Hovedinnhold

Ekstrem Lamborghini: 0-100 km/t: 2,5 sekunder!

Omtrent like lang tid som du bruker på å lese denne overskriften tar det å nå 100 km/t fra stillestående med den ekstreme Lamborghinien som sent i går kveld ble presentert for verdenspressen.

Denne saken handler om:

Bilutstillingen i Paris 2010

Her er bildene av nyheten som får biljournalister verden rundt til å ta frem de virkelig store superlativene.

LES:Verdenslansering av nye Volkswagen Passat

Anledningen er Volkswagen-konsernets premierekveld dagen før årets bilmesse blir sparket i gang i Paris. Den folkelige og langt viktigere splitter nye Volkswagen Passat måtte finne seg i å bli plassert i skyggen av det ekstreme italienske rovdyret.
Sesto Elemento, det sjette element på norsk, er navnet på herligheten.

VGTV i Paris:Se superbilen her!

LETT: Hele konseptbilen er bygd i ultralett karbon eller nærmere bestemt et karbonforsterket plastikkarosseri som allerede italienerne har tatt patent på. Foto: Produsenten.
LETT: Hele konseptbilen er bygd i ultralett karbon eller nærmere bestemt et karbonforsterket plastikkarosseri som allerede italienerne har tatt patent på. Foto: Produsenten.


Disse faktaene er det få andre biler, selv på konseptstadiet som greier å matche:

Vekt: 999 kilo
Toppfart: Tja, rundt 350 km/t sies det, selv om fabrikken selv er forsiktig med disse tallene.
Motor: En V10-motor som leverer 570 hestekrefter
Hestekrefter i forhold til vekt: 1,75 kilo bil per hk.

Hele konseptbilen er bygd i ultralett karbon, nærmere bestemt et karbonforsterket plastikkarosseri som allerede italienerne har tatt patent på.

Her er det nærmest bare den superkraftige motoren og føreren som veier noe. Forholdet mellom vekt og effekt, og ikke bare toppfart, er en uttalt framgangsmåte fra Lamborghini, og andre supersportsbilprodusenter.

SKIMRER: Lakken er karbonmatt, men tilsatt små røde krystaller som skimrer når lyset treffer det. Foto: Produsenten.
SKIMRER: Lakken er karbonmatt, men tilsatt små røde krystaller som skimrer når lyset treffer det. Foto: Produsenten.


- Sesto Elemento viser hvordan fremtiden til supersportsbilen kan se ut, ekstremt lett vekt kombinert med ekstrem ytelse skal bli til en ekstremt morsom kjøreopplevelse. Alle fremtidige Lamborghinier vil ha litt av denne bilen i seg, sa Stephan Winkelmann, president i Automobili Lamborghini ved verdenspremieren.

LES:De beste bruktbilene på vinterføre

UMISKJENNELIG LAMBORGHINI: Sesto Elemento, det sjette element på norsk. Foto: Produsenten.
UMISKJENNELIG LAMBORGHINI: Sesto Elemento, det sjette element på norsk. Foto: Produsenten.

Ny super-Bugatti

En annen supersportslig nyhet som ble presentert av Volkswagen er Bugatti Veyron Supersports. Den ekstreme bilen har blitt enda mer ekstrem i den nye supersport varianten. Den åtte liters store motoren leverer hele 1200 hestekrefter.

Fra 0-100 er den like rask som Lamborghinien med 2,5 sekunder. 200 km/t har monsterbilen når det er gått fattige 6,7 sekunder. 0-300 km/t går unna på 14,6 sekunder.

RASKEST: Bugatti Veyron. Verdens raskeste bil. Foto: AFP
RASKEST: Bugatti Veyron. Verdens raskeste bil. Foto: AFP

LES OGSÅ:De syv beste bruktbilene

Bensinforbruket ved blandet kjøring er 2,3 liter per mil. CO2-utslippet er det samme som seks Toyota Priuser slipper ut, med sine 539 gram per kilometer. Toppfarten er 415 km/t.

Den skal imidlertid ha oppnådd 431 km/timen på bane, noe som i følge Bugatti er det raskeste en serieprodusert bil har nådd.

Porsche hadde i tillegg til et sjefskifte også med seg sin nye Speedster. Denne råtassen skal bare produseres i et begrenset opplag på 356 eksemplarer. Motoreffekten på den sportslige tyskeren er 408 hestekrefter og skulle holde for alle og enhver.

Ny Audi Quattro

Så må vi ikke glemme konseptbilen Audi Quattro, som også ble førpremierevist i går kveld, med offisiell verdenspremiere i formiddag.

Ikonet kom i sin første utgave for 30 år siden. Tyskerne feirer dette med en ur-Quattro: En femsylindret 2,5 liters turbo-motor leverer hele 402 hestekrefter med trekk på alle fire hjulene.

Hele bilkroppen er lagd av aluminium eller karbon og vekten er holdt helt nede på 1.300 kilo.

Toseteren har mange av de samme genene som Audi A5 har. Det er per dags dato ingen konkrete planer for å masseprodusere denne modellen, men i følge Audis egne folk er det på ingen måte utenkelig dersom interessen er stor nok.

NYTAPNING: Ikonet Audi Quattro ble lansert i sin første utgave for 30 år siden. Tyskerne feirer med en ur-Quattro. Foto: AFP
NYTAPNING: Ikonet Audi Quattro ble lansert i sin første utgave for 30 år siden. Tyskerne feirer med en ur-Quattro. Foto: AFP

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor