Nå er den her:

Derfor er ID.3 viktigere enn Golf (og Bobla)

logo.png

Annonsørinnhold

Tidligere har familien på fem slitt med å få hverdagen til å gå opp. Nå kommer løsningen for mange, nemlig SUV-nyheten ID.4.


– Det har vært kjipt å måtte si «Beklager, jeg har ikke plass», forteller Katrine.

På Kolbotn, et steinkast utenfor Oslo, holder familien Fossnes Karlsen til. Med tre barn på ett, fire og syv år er baksetet alltid fullt. Selv med to biler har det vært utfordrende å dekke behovet som en familie på fem krever i hverdagen.

Med jobb i hovedstaden har det vært Katrine som har hentet alle barna på veien hjem. Men med en elbil med fire, trange seter og kort rekkevidde, beskriver hun det hele som «klønete». Å ha med en venn hjem fra skolen i tillegg har ikke gått. Også hovedbilen på diesel har opplevdes som trang for den store familien.

– Med tre barn er vi avhengig av god plass, og vi har merket at behovet stadig blir større. Jeg trenger også lang rekkevidde for å kunne kjøre til møter ulike steder, uten å måtte lade på veien.

Familien var dermed raskt ute med å prøvekjøre nye Volkswagen ID.4 da den «landet» på norsk jord i mars.

Fire kjappe om ID.4

Hvor stor er den?

ID.4 har samme akselavstand som ID.3, men den er litt bredere og lengre. Modellen er 4,58 meter lang og plasserer seg mellom Tiguan og Tiguan Allspace.

Taklast og tilhengerfeste

Ja, takrails er på plass, og det kan ta opptil 75 kg. Det gjør at alt av ønskelig takutstyr kan monteres. Tilhengerfeste har den også, slik at du kan trekke det du måtte ønske opptil 1000 kg (med bremser).

Når kan jeg få se den?

ID.4 kan prøvekjøres hos 73 forhandlere. Forhandlerne har strenge smitteverntiltak så du skal få en trygg og god opplevelse ved visning og prøvekjøring av nye ID.4

Får den firehjulsdrift?

Ja, den er tilgjengelig for forhåndsbestilling med elektrisk firehjulsdrift (to motorer). De første bilene vil leveres fra sommeren 2021.

517 km rekkevidde, tilhengerfeste og stort bagasjerom

– Den virker gigantisk! Du får virkelig følelsen av at dette er en stor SUV. Den gir en god kjørefølelse, godt overblikk, og jeg føler meg trygg, forteller Katrine entusiastisk.

Som en helelektrisk SUV med rekkevidde på inntil 517 km, et bagasjerom på hele 543 liter og med muligheter for tilhengerfeste og takboks, er ID.4 skreddersydd for norske familier. Inne i bilen er det plass til minst to barneseter med Isofix, og det er mulighet for skiluke.

Vehicle registration plate, Automotive tire, Wheel, Sky, Car, Cloud
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Wheel, Cloud, Tire, Sky, Car, Snow
– Den virker gigantisk! Du får virkelig følelsen av at dette er en stor SUV. Den gir en god kjørefølelse, godt overblikk, og jeg føler meg trygg, forteller Katrine entusiastisk.

Det er også mulig å forhåndsbestille ID.4 med firehjulstrekk, som vil leveres fra sommeren. Men på grunn av 50/50 vektfordeling og et lavt tyngdepunkt gir SUV-en uansett en god fremkommelighet på vinterføre.

ID.4 er også en av de første bilene i Volkswagens historie som ikke bare har en CO₂-nøytral produksjon, men som også er CO₂-nøytral ved utlevering. Volkswagen har sluttet seg til Paris-avtalen og har som mål å være et CO2-nøytralt selskap innen 2050. Volkswagen kaller dette for «Way to Zero».

Bestill prøvekjøring av ID.4 her

Forhandlerne har strenge smitteverntiltak så du skal få en trygg og god opplevelse ved visning og prøvekjøring av nye ID.4.

Lynlading på vei til bestemor

Etter bare én prøvekjøring var Katrine og mannen Håvar overbevist og bestilte nye ID.4 før de solgte den lille elbilen. Med god plass i kupéen, romslig bagasjerom, hengerfeste og lang rekkevidde får endelig familien den fleksibiliteten de trenger i hverdagen. For verken Katrine eller Håvar er fra Oslo.

– Nå kan vi endelig være mer spontane og reise til familien min i Valdres med god samvittighet. Vi trenger ikke lade i løpet av turen, slipper dieselutslipp og å bli ruinert gjennom bomringen. Vi får også plass til akebrett og barnevogn i tillegg til alt annet pikkpakk.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Sky, Cloud, Car, Wheel, Snow, Tire

Håvar derimot, er fra Sunnmøre som ligger gode 10 timer unna. Til sommeren har familien som mål å reise dit med sin nye ID.4.

– Vi gleder oss til å kunne ta den nye bilen på langtur for å besøke bestemor. Vi må uansett stoppe for å kjøpe mange is underveis, og da blir det naturlig å lade samtidig.

Med nye ID.4 kan du lynlade med inntil 125 kW fra fem til 80 prosent på bare 38 minutter og slipper dermed utålmodige barn.

I hverdagen er SUV-en fulladet i løpet av natten, og med hverdagskjøring kan det ta opptil en uke før du trenger å lade igjen.


Bestill prøvekjøring av ID.4 her

Innovativ teknologi rett på frontruten

Produktsjef i Volkswagen, Kine M. Hansen, beskriver ID.4 som en bil uten begrensninger. I tillegg til de praktiske løsningene, kommer modellen med innovativ teknologi slik at du føler deg trygg på veien. 

Med AR Head-up-Display vises viktig informasjon som hastighet, fartsgrense og navigasjon i synsfeltet på frontruten. Dette betyr at navigasjonsanvisninger vises direkte i kjørebanen, akkurat der du skal kjøre eller svinge av. Du kan nå holde øynene på veien under hele kjøreturen samtidig som du får med deg all relevant informasjon som bidrar til en sikker tur.

ID.4 har alle viktige sikkerhets- og førerassistentsystemene du trenger som blant annet ACC Adaptiv Cruise Control, lane assist og front assist. Det er også muligheter for area view, som er et ryggekamera hvor du får 360 graders oversikt rundt bilen. 

I tillegg er ID.4 klargjort for fremtidige «Over-the-air»-oppdateringer av bilens software. På den måten vil ID.4 være oppdatert gjennom livsløpet.

Med frontlyktene IQ.LIGHT LED-Matrix, som er et tilvalg, styrer også bilen lysene helt automatisk. 

– LED-Matrix-lyktene har en intelligent lyskjegle som gir sammenhengende og kraftig lys uten å blende andre trafikanter. Fordelene med disse lyktene, sammen med den dynamiske lysassistenten, er at det er kun de lysdiodene det er behov for som dimmes og blendes. Lysene svinger også med veibanen slik at du til enhver tid har de beste lysforholdene du kan få, sier Kine.

Nye ID.4 kommer med to ulike batteripakker i form av syv ferdigspesifiserte modeller. Kine spår at modellen Family vil bli populær i Norge.

– Likevel er alle modellene godt utstyrt, påpeker hun.


Bestill prøvekjøring av ID.4 her

Fakta om ID.3

En ny generasjon elbil fra Volkswagen: Størrelse som en Golf, rommelig som en Passat

Karbonnøytral: Nye Volkswagen ID.3 er karbonnøytral, både i produksjon og bruk 

Kan bestilles nå: Lanseringsmodellen ID.3 1ST kommer i et begrenset antall, men du kan fortsatt sikre deg et eksemplar

basisglacier__View01_Ext_3_4_front__3840x2160.png

Rekkevidde: ID.3 1ST vil få et batteri på 58 kWh, og en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP)

Pris: Fra 351 900,-

Tre utgaver: ID.3 1ST, ID.3 1ST Plus og ID.3 1ST Max

Levering: De første bilene overleveres norske kunder i månedsskiftet september/ oktober

Fakta om ID.3

En ny generasjon elbil fra Volkswagen: Størrelse som en Golf, rommelig i kupéen som en Passat

Karbonnøytral: Nye Volkswagen ID.3 er karbonnøytral i produksjon. Les mer om det her.

Kan bestilles nå: Lanseringsmodellen ID.3 1ST kommer i et begrenset antall, men du kan fortsatt sikre deg et eksemplar

basisglacier__View02_Ext_Side_left__3840x2160.png
basisglacier__View02_Ext_Side_left__3840x2160.png

Rekkevidde: ID.3 1ST vil få et batteri på 58 kWh, og en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP)

Pris: Fra 351 900,- levert Oslo

Tre utgaver: ID.3 1ST, ID.3 1ST Plus og ID.3 1ST Max

Levering: De første bilene overleveres norske kunder i månedsskiftet september/ oktober

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Tire, Cloud, Sky, Wheel, Car
Automotive lighting, Motor vehicle, Smile, Car, Photograph, Hood, Light, Window
Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle tire, Wheel
Produktsjef i Volkswagen, Kine Hansen, beskriver ID.4 som en bil uten begrensninger.

ID.4 kan prøvekjøres hos 73 forhandlere. Forhandlerne har strenge smitteverntiltak så du skal få en trygg og god opplevelse ved visning og prøvekjøring av nye ID.4

Nå ser familien fra Kolbotn frem til å få den nye bilen. Men det er særlig tre stykker som knapt klarer å vente.

– Mannen min og jeg gleder oss veldig, men ikke like mye som ungene, humrer Katrine.

Hun er også klar på hvem av dem som skal bruke nye ID.4 mest.

– Håvar skal selvfølgelig få kjøre den, men ikke så mye, sier hun og ler.

Bestill prøvekjøring av ID.4 her


Fikk prøvekjøre ID.3

I videoen under kan du se hvordan det gikk da et knippe personer fikk prøvekjøre en prototype av Volkswagen ID.3.

Trang fødsel

At Volkswagen skulle bli verdens største bilkonsern og Norges mest kjøpte bilmerke, var alt annet en gitt da Harald Aars Møller kjørte hjem til jul i desember 1948. Han kjørte i Norges første Volkswagen Type 1 – bedre kjent som Bobla. 

Kjøreturen markerte starten på en helt ny epoke, både for ham, bilimportøren Harald A. Møller – og for hundretusener av nordmenn. 

– Det var på en måte mot alle odds at en tysk bil skulle bli en suksess like etter krigen. Men Boblas sjarm og pålitelighet overvant raskt motforestillingene. Den satte norgesrekord i antall solgte biler per år i 1969, og den rekorden står fremdeles. Kanskje kan ID.3 omsider slå den? undrer Jan Tore Kopperud. 

Harald A og Jan H Boble nr. 200 000.jpg
Flash photography, Window, Eye, Neck, Eyelash, Gesture
Personal luxury car, Motor vehicle, Gear shift, Automotive design, Steering wheel, White, Speedometer

Foreløpige forbrukstall: Strømforbruk blandet kjøring fra 14,5 kWt/100km. CO2 -utslipp fra 0 g/kg

Beregnet rekkevidde ved kjøring av syklusene i henhold til WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) på et testapparat med ruller (ikke standardmodeller). WLTP-rekkeviddeverdiene for standardmodeller kan avvike avhengig av bilens utstyr. Faktisk rekkevidde avhenger av kjørestil, hastighet, bruk av komfort- og tilleggsutstyr, utetemperatur, antall passasjerer/bagasje og topografi. Avhengig av bruksprofil vil 80 % av førerne kunne kjøre mellom 300 og 420 km med ID.3 1ST (58 kWh, netto) uten å lade. Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil, endringer og avvik

Pris er inkl frakt og levering til Oslo.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Volkswagen

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2021 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)