Hovedinnhold

Test av Mitsubishi ASX: SUVeren vinner

Det meste er på skinner bak rattet i Mitsubishis nye ASX. Noe motorstøy og litt mindre praktiske løsninger innvendig, enn konkurrenten, er de eneste minusene vi har kommet over.

Denne saken handler om:

La det være sagt med engang: Dette er, som Skoda Yeti, en knallbra bil til en meget god pris.

Det er derfor detaljene og vektleggingen av de forskjellige egenskapene som gjør ASX til en vinner i vår test.
Mitsubishi er sprekere på veien, ser bedre ut enn en Yeti og bruker mindre drivstoff.

Den japanske nykommeren har også et vel så godt firehjulstrekk system som fungerer utmerket på den 115 hestekrefters diesel varianten. ASX har langt mer bunndrag å by på enn konkurrenten og oppleves som en langt sprekere bil.

Den er lettkjørt, men er ikke utpreget komfortabel bil. Her er Yeti nærmere personbilfølelsen bak rattet. ASX er mer typisk firehjulstrekk-SUV, uten at det nødvendigvis er noe stort minus.

SE FLERE STORE BILDER FRA TESTEN HER.

LES TESTEN AV SKODA YETI HER.

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Komfort

Alt er på stell i førermiljøet, som gir deg en behagelig og fysiologisk sittestilling, med rette vinkler i hofte og knær.

Man føler seg litt barsk i røffe, men absolutt komfortable omgivelser. Du kommer deg også lett ut og inn av bilen.
Sidespeilene er gode og sikten rundt bilen er nesten like god som på Yeti. Men helt lydløs er definitivt ikke den snertne nykommeren. Det mest påtrengende lyden er dieselklakkingen fra motoren. På dette punktet er den dårligere enn Yeti.

Motorstøy

Avfjæringen oppleves også som noe stump sammenlignet med tsjekkeren. Brukervennligheten inni bilen er dårligere enn i Yeti. ASX har riktignok god plass i baksetet og større bagasjerom enn konkurrenten, men mangler de fleksible løsningene til Yeti som har tre separate seter som kan fjernes individuelt.

Du kan heller ikke justere baksetene i lengderetningen, som hos konkurrenten.

Her er våre vurderinger:

Foto: VG Design
Foto: VG Design

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor