Annonsørinnhold

– Dagen har vært knall og har absolutt levd opp til forventningene. Endelig har jeg fått testet XPENG G9. Konklusjonen: Her får du en flott bil, som kan måle seg med premiumsegmentet, forteller André.

38-åringen ble med det den første nordmannen til å teste Performance-utgaven (fra kr. 677.925,–), som er skreddersydd for det norske publikummet.

Med en batterikapasitet på 98 kWt, en gedigen bagasjeplass, to skjermer på til sammen nesten 30 tommer, materialkvalitet i toppklasse, stemmestyrte tjenester og en rekke andre tekniske finesser, er dette en bil som er perfekt for barnefamilier og hyttefolket i Norge. 

I den aktuelle G9-versjonen får du dessuten en maksimal ladeeffekt på inntil 300 kW (!), som er blant de beste i klassen. Rekkevidden er opptil 520 km.

Kort oppsummert: Her opplever du rett og slett en følelse av luksus og sportslighet i et kjent SUV-silhuett.

– Dette er den nye norgesbilen, det er jeg sikker på, sier mannen som til daglig er bosatt i Bergen.

Frem til 30. juni får du ved kjøp av XPENG G9 med premium comfort & audiopakken og sleeping kit til en verdi av 48.890,– kroner.

Land vehicle, Automotive tire, Alloy wheel, Car, Sky, Window

Fikk tidlig opp øynene for Xpeng

For å forstå Andrés lidenskap for elbiler, må vi vende tilbake til start. 

Året er 2021, og den opprinnelige østlendingen oppdager XPENG G9 på en kinesisk bilmesse, via Youtube. Sammenlignet med andre merker på markedet opplever han bilen som annerledes.

I positiv forstand. 

– Jeg tenker da på interiøret og eksteriøret, ladehastigheten, den hurtige akselerasjonen, og at det var utrolig mye skjerm inne i bilen, sier 38-åringen.  

Han er ikke den eneste som har fått øynene opp for XPENG G9. «Dette er ekstremt mye bil for pengene» skriver TV 2s Broom, «Årets gedigne overraskelse» skriver elbil24 (redaksjonelle lenker), og den omtales som en potensiell «game-changer» av NAF.no.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Wheel, Tire, Jeans, Car, Grille, Smile, Hood
Automotive side-view mirror, Steering wheel, Motor vehicle, Car, Rim

Invitert til prøvekjøring

Gleden ligger nærmest klistret utenpå den veltrente bilentusiasten når Xpeng Norge inviterer ham til hovedstaden for å innta førersetet i bilen. 

En stekende vårsol fra skyfri himmel hilser den langveisfarende velkommen idet han full av forventninger spaserer ut fra Oslo S og entrer hovedstadens gater. 

– Det første jeg tenkte på da jeg våknet i dag tidlig, var at jeg skulle til Oslo for å teste en rå bil. Forhåpentligvis blir det gøy, fordi jeg har ventet lenge på dette, sier bilentusiasten som er ansatt i en lederstilling i et industrikonsern i landets nest største by.

Personal luxury car, Automotive lighting, Motor vehicle, Hood, Grille, Rim

KONKURRANSEDYKTIG: Med teknologi som XPILOT og Xmart OS-programvare, konkurrerer Xpeng-modeller med de beste elbilene på markedet. 

Umiddelbart begeistret

Med målbevisste skritt vender ettbarnspappaen nesen raskt mot bilen som står parkert ved Xpeng-lokalene i Operagata sentralt i Oslo. 

Her tas han imot av produktspesialist Helene Ravnaas, som uten å nøle registrerer tilreisende Andrés lengsel etter å runde hjørnet, for å ta og føle på bilen med det skyhøye utstyrsnivået.

– Dette er flott, dette er pent! utbryter 38-åringen entusiastisk så snart han betrakter Performance-versjonen han har reist 480 kilometer for å prøvekjøre.  

G9 spesifikasjoner

Automotive parking light, Vehicle registration plate, Tire, Wheel, Grille, Hood

RWD Standard Range

RWD Long Range

AWD Performance

RWD Standard Range

RWD Long Range

AWD Performance

RWD Standard Range

RWD Long Range

AWD Performance

RWD Standard Range

RWD Long Range

AWD Performance

pris

Fra kr. 536.588,-

Lengde x Bredde x Høyde (mm)1

4891/ 1937/ 1670 (med luftfjæring)

Akselerasjon 0-100km/t1

6.4s

Hjuldrift1

RWD (bakhjulsdrift)

Skjermer1

14.96 tommer sentral kontrollskjerm +
14.96 tommer passasjer underholdningsskjerm

Akselavstand (mm)1

2998

Antall seter1

5

Egenvekt (kg)1

2235 (uten hengerfeste) / 255 (med hengerfeste

Bagasjeromvolum (L)1

660 L / 1576 L (med baksetene felt ned)

DC Lading (Hurtiglading)1

Opp til 260 kW

pris

Fra kr. 606.300,-

Lengde x Bredde x Høyde (mm)1

4891/ 1937/ 1680

Akselerasjon 0-100km/t1

6.4s

Hjuldrift1

RWD (bakhjulsdrift)

Skjermer1

14.96 tommer sentral kontrollskjerm + 14.96 tommer passasjer underholdningsskjerm

Akselavstand (mm)1

2998

Antall seter1

5

Egenvekt (kg)1

2230

Bagasjeromvolum (L)1

660 L / 1576 L (med baksetene felt ned)

DC Lading (Hurtiglading)1

Opp til 300 kW

pris

Fra kr. 677.925,-

Lengde x Bredde x Høyde (mm)1

4891/ 1937/ 1670 (med luftfjæring)

Akselerasjon 0-100km/t1

3.9s

Hjuldrift1

AWD (firehjulstrekk)

Skjermer1

14.96 tommer sentral kontrollskjerm + 14.96 tommer passasjer underholdningsskjerm

Akselavstand (mm)1

2998

Antall seter1

5

Egenvekt (kg)1

2260

Bagasjeromvolum (L)1

660 L / 1576 L (med baksetene felt ned)

DC Lading (Hurtiglading)1

Opp til 300 kW

Automotive tire, Motor vehicle, Alloy wheel, Sky, Car, Hood

– Kan måle seg med premiumsegmentet

Helene gir ham deretter en innføring i hvordan den nesten 5 meter lange familie-SUV-en fungerer på optimalt vis, og hvordan sjåføren og passasjerene kan ta komforten til nye høyder.  

Her finner du ikke hardplast noe sted, men heller fire seter i nappaskinn, med både massasje, kjøling og varme. 28 høyttalere sitter i kupeen, og du får et stort panoramatak på 1,7 kvadratmeter. 

XPENG G9 kommer i tre utgaver, fra 536.588,- kroner, og har mye utstyr som standard. I tillegg stiller Xpeng med nybilgaranti i 7 år/160.000 km, som er blant de beste avtalene norske elbilkunder kan få. 

– Jeg tror dette er en bil som kan måle seg med biler i premiumsegmentet, forteller André til Xpengs produktspesialist.

Dette er XPENG G9:

  • Pris fra NOK 536.588,- (levert Oslo).
  • Rekkevidde på opptil 570 km (RWD Long Range)*
  • XPENG G9 kan lade inntil 100 km på 5 minutter* (RWD Long Range og AWD Performance).
  • Inntil 2 år med forlenget garanti utover den eksisterende 5 års garantien og/eller inntil 160.000 km. Tilbudet gjelder for alle XPENG G9 og XPENG P7 av modellår 2023.
  • Mulighet for montering av takstativ med taklast på 75 kg samt takboks.
  • Rattvarme og oppvarming av frontruten (nedre del), noe som er praktisk ved oppstart på kalde vinterdager.
  • Utstyrt med smarte løsninger gjennom Xmart OS, blant annet stemmestyring.
  • Enkel tilgang på apper som for eksempel Spotify.

Les mer om bilen her

Flere agenter og servicesteder

Xpeng har nylig inngått en avtale om et nytt agentnettverk (redaksjonell lenke). Når du kjøper fra en agent, inngår du en avtale direkte med produsenten, i stedet for en forhandler.

Nettverket gjør det lettere for deg å finne steder du kan sjekke ut bilene. Du vil også ha et servicested nærmere deg.

Du kan nå sjekke ut Xpengs modeller her: Bilia Kokstad, Nardo Bil Sandmoen og Ålgårds Auto Sandnes. Fra august kan du også finne Xpeng hos Bil i Nord Tromsø.

Samtidig har Xpeng blitt medlem i Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund.

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Sky, Car, Hood, Grille
Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Car, Hood, Grille, Bumper
Personal luxury car, Motor vehicle, Steering wheel, Automotive design, Plant

Så kom det store øyeblikket

Når så den grunnleggende opplæringen er overstått, kan 38-åringen endelig trå på gasspedalen for første gang. Vakre og sommerlige Tofte, et tettsted ved Oslofjorden på Hurumlandet i Asker kommune, er neste destinasjon.

Etter hvert som oslogryta legges bak ham, og bilen er satt i sportsmodus, deler testpiloten sine umiddelbare tanker om livet bak rattet langs motorveien. 

– Det første jeg legger merke til, er at det er veldig stille i kupéen. Bilen er lettkjørt og ligger godt på veien. Jeg merker også hestekreftene, sier André om modellen med 551 hk.

Bilens understell er justert av spesialingeniører i Tyskland, og den akselererer jevnt fra 0 til 100 km/t på mindre enn fire sekunder. 

– Det var krefter! Det var positivt og gøy, jeg hadde gledet meg til dette, sier en tydelig imponert 38-åring, straks etter å ha sjekket ut hvor raskt bilen sparker unna på motorveien på kontrollert vis.

PRODUKTSPESIALIST: Helene Ravnaas i XPENG.

Ytterligere opplæring

I Tofte møter han på nytt produktspesialisten Helene. Etter å ha fått en tilbakemelding på testpersonens førsteinntrykk, fortsetter hun opplæringen av den ferske Xpeng-sjåføren.

En banebrytende datakraft sørger for at det avanserte førerassistansesystemet XPILOT bruker kameraer, radarer og sensorer for å tilby støtte til kjøring, parkering og sikkerhet. 

Dette sier forhandlerne om XPENG G3:  







INVITE

INTENSE+

INSTYLE

INSTYLE+

Inkluderer batterivarmesystem, fjernlysassistent (AHB) og omfattende sikkerhetsutstyr som kjørefeltvarsler og frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse.

Fra kr. 449.900 ,-

Fra kr. 449.900 ,-

RESERVER BILEN HER

– Kundene setter stor pris på at alt av utstyr og matter er inkludert.  Mye bil for pengene!

Ali Reza, Motor forum Oslo avd. XPENG

– Kundene setter stor pris på at alt av utstyr og matter er inkludert. Mye bil for pengene!



Frode Haukali, Motor Forum Stavanger

– G3 er et teknisk vidunder med god plass til svært gunstig pris.




– Kundene setter stor pris på at alt av utstyr og matter er inkludert.  Mye bil for pengene!

Bjørn Espen Arnesen, Motor Forum Asker & Bærum

– Det er spennende at bilen kan oppdatere seg trådløst og få nye funksjoner underveis, slik at du «alltid» har en ny bil.



Her kan du ligge og se på stjernene

Videre kan passasjeren i forsetet nyte maksimal komfort med mulighet for å vippe ut en egen fotskammel.

– Her kan jeg sove, dette er meget behagelig. Det er som å sitte i en ordentlig massasjestol, eller å ligge rett ut i en stressless. Nesten som en seng med massasje, sier prøvekaninen André. 

Helene går så i gang med å vise at bilen, med en selvoppblåsbar madrass, faktisk er tilrettelagt for å kunne gjøres om til et soverom for to personer i bagasjerommet.

– Her kan du ligge og se på stjernene, veldig komfortabelt, ler Xpeng-entusiasten hjertelig idet han tydelig avslappet kjenner på opplevelsen på «soverommet».

Frem til 30. juni får du ved kjøp av XPENG G9 med premium comfort & audiopakken og sleeping kit til en verdi av 48.890,– kroner.

Lader som få andre

Etter en begivenhetsrik dag langs fjorden, settes kursen deretter mot en Ionity-lader, for å få forsterket den behagelige kjøreopplevelsen og demonstrert ladehastigheten. 

– Den er veldig rask, og det er positivt med ny teknologi for elbiler, sier André, etter å ha brukt et begrenset antall minutter ved ladestasjonen på Dal i Eidsvoll. 

Den lynkjappe ladingen gjør at du kan oppnå opptil 100 kilometers rekkevidde på bare fem minutter*. En hurtigladeøkt fra 10 til 80 prosent vil kunne gå på rundt 20 minutter*.

Grunnlaget for den raske ladeytelsen er at bilen har en ny 800-volts batteriteknologi.

Personal luxury car, Automotive design, Vehicle, Plant, Gadget
Hair, Face, Hairstyle, Daytime, Beard, Hood, Human, Smile, Sleeve, Textile

HØY LADEEFFEKT: Batteripakka på 98 kWt kan hurtiglades med maks effekt på 300 kW.

Selvsikker konklusjon

Tilbake i Bjørvika i Oslo, parkerer André Performance-modellen trygt og relativt nyladet utenfor Xpengs lokaler. Med et nærmest nyforelsket blikk på resultatet av åtte år med utvikling og innovasjon, er han overbevist om at bilmodellen kommer til å bli en ny bestevenn for mange nordmenn.

– Til andre som vurderer å kjøpe en XPENG G9: her er det bare til å bestille! avslutter en lykkelig bilentusiast.

* Alle tekniske data er underlagt typegodkjenning. Data er innhentet under intern testing. Alle viste tall er representative for de maksimale eller raskeste verdiene oppnådd under testforhold fra ikke-standard G9-modeller. Den faktiske rekkevidden kan avvike fra den beregnede WLTP-rekkevidden, avhengig av førerens kjørestil, hastighet, antall passasjerer, kjøretøybelastning, utetemperatur, bruk av klimaanlegg, terreng, kjøretøyets tilstand, etc.

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2023 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies).