Annonsørinnhold

Den store kosttilskudd-guiden:

Slik vet du om du trenger tilskudd av vitaminer og mineraler

Vitaminer er viktig næringsstoff for kroppen din. Men hvordan vet du om du har mangler?  Her er alt du trenger å vite om de vanligste kosttilskuddene.


Produsert av Schibsted Partnerstudio

– Kosttilskudd er alt av vitaminer og mineraler som vi tilfører kroppen vår fordi vi mangler det, eller tror vi mangler det, sier ernæringsveileder hos Vitusapotek Ås, Kristina Alslie.

Det eneste kroppen vår produserer selv er vitamin D, K og små mengder B1 og B3. Vitamin K dannes av naturlige bakterier i tarmen, og vitamin D lagres i huden når solen skinner på oss.

– Gjennom mørketiden har mange behov for tilskudd av særlig vitamin D, fordi vi får lite hjelp av sollyset. Det får du gjennom maten du spiser, eller ved hjelp av kosttilskudd dersom det ikke er tilstrekkelig.

Ikke kjøp i blinde

Det florerer av ulike merker, typer og former av kosttilskudd på markedet. Det viktigste å holde orden på, er forskjellen på hvilken type de ulike vitaminene er: fettløselig eller vannløselig.

EKSPERT PÅ KOSTTILSKUDD: Kristina Alslie, ernæringsveileder hos Vitusapotek Ås. Foto: VITUSAPOTEK

vitus-Kristina2-16-10.jpeg

Alslie forklarer forskjellen:

– Fettløselige vitaminer er A, D, E og K-vitaminer. Overskuddet av disse lagres i kroppen, og du skal være mer forsiktig med hvor mye du inntar, og om du inntar det i utgangspunktet. Rådfør deg med lege eller helsepersonell før du går til innkjøp av disse.

– Vannløselige vitaminer er B og C-vitaminer. Disse lagres ikke i kroppen, og er stoffer som skilles raskt ut. Faren for overdosering er derfor svært lav.

Sjekk om du trenger kosttilskudd

De fleste som er friske og har et sunt og variert kosthold med mye frukt og grønnsaker, får i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten.

– Vi anbefaler at alle først og fremst prøver å få i seg mineraler gjennom maten, før de eventuelt begynner med kosttilskudd, sier Alslie.

Mistenker du at du har mangler, kan du sjekke dette hos legen med en blodprøve.

– På ditt nærmeste Vitusapotek kan vi også gjøre en vurdering av ditt behov for vitaminer ved en samtale om ditt daglige kosthold. Dersom du har et mangelfullt kosthold, anbefaler vi alltid å forsøke å forbedre det først.

Likevel kan det være noen som har behov for ekstra tilskudd – det være seg ved sykdom, allergier eller andre faser i livet.

Her finner du ditt nærmeste Vitusapotek, og akkurat nå får du 2 for 1 på nesten alle kosttilskudd.

Under gir Alslie deg en oversikt over de vanligste kosttilskuddene, og hvordan de fungerer:


caroline-attwood-kC9KUtSiflw-unsplash.jpg

OMEGA 3

Omega-3 fettsyrer er, sammen med Omega-6, livsnødvendige fettsyrer kroppen ikke kan lage selv, men må få tilført via kosten.

Personer som spiser mindre enn 200 gram fisk i uken, gravide og ammende bør ta tilskudd av Omega-3.

Gode kilder til Omega 3 er fet fisk, alger, tran og planteoljer. Det kan tas sammen med andre kosttilskudd, men vær obs dersom du går på medisiner.

Kjøp Omega-3 her



1

chuttersnap-TSgwbumanuE-unsplash.jpg

VITAMIN D

Vitamin D, eller «solskinnsvitaminet», er viktig for normal beindannelse, opprettholdelsen av et sterkt og sunt skjelett og for immunforsvaret.

Vitamin D-mangel kan gi slapphet, muskelsmerter og økt risiko for beinskjørhet.

Høyt inntak av vitamin D over tid bør unngås fordi det kan føre til en skadelig opphopning av vitaminet i kroppen. Symptomer på overdosering er mangel på appetitt, diaré, kvalme, tørste, hyperkalsemi (for mye kalsium), nyrestein og nyreskader.

Personer som trenger tilskudd er de som spiser lite fet fisk, gravide, ammende, barn under 3 år, de som får lite sollys, mørkhudede og eldre.

Kjøp vitamin D her




2

aliona-gumeniuk-YJ7dFJTHEjI-unsplash.jpg

VITAMIN C

Vitamin C er en viktig antioksidant, som bidrar til å styrke immunforsvaret, holde kroppens bindevev sunt, og sørge for normal sårheling. Det er også med på å forsvare kroppen mot frie radikaler.

Frukt og grønnsaker er gode kilder til dette næringsstoffet.

Det er et vannløselig vitamin, og overskudd vil skilles ut i urinen.

Her kan du kjøpe vitamin C



3

kim-gorga-p3ViLmVgVJ4-unsplash.jpg

VITAMIN B

Vitamin B er en fellesbetegnelse på åtte vannløselige vitaminer med en rekke ulike funksjoner i kroppen.

Ifølge Alslie er det mest kjent for å være viktig for hud, hår og negler. B12 er et typisk vitamin som mange har mangel på.

Vitamin B finnes naturlig i animalske produkter, noe som gjør at særlig vegetarianere og veganere er utsatt for mangler.

Kjøp vitamin B her


4

jakub-kapusnak-Hj53USePB1E-unsplash.jpg

JERN

Jern er et mineral som er helt nødvendig for kroppen, blant annet for oksygentransport. Det er imidlertid viktig å vite at både for lite og for mye kan være skadelig.

Jern finnes naturlig i kjøtt, fisk, innmat, lever, grove kornprodukter og egg.

Kjøp jern her


JERN

Jern er et mineral som er helt nødvendig for kroppen, blant annet for oksygentransport. Det er imidlertid viktig å vite at både for lite og for mye kan være skadelig.

Jern finnes naturlig i kjøtt, fisk, innmat, lever, grove kornprodukter og egg.

Kjøp jern her


5

amoon-ra-oWN1tKuUpJI-unsplash.jpg

MULTIVITAMIN

Multivitamin er et kosttilskudd som består av flere vitaminer og mineraler.

Et multivitamin passer for deg som ikke spiser variert, eller som har lavt energiinntak, noe som vil si at du får i deg for lite næring.  

Dersom du tar andre vitaminer i tillegg, bør du være obs på at du ikke får i deg dobbelt opp av noen typer.

Multivitaminer finnes i form av tabletter, tyggetabletter, kapsler og mikstur.

Kjøp multivitamin her

6

Boost for immunforsvaret

Immunforsvaret er et komplisert system som består av mange ting: Hud, slimhinner, enzymer som finnes i spytt, spesial-celler osv.  Dette komplekse systemet trenger riktig vitaminer og mineraler for å fungere optimalt, og det er spesielt ti viktige næringsstoff som kan påvirke immunforsvaret.

Vitamin D, C, A, B12, B6 og folat, samt mineralene selen, kobber, sink og jern.

De fleste av oss trenger tilskudd av ett eller flere vitaminer og mineraler, men ikke nødvendigvis i høye doser. Det viktigste du kan gjøre er å sørge for å få i deg det du trenger hele året, slik at ikke lageret er tomt når vinteren kommer. Mange dropper blant annet D-vitamin på sommeren, som da kan føre til at lageret er tomt når den mørke tiden kommer.

Av de ti vitaminene og næringsstoffene er det spesielt tre som er vanskeligere enn de andre å få i seg via kosthold. Vitamin-D, jern og folat kan for de fleste være smart å få i seg ved å ta kosttilskudd.

PS! Akkurat nå er det Jubileumskampanje hos Vitusapotek som ferier 20 år! Få 2 for 1 på nesten alle kosttilskudd. Se tilbudet her!

Kosttilskudd for vegetarianere og veganere

Mange som ikke spiser kjøtt og andre animalske produkter, kan ha behov for ekstra tilskudd av vitaminer og mineraler. Det er fordi mange vitaminer finnes naturlig i kjøtt og fisk.

– Dersom du har et godt sammensatt vegetarisk kosthold, kan du likevel dekke behovet for alle næringsstoffer. Dette består av frukt, grønnsaker, bær, nøtter, frø, planteoljer, korn- og fullkornsprodukter, soyaprodukter, linser og bønner, sier Alslie.

Hun forteller også at den største utfordringen med å være vegetarianer er dersom kostholdet blir dårlig planlagt. Det er ofte de som har mangler.

– Forhør deg ellers med lege eller oss på Vitusapotek dersom du er usikker, råder hun.

Visste du at det finnes vegansk kosttilskudd som blant annet inneholder biotin? Det bidrar til å opprettholde et normalt hår.

Her kan du lese mer om kosttilskudd for deg som er vegetarianer eller veganer

Vegetarianer? Få i deg disse!

  • Vitamin B12, B6 og B2
  • Vitamin D
  • Jod
  • Jern
  • Sink
  • Selen
  • Omega-3 fettsyrer
  • Kalsium
  • Proteiner



    Kilde: Vitusapotek

Forsiktighetsregler ved bruk av tilskudd

Dersom du vurderer å begynne, eller allerede tar kosttilskudd, er det noen ting du bør ta i betraktning.

– Vær forsiktig dersom du tar flere typer kosttilskudd som inneholder de samme stoffene. Du skal heller aldri overstige anbefalt døgndose.

Unngå å kjøpe kosttilskudd i utlandet, og se alltid etter seriøse aktører. Hos Vitusapotek har kosttilskuddene som selges vært gjennom en grundig kvalitetskontroll, og alt som selges er trygt å bruke.

Alslie forklarer også at det finnes noen grupper som bør være forsiktige med inntak av kosttilskudd.

– Eldre, små barn, gravide, ammende, de som bruker legemidler og de som har alvorlige sykdommer skal alltid rådføre seg med lege eller helsepersonell før de begynner med tilskudd.

Her finner du ditt nærmeste Vitusapotek, og akkurat nå får du 2 for 1 på nesten alle kosttilskudd.

Psst! Interessert i å lære mer om kosttilskudd? Bli med på webinar tirsdag 21. september kl. 19:00 - 19:30 med Vitusapoteks farmasøyt Line Grannæs og Marianne Gjertsen, produktspesialist og ernæringsrådgiver fra Orkla Health.

Opptjen bonuspoeng hos Vitusapotek

Registrer deg som VI+ medlem, og knytt ditt foretrukne betalingskort opp mot din medlemsprofil på vitusapotek.no. Da vil du automatisk få bonuspoeng hver gang du handler, og det blir enda mer lønnsomt å være kunde hos Vitusapotek.

Ved å engasjere deg i ulike aktiviteter vil du kunne tjene opp enda flere poeng. Som VI+ bonusmedlem får du spesialtilbud på alle kampanjer, faste tilbud på gode produkter, samt råd, tips og masse inspirasjon. Se dine fordeler som bonusmedlem her

Som kundeklubbmedlem får du nå 3 for 2 på alt fra Vidi pluss kosttilskudd - året rundt.

PS! Akkurat nå er det Jubileumskampanje hos Vitusapotek som ferier 20 år! Få 2 for 1 på nesten alle kosttilskudd. Se tilbudet her!

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Vitusapotek

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2021 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)