Hovedinnhold

Utvikler biler som skal styres med øynene

«Datamaskiner minst like godt egnet til å kjøre bil som mennesker»

STYRER UTEN HENDER: Fører David Latotzky i forskningsbilen kalt "Spirit of Berlin" kan styre bilen med øynene over den gamle rullebanen på den tyske flyplassen Tempelhof i Berlin. Foto: AFP
STYRER UTEN HENDER: Fører David Latotzky i forskningsbilen kalt "Spirit of Berlin" kan styre bilen med øynene over den gamle rullebanen på den tyske flyplassen Tempelhof i Berlin. Foto: AFP
BERLIN (VG) I denne bilen behøver du ikke holde hendene på rattet. Du styrer med øynene!

Denne saken handler om:

Kikk et par sekunder til høyre - og bilen svinger dit. Sensorer og et intelligent navigasjonssystem sørger for at du ikke havner i grøften eller kjører på rødt lys.

- Hvorfor skal man egentlig føre bilen selv? undrer professor Raul Rojas ved Senter for kunstig intelligens på Freie Universität Berlin.

EyeDriver er nemlig bare begynnelsen.

Målet til Rojas og de 20 kollegene hans i prosjektgruppen AutoNOMOS, er biler som gir gass, bremser, blinker og svinger helt uten sjåfør.

- Jeg tror datamaskiner er minst like godt egnet til å kjøre bil som mennesker, sier Rojas.

Les:Bilen som kan slippe blinde ut i trafikken.

Bedre sikkerhet

Tuting, kø, uforsvarlige forbikjøringer og fartsoverskridelser, leting etter parkeringsplasser og promillekjøring: Professoren tror intelligente, førerløse biler vil bidra til å ta knekken på noen av de mest irriterende - og farligste - sidene ved veitrafikken.

For få måneder siden lanserte arbeidslaget hans en iPhone-applikasjon som kan brukes til å fjernstyre en spesialtilpasset Dodge Grand Caravan. Forrige uke ble EyeDriver-konseptet presentert.

Sjåføren har på seg en hjelm utstyrt med et spesialkamera som registrerer øyebevegelser. Informasjonen sendes til en datamaskin, som forvandler opplysningene til styresignaler. Små motorer ved gasspedalen og rattet sørger for at kommandoene utføres.

Ruten er i hovedsak førprogrammert, og sjåføren må bare bruke øynene aktivt til eventuell kursendring i kryss.

- Man må kikke i en bestemt retning i minst to sekunder for at bilen skal svinge dit.

- Man ville bli svært sliten hvis man hele tiden måtte konsentrere seg om hvor blikket er festet, forklarer Rojas.

Les:Ford vil bruke GPS til å avverge ulykker.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KJØRER UTEN FØRER: Forskerne tror vi om 20 år kjører slik på en del motorveier. Foto: AFP
KJØRER UTEN FØRER: Forskerne tror vi om 20 år kjører slik på en del motorveier. Foto: AFP


Teknisk sensasjon

Spesialbilen, som er døpt «Spirit of Berlin», både girer, blinker, svinger og bytter fil selv. Den holder seg til veier som er registrert i navigasjonssystemet.

Kjøretøyet er en teknisk sensasjon, men nytteverdien er hittil begrenset, vedgår Rojas. Å bruke den på offentlige veier er strengt forbudt.

Han er ofte i møter med bilindustrien. Også forsvarsindustrien følger forskningen, som støttes av både den tyske og amerikanske stat.

- I løpet av et tiår tror jeg vi vil se førerløse, autonome biler på lukkede, private områder der man kjører fastlagte strekninger. Om 20 år kan vi ha slike biler på motorveier, der trafikken flyter godt og det knapt finnes fotgjengere og dyr. Men før vi får slike biler i bytrafikken, vil det nok gå 30-40 år, sier professoren. Han legger til at lovgivningen er et problem, og må endres.

- Hvem har skyld hvis en førerløs bil kolliderer?

Uten fører - i Norge

Norske forskere er med på å utvikle nye førerløse systemer som skal få trafikken i store byer til å flyte bedre.

SINTEF Teknologi og samfunn i Trondheim er den eneste nordiske partneren i det storstilte EU-prosjektet CityMobil, hvor 15 byer deltar.

Forskerne ser for seg at automatisert transport utført av førerløse miljøvennlige biler kan bli et våpen mot køer og forurensning, særlig i byer med mye trafikk.

En liten førerløs bil ble demonstrert i Trondheim allerede i fjor.

Til neste år begynner dessuten Volvo testingen av et system der biler kjører av seg selv i konvoier.

Ideen er at du selv kjører ut av garasjen og boliggatene. Når du nærmer deg motorveien, kobler navigasjonssystemet seg inn og sørger for at bilen styrer seg pent inn i rekken. Deretter overtar teknologien, slik at du kan slippe rattet og ta frem avisen.

Volkswagen har på sin side lansert forskningsbilen Passat Junior,som navigerer via datamaskiner som sender impulser til bilens elektromekaniske servostyring.Kjøringen kan imidlertid bare foregå på lukket område.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor