Hovedinnhold

Dette er de beste sikkerhetssystemene for biler

STØTTE: Audis blindsonesystem hjelper føreren med å skifte fil sikkert. Foto: Produsenten
STØTTE: Audis blindsonesystem hjelper føreren med å skifte fil sikkert. Foto: Produsenten
(VG) Her er de nyeste, beste og mest avanserte sikkerhetssystemene for biler, ifølge organisasjonen EuroNCAP.

Denne saken handler om:

Den europeiske bilsikkerhetsorganisasjonen vurderer til daglig de aller fleste nye biler. Nå har de kåret de beste nye avanserte sikkerhetssystemene for 2010.

Bildespesial: Se flere bilder nederst i artikkelen eller her 

NB! Ikke alle disse systemene er tilgjengelig på biler i Norge i dag.

Radar overvåker

Audis blindsone-system hjelper føreren til å skifte fil sikkert. En radar på hver side av bilen overvåker trafikken 70 meter bak bilen og frem til et punkt like foran føreren i hastigheter over 30 km/t.

Det måler både fart og distanse til bilene som kommer bakfra, for å gi deg et tidlig varsel om eventuell fare. Et varsellys i sidespeilet sier fra til føreren.

Nødoppringning

BMWs Assist Advanced eCall er et automatisk nødoppringningssystem som ved en krasj automatisk vil vurdere personskadene i bilen og videreformidle disse til BMWs eget senter som så vil kontakte hjelpemannskaper.

Både antall personer i forsetene, hvor bilen er blitt skadet, hastigheten, utløste kollisjonsputer og bruk av setebelte i bilen blir videreformidlet automatisk via en tekstmelding.

Les: Bilen ringer selv til ambulansen.

Auto-telefon

Citroën Localized Emergency Call system foretar også en automatisk telefonoppringning ved en krasj (som blir fanget opp av bilens egne kollisjonssensorer). Den setter deg i kontakt med nødnummer. Her kan du både muntlig via bilens telefonsystem prate med medisinsk personale. Det blir også, som hos BMW, sendt ut en SMS med informasjon om hvor ulykken er inntruffet. Systemet er ennå ikke i Norge.

Konsernsøster Peugeot har også et tilsvarende system, Connect SOS som ble premiert av EuroNCAP.

Les også: Her er bilens hær av elektroniske hjelpere.

Bremsesystem

Hondas kollisjonsbegrensende bremsesystem (CMBS) skal varsle føreren om en mulig kollisjon.

Når en radarsender montert bak grillen oppdager et kjøretøy eller en hindring i veien, fastslår det avstanden og hastigheten mot kollisjonen.

Les også: Gladnyhet: Klønerygging kan være bra for deg! 

Hvis denne hastigheten overstiger terskelen, varsler systemet omgående føreren med en blinkende lampe i instrumentpanelet og et lydsignal. Hvis du ikke reduserer hastigheten, vil systemet stramme sikkerhetsbelte og sette på bremsene lett.

Når systemet registrerer at en kollisjon er uunngåelig, strammes begge sikkerhetsbeltene foran, og bilen bremser kraftig opp. CMBS kan du få på Accord og CR-V Executive Advanced.

Sikkerhetssystem

Mercedes PRE-SAFE er et system der flere forskjellige prosesser i bilen settes i gang på likt dersom bilens fart, retning og lignende til sammen indikerer at føreren ikke er oppmerksom på en kollisjonsfare.

Nakkestøtten foldes opp, vinduer og soltak lukkes igjen, førerseter og sidestøtte settes (dersom det er elektriske seter) i en mest mulig «sikker» posisjon, setebeltene strammes opp og så videre.

Bremsene reagerer også av seg selv dersom avstanden til bilen foran blir for liten. (Det siste er et eget system som også fikk en egen utmerkelse av EuroNCAP.)

Se hvordan Mercedes-systemet fungerer.

Kamera overvåker

Et lite kamera i toppen av frontruten på Opel er kjernen i Opel Eye-systemet.

Informasjon fra dette kameraet om veimerking og trafikkskilt blir konstant analysert. Skiltene blir også husket av bilen og vist i speedometeret til deg inni bilen.

Les også: Sinnene i kok i MC-miljøet etter forslag om refleks-påbud 

EuroNCAP har premiert filskifte-varsleren i Opels system.

Kjører du over 60 km/t og bilen beveger seg på en måte som tyder på at føreren ufrivillig forlater sin fil, vil systemet advare deg. Både bruk av rattet, blinklys, gass og brems er med i denne vurderingen. Systemet er tilgjengelig både på Opel Astra og Opel Insignia.

Kjørefeltvarsling

Kjørefeltvarslingssystemet til Volkswagen, Lane Assist, korrigerer styringen og hjelper deg med å holde bilen i kjørefeltet.

Begge sider av kjørefeltet må være merket for at systemet skal fungere ordentlig. Det fungerer heller ikke like bra i dårlig vær. Et kamera følger merkingen, og griper inn med et korrigerende styremoment ved fare.

Unngå krasj

Volvo City Safety er designet for å unngå krasj i lave hastigheter. I hastigheter mellom 3,6 km/t og 30 km/t vil sensorer i toppen av frontruten overvåke et område 10 meter foran bilen.

Hvis en kollisjonsfare oppstår i dette området, stilles bremsene inn til å reagere enda raskere. Hvis ikke føreren bremser ned, vil bilen gjøre dette selv.

Ved 15 km/t og lavere vil bilens hjerne satse på å unngå kollisjon. Ved høyere hastigheter er det skademinimering som gjelder.

SE VIDEO: SE HVORDAN VOLVOEN KAN KJENNE IGJEN FOTGJENGERE OG STOPPE FOR DEM. 

HER FINNER DU ALLE VÅRE BILTESTER. 

..

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor