Hovedinnhold

Spent på Renaults grønne superbil

RØD-«GRØNN»: Renault DeZir er et blikkfang i all sin røde prakt. Foto: Renault
RØD-«GRØNN»: Renault DeZir er et blikkfang i all sin røde prakt. Foto: Renault
(VG Nett) Renault kommer til Paris-utstillingen med en ny, helelektrisk konseptbil. Spenstig, lyder forhåndsdommen fra VG Netts lesere.

Denne saken handler om:

Renault har sagt at konseptbilen DeZir er en pekepinn på hvordan fremtidige modeller blir seende ut. De første bildene av bilen, som ble sluppet i sommer, viser en dristig sportsbil med sensuelle linjer.

VG Netts lesere er allerede i gang med å diskutere DeZir.

«Franskmennene er blitt flinke til slikt! Synes dette så spenstig ut», mener en debattant på VGDebatt.

«Jeg stiller meg tvilende til at bilen kommer ut i den formen der. Men om den skulle gjøre det, så ser jeg lyst på fremtiden til Renault om interiør og øvrige kvaliteter står i stil», mener en annen.

Lengde: 4,2 meter

DeZir er en toseters kupé med bakhjulsdrift. Den er 4,2 meter lang, altså bare litt kortere enn Mégane kupé, litt over 1,1 meter høy - nesten 10 cm lavere enn en Audi R8 - og drøyt 1,9 meter bred. Hjertet i bilen er en midtplassert, elektrisk motor som er god for 110 kw og 226 Nm. Motoren støttes av en lithium-ion-pakke som yter 24 kilowattimer.

Les også:Renaults nye folkekabriolet

DeZir-motoren er den samme som sitter i Renaults øvrige nullutslippmodeller. Batteripakken er den samme som i Nissan Leaf, og har en rekkevidde på rundt 160 kilometer, skriver inhabitat.com.

(Les videre under bildet)

KONTRASTER: Rødt og hvitt preger kabinen. Foto: Renault
KONTRASTER: Rødt og hvitt preger kabinen. Foto: Renault


Å lade batteriet tar åtte timer, men hurtigladeteknologien Quick Drop gjør at føreren slipper å vente så lenge. 20 prosent av batterikraften kan gjenvinnes i løpet av 20 minutter, ifølge carsession.com.

Les også:Test av Renault Mégane stasjonsvogn

DeZir produserer beskjedne 148 hestekrefter, men den kombinerte stål/kevlar-konstruksjonen holder vekten nede i 830 kilo, melder autocar.co.uk. Dermed kan 0-100 gjøres unna på fem sekunder. Toppfarten er 180 km/t.

Eksteriørmessig er fronten verdt å merke seg. En biter seg raskt merke i den prangende Renault-logoen og fronlysene som vipper opp som øyelokk.

Kontrastfarger

Interiøret preges av kontrastfarger. Rød lakk og hvitt lær går igjen i hele kabinen, mens omgivelseslyset skal få den ene setebenken til å virke som om den flyter.

(Les videre under bildet)

ØYELOKK OG STOR LOGO: Renault har plassert en overdreven logo foran på bilen. Foto: Renault
ØYELOKK OG STOR LOGO: Renault har plassert en overdreven logo foran på bilen. Foto: Renault

Hva så med navnet DeZir? En VG Nett-leser kan ha svaret på hvor navnet stammer fra.

«Er navnet et forsøk på fonetisk lek? Slik at det skal høres ut som "Desire"?».

Flere svar er ventet når bilen debuterer på Paris-utstillingen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor