Annonsørinnhold

Alle foto: Schibsted Partnerstudio

Alle foto: Schibsted Partnerstudio

Produsert av Schibsted Partnerstudio

Produsert av Schibsted Partnerstudio

– Jeg er mest spent på hvordan bilen regenererer på vei ned igjen, utbryter Fredrik når han hører om den ville planen om å kjøre XPENG P7 til Juvasshytta, 1840 meter over havet.

IT-konsulenten Fredrik Hov (30) har allerede gjort sin research og bestilt en XPENG P7. Han blir dermed blant de første i landet som får denne nyskapende elbilen, til og med i spesialutgaven «Wing Edition».

– Samboeren er heldigvis like begeistret for XPENG som meg, og hun ville ha saksedørene. Jeg kan i alle fall skylde på det, humrer Fredrik.

Nå er han invitert til en prøvetur i Performance-utgaven. Det vil si vanlige dører, men firehjulsdrift, 430 hk og en akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder.
















Personal luxury car, Automotive mirror, Motor vehicle, Steering wheel

Hekken får terningkast seks

Fredrik er en ekte bilentusiast, oppvokst med klassiske premiumbiler. Fascinasjonen for XPENG bunner først og fremst i teknologi og design. Men også at P7 er en sportssedan appellerer sterkt:

– Jeg trenger ikke noe SUV eller stasjonsvogn, konstaterer han.

Når han får nøkkelen i hånden og aktiverer bilen, svarer den med en lys- og lydsekvens.

– Å du verden, det er fett! Og de linjene!

Han går rundt bilen og betrakter. Han liker både den karakteristiske fronten, den dynamiske sideprofilen, og er spesielt begeistret for hekken:

– Den er jo skikkelig sportsbil! Terningkast seks, er hans dom.















Herfra til månen

– Dette er jo en bil som nærmest ber om å bli kjørt, selv når den står stille, sier Fredrik før han setter seg inn og justerer setet.

– Sportssetene er knallbra, og linjene utenfra går igjen her også. Det er så nydelig, utbryter han.

Han aktiverer sportsmodus og tar løs.

– Den ligger veldig stabilt, med kontant styring, er førsteinntrykket hans.

Så ser han muligheten til å gi på litt.

– Oh, oho, ohoo! Den har jo akselerasjon herfra og til månen!
















Smart og stille

På den korte prøveturen rekker Fredrik også å legge merke til at XPENG P7 er svært stillegående. Han prøver den smarte stemmestyringen med kommandoen «hey, XPENG», og han er spesielt begeistret for parkeringsassistenten:

– Det er jo helt magisk. Skikkelig digg å la bilen parkere seg selv, synes Fredrik.

Med P7 sikter XPENG mot teknologitoppen, og betjeningssystemet og assistentsystemene er blant de mest avanserte på markedet.

Fredriks første prøvetur har definitivt gitt ham høye forhåpninger til sin egen bil.

– Den er bedre enn noen annen bil jeg har kjørt, oppsummerer han.



















DETTE ER XPENG P7:

RWD

  • Sportssedan med bakhjulsdrift og 196 kW (267 hk)
  • Maksimalt dreiemoment: 390 Nm
  • 0 – 100 km/h på 6,9 sekund
  • Rekkevidde: opptil 530 km (WLTP)
  • Pris fra kr 447 820,-

Performance

  • Sportssedan med firehjulstrekk og 316 kW (430 hk)
  • Maksimalt dreiemoment: 655 Nm
  • 0 – 100 km/h på 4,5 sekund
  • Rekkevidde: opptil 470 km (WLTP)
  • Pris fra kr. 507 820,-

Les mer om bilen her

Mot norgestoppen

Den norske importøren har også store ambisjoner med dette nye bilmerket. Innen utgangen av 2025 er målet at XPENG skal være blant topp-tre på salgsstatistikken i Norge. Etter G3 er P7 andre bil ut i det som blir en hel rekke nye modeller i de kommende årene.

Med ambisjonene som bakteppe, oppsto også en vill idé: Hva med å kjøre det nye flaggskipet mot toppen av Norge? Selv om Juvasshytta er vinterstengt, kan det fremdeles være mulig å kjøre helt opp til sommerskisenteret 1840 meter over havet.

– Jeg er spent på forbruket på den turen, og spesielt på hvor mye bilen klarer å regenerere på vei ned igjen, sier Fredrik.

Han har nemlig fått med seg at en av konkurrentene har hatt problemer nedover norske fjellsider – så store problemer at drivverket har låst seg, og bilen må på verksted.





















XPENG-Stig bak rattet

Bak rattet på turen til Lom og Juvasshytta har XPENG plassert sin egen «the Stig» som får i oppdrag å oppdatere Fredrik med inntrykk og erfaringer.

– Det første du kommer til å digge på langturer, Fredrik, er lydanlegget. 18 høyttalere fra Dynaudio gir både kvalitet og trøkk langt utover det du er vant med i en bil. Du som ikke bare er autofil, men også audiofil, kommer virkelig til å verdsette dette når du skal sitte mange timer bak rattet, sier XPENG-Stig.

– Den adaptive cruisekontrollen er også helt nydelig når du ligger i tett trafikk og på motorveien.

– Men forbruket, da? spør Fredrik.

– Det har holdt seg pent hele veien, og nå er jeg nesten framme ved Lom. Det har vært våt vei, og kun noen få varmegrader det meste av turen. Her oppe er det minus tre. Selv på slik kjøring er rekkevidden tilstrekkelig.
























Nesten 1500 høydemeter

Dag nr. 2 av «XPENG Challenge» er stupbratt. Avstanden fra Lom sentrum til Juvasshytta er bare litt over tre mil, men med hele 1461 høydemeter stigning.

– Kjørecomputeren blir svært pessimistisk oppover slike bakker, rapporterer XPENG-Stig. – Men ingen grunn til panikk, vi skal jo ned igjen også.

Etter å ha tatt av fra Fv 55 nede i Bøverdalen, begynner den virkelig bratte stigningen. Bar vei går over til en skummel ishinne, før den første snøen kommer.

– Firehjulstrekket er helt nydelig, og elektronikken griper mykt inn der det er glatt. Men fremfor alt er P7 en bil som gir deg en god følelse med hva som skjer, slik at du aldri blir overrasket, fortsetter XPENG-Stig.


















Den største gladmeldingen

Performance-utgaven og Wing Edition har også dynamiske støtdempere, som hele tiden tilpasser seg underlaget.

– Understellet er helt praktfullt. I normalmodus har det en helt riktig balanse mellom sport og komfort. I sportsmodus, slik du vel kjørte den, er den kontant som en sportsbil.

Oppover mot Juvassplatået er veistandarden heller krevende.

– Her setter jeg demperne i Comfort. Da flyter bilen behagelig over ujevnhetene. Og dette er en vesentlig forskjell, spesielt til en av de største konkurrentene, sier XPENG-Stig.

Men hvordan gikk det med regenereringen, lurer Fredrik?

– På de femten kilometerne ned igjen til Fv 55 økte rekkevidden med 30 kilometer. De 97 prosentene som XPENG oppgir for regenerering, fungerer altså i praksis!

En positiv indikasjon på hvordan XPENG P7 takler norske forhold, fikk vi da bilen ble fulladet over natten, etter all vinterkjøringen i fjellheimen.

– Da viste kjørecomputeren, eller «gjettometeret» som noen kaller det, 445 km rekkevidde. Det er kanskje den største gladmeldingen, Fredrik! Men som alltid for elbiler vil rekkevidde og forbruk være avhengig av temperatur, vær, topografi, utkjørt lengde, kjørestil og bruk av varmeapparat/klimaanlegg


























INVITE

INTENSE+

INSTYLE

INSTYLE+

Inkluderer batterivarmesystem, fjernlysassistent (AHB) og omfattende sikkerhetsutstyr som kjørefeltvarsler og frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse.

Fra kr. 449.900 ,-

Fra kr. 449.900 ,-

RESERVER BILEN HER

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2021 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)