når de vurderer å kjøpe elbil, mener Åsheim.

I tillegg nyter elbileiere godt av fordeler som momsfritak, fritak for engangsavgift, redusert årsavgift og gratis parkering

- Dette er altfor tidlig. Politikerne må forsikre folk om at disse fordelene vil vare i minst 10 år framover, sier transportrådgiver i Bellona, Kari Asheim.

Avgift på sikt

Hun understreker at på sikt må også elbilene avgiftsbelegges, men foreløpig må det legges til rette for at folk kjøper elbiler.

- Men det er lenge til et elbilteknologien vil bli så utbredt. De bilene vi kjøper i dag vil kanskje vrakes i 2030. I mange år fremover er det svært viktig at foregangsmennesker er villige til å kjøpe en foreløpig forholdsvis umoden teknologi. På sikt vil kanskje elbiler kunne bli familiens førstevalg, men inntil da, trenger vi forutsigbarhet fra myndighetene for å få denne teknologien ut på veien, sier Asheim.

Detaljene i regjeringens angivelige planer for avgifter på miljøteknologi er ikke kjent. Kari Asheim i Bellona sier en grov skisse kan øke prisen på elbiler med over 60.000 kroner dersom det er snakk om å innføre moms, og noen tusenlapper hvis det er snakk om å innføre den minste av dagens bilavgifter.

Les:Oslo fikk verdens største ladeplass for elbiler.

- Kan nesten ikke tro det

UTROLIG: Leder i Zero, Einar Håndlykken kan nesten ikke tro at regjeringen arbeider med å avgiftsbelegge miljøbiler. Foto: Magnar Kirknes
UTROLIG: Leder i Zero, Einar Håndlykken kan nesten ikke tro at regjeringen arbeider med å avgiftsbelegge miljøbiler. Foto: Magnar Kirknes

Leder i Zero, Einar Håndlykken, kan nesten ikke tro det han har lest i helgen.

- Avgift på elbiler og bioetanol kan potensielt være et dødelig skudd for miljøbilsatsningen på klimavennlige kjøretøy og klimavennlig drivstoff i Norge, sier Einar Håndlykken.

- Normalt ville vi tatt dette som et rykte, som ble dementert raskt. Men det trodde vi da spørsmålet om avgift på biodiesel kom. Det viste seg å ikke være et rykte. Da var argumentet at også biodieselbiler sliter på veiene og er skyld i ulykker som koster samfunnet penger. Dessverre tilsier logikken i denne argumentasjonen at også elbiler må betale avgift. Det kan vi ikke ta sjansen på, sier han.

Håndlykken vil forhindre at det blir et forslag i statsbudsjettet.

- Nesten alt som kommer her, blir vedtatt, sier han.

- Hvorfor er det så viktig at miljøteknologier får hjelp?

- Det er avgjørende for å få elbiler ut på veien. Elbiler er i ferd med å bli bedre, men de er fortsatt noen praktiske ulemper i forhold til fossilbiler, ikke minst prismessig, sier Håndlykken.

Les:Elbil kjørte 100 mil på en enkelt lading.

Kollektivfeltet kan droppes

Kari Asheim tror ikke det blir fullt av elbiler i kollektivfeltet med det første.

- Nei, men kollektivfeltet kan bli en av utfordringene vi kan få i fremtiden, men ikke ennå. Det er klart bussen må komme frem.

Les:Det offentlige er elbilsinker.

Markeds- og salgsdirektør Jan Svaheim i Elbil Norge, som produserer den lille elbybilen Buddy, sier det vil være et tilbakeskritt for utviklingen å fjerne incentivene for elbiler i Norge nå.

- Norge har i verdenssammenheng vært en pådriver for utvikling av el-kjøretøyer. Fordelene med blant annet avgiftsfritak og bruk av kollektivfelt har vært en viktig bidragsyter til både å få el-kjøretøyer på veien, og til teknologiutvikling, sier Jan Svaheim.

I Norge i dag er omtrent 3.000 elbiler på veien av i alt 2 millioner biler.

- Vi har så vidt begynt å skrape i overflaten av de mobilitetsløsningene vi kommer til å se på veiene innen nær fremtid. Flere elbiler og små elektriske kjøretøy er et av de absolutt viktigste tiltakene for å nå nasjonale miljømål, men også for å bedre luftkvaliteten, støybelastning og vårt energiforbruk, sier han.

Les:Ny Think i 2012.

Nullutslippsrally i dag

I dag starter for øvrig Zero Emission Rally, et rally for nullutslippsbiler (elbiler og hydrogenbiler) fra Oslo til Stavanger. Løpet ble arrangert for første gang i fjor, blant andre med Kronprins Haakon og Henning Solberg.

I år stiller også flere kjendiser i det tre dager lange løpet, blant andre kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp), Inga Marte Thorkildsen (SV) og byråd i Oslo Stian Berger Røsland (H).

Kari Åsheim fra Bellona skal kjøre løpet i en Tesla. Det skal også Einar Håndlykken. Han skal være kartleser for Eldar Vågan.

- Han har bedt om å få en bil med futt i, så da skulle Tesla passe bra, sier Håndlykken.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor