Hovedinnhold

Ny rapport: Fortsatt 40 år med smale veier i Norge

PÅ VERSTINGVEIEN: E 39 gjennom hele Sogn og Fjordane er verstingveien i Norge. Det slås fast i en stor dataanalyse av norske hovedferdselsårer. - Vårt krav er at vi får like god stamveistandard som de øvrige fylkene denne veien går gjennom, sier Jenny Følling, ordfører i Gaular kommune og leder for stamveiutvalget for åtte kommuner. Foto: Mattis Sandblad
PÅ VERSTINGVEIEN: E 39 gjennom hele Sogn og Fjordane er verstingveien i Norge. Det slås fast i en stor dataanalyse av norske hovedferdselsårer. - Vårt krav er at vi får like god stamveistandard som de øvrige fylkene denne veien går gjennom, sier Jenny Følling, ordfører i Gaular kommune og leder for stamveiutvalget for åtte kommuner. Foto: Mattis Sandblad
E39 (VG) Daglig dundrer trailere og personbiler forbi hverandre på veien som blir utpekt som landets verste i en ny rapport - E39 gjennom Sogn og Fjordane.

Denne saken handler om:

Slik er veiansvaret

Forvaltningen av norske hovedveier er fra og med 2010 fordelt slik:

Statens vegvesen har ansvaret for alle hovedveier, det som før ble kalt Europaveier og riksveier. Nå kalles dette riksveier, og teller ca. 12.000 kilometer.

Landets fylker har ansvaret for fylkesveier og øvrige riksveier, ca. 85.000 kilometer.

Ifølge den samme rapporten - utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken - vil Norge ha énfelts hovedveier i 40 nye år, hvis ikke myndighetene skifter gir i utbedringsarbeidene.

Ti prosent av norske riksveier, 1240 kilometer, har en standard som er under minstekravet til bredde: 8,5 meter.

I fjor ble 22 kilometer utbedret, i år er det 15 kilometer som utvides, ifølge statsbudsjettet for 2011.

- Med denne fremdriften betyr det at vi fortsatt i 40 år vil ha norske hovedveier som er for smale til at to kjøretøy, godkjent for norske veier, kan møtes. Enkelt sagt er dette veier uten gul midtlinje, som er så smale at de i praksis er enfeltsveier, sier Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

OFV har i nesten et år latt tusenvis av data fra Norsk veidatabase blitt analysert av konsulentfirmaet Rambøl.

De legger frem sine vurderinger av norsk veistandard på den store Veikonferansen i Trondheim neste uke.

Samferdselsdepartementet er uenig i denne vurderingen.

HAR DU MENINGER OM NORSK VEIBYGGING? BRUK KOMMENTARFELTET NEDERST I ARTIKKELEN!

Et daglig slit

På E39 sør for Sandane kliner Per Lexau (62) den store meieribilen helt inntil den steile fjellveggen og gjennom hårnålssvingen.

I 15 år har han hatt E39 i Sogn og Fjordane som sin arbeidsplass. Norges verste riksvei, ifølge OFV.

Per Lexau kjører fire dager i uken for Tine Meieriet Byrkjelo. Arbeidsdagen består av 44 mil langs den til dels svingete og smale E39 og andre veier i regionen.

- Det er bare å avpasse farten etter forholdene, sier mannen, som har vært yrkessjåfør i 35 år.

Et annet sted på den samme veistrekningen, ved det lille tettstedet Reed i Gloppen kommune, møter vi Aage Indrebø og datteren Anna Lovise (6). Veslejenta må sendes med skolebuss til en ny storskole etter at den lokale skolen ble lagt ned.

Men til bussen får hun ikke lov å gå alene. For å komme med bussen må seksåringen krysse E39.

- Vi tør rett og slett ikke sende henne ned bakken fra huset og over veien alene, det er ikke aktuelt, sier Indrebø, som har så fleksibel jobb at han kan komme litt senere de dagene han må være følge på skoleveien.

HAR DU TIPS - KONTAKT OSS! 

Artikkelen fortsetter under bildet.

MIL ETTER MIL: Per Lexau har 35 år bak seg på veien, og dagene blir lange. Hver arbeidsdag innebærer 44 mil på til dels vanskelige veier. Foto: Mattis Sandblad
MIL ETTER MIL: Per Lexau har 35 år bak seg på veien, og dagene blir lange. Hver arbeidsdag innebærer 44 mil på til dels vanskelige veier. Foto: Mattis Sandblad


Har fått nok

Jenny Følling, ordfører i Gaular kommune og leder for stamveiutvalget som åtte kommuner med E39 som gjennomfartsåre har samlet seg bak, unnskylder seg når hun kommer lettere forsinket til vårt møte.

- Jeg havnet i kø, og det er umulig å komme forbi, vet du, sier Følling.

I spissen for andre ordførere, NAF, NHO og andre organisasjoner tar hun nå nye initiativ mot rikspolitikerne - som de mener har forsømt E39 lenge nok.

- I den gjeldende NTP-en (Nasjonal Transportplan) er det satt av 2,5 milliarder for utbedringer, men det skjer på korte parseller av gangen, og det reelle behovet er minst det dobbelte, sier Følling.

- Veien ligger langt under stamveistandard, den ligger langt over på ulykkesstatistikken, og flaskehalsene ligger i kø, mil etter mil. Og det er alt for få gang- og sykkelveier.

Les: Motorveiutbygging: Norge 66 kilometer - Polen 1145 kilometer. 

Holder ikke avtalen

- Ifølge avtalen med EU skal trafikantene sikres et høyt, ensartet og kontinuerlig service-, komfort- og sikkerhetsnivå. Avviket fra kravet er stort mange steder i Norge, sier Vilrid Femoen, som er faglig ansvarlig for den store veiundersøkelsen.
Uansett hvordan kolonnene i undersøkelsen slås sammen, sammenlignes og vurderes, så kommer Sogn og Fjordane med ryggraden E39 dårligst ut.

Ifølge OFV viser også ulykkestall regnet pr. milliard kjørte kilometer, at det er ti ganger farligere å ferdes i trafikken i Troms, Nordland og Oppland enn i Oslo og Akershus.

Les: - Dårlige veier farligere enn dårlige sjåfører. 

Avviser at det vil ta 40 år

Ledelsen i Samferdselsdepartementet er ikke enig i påstanden om at det vil ta 40 år å utbedre smale hovedveier.

- Rent unntaksvis bygger vi veier under 8,5 meter. Også seks meter ansees som en godt fremkommelig riksvei med gul midtlinje, sier Lars Erik Bartnes, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Han understreker at han ikke har lest rapporten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

- Men er vi er veldig godt kjent med tilstanden på E39, spesielt gjennom Sogn og Fjordane. E39 er et satsingsområde, det skal brukes 14,5 milliarder kroner slik at det korter ned reisetiden med en time mellom Kristiansand og Trondheim. Spesielt i Sogn og Fjordane har vi store prosjekt gående. Nesten 2,5 mil ny vei er under arbeid i det fylket.

Bartnes går også i rette med påstanden fra OFV om at det vil ta 40 år å utbedre de smale veiene.

- Vi eier ca. 1000 mil vei, de siste seks årene har vi bygget 70 mil ny riksvei. Og vi bygger ny vei der behovet er størst. I løpet av 40 år vil vi ha fornyet over halvparten av de 1000 milene vi snakker om, sier Bartnes.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor