Foto: ChesiireCat/iStockphoto

Disse grepene kan hjelpe deg med søvnproblemene

Hele én av syv nordmenn sliter regelmessig med søvnproblemer, og trenden er økende. Vitusapotek-farmasøyt Christine Pernille Lødøen gir deg rådene til hvordan du kan bli kvitt problemene.

Selv om det er mange individuelle forskjeller, bør et voksent menneske ha mellom syv og ni timer søvn hver natt for å være ordentlig uthvilt. For mange er dette langt fra en selvfølge. I tillegg har selve søvnkvaliteten også mye å si for hvor godt uthvilt man føler seg etter en natts søvn.

Christine Pernille Lødøen er farmasøyt hos Vitusapotek. Hun er klar på at behandling uten medikamenter er den beste måten å få bukt med søvnproblemer på.Foto: Stein Sjølie

– Det er flere forskjellige tilstander som faller innenfor kategorien søvnproblemer. Det kan være at man sliter med å sovne om kvelden, at man våkner flere ganger om natta, at man våkner alt for tidlig om morgenen eller at man rett og slett ikke er uthvilt etter en natts søvn, forteller Christine Pernille Lødøen.

Det mest utbredte av disse problemene, er vansker med å sove.

– En fellesnevner for de fleste er at de sliter med indre uro eller stress. Det kan være mye som skjer i livet eller at man gruer seg til noe.

Bør man være redd dersom man sliter med søvnproblemer?

– Nei, det behøver du ikke være. Søvnproblemer er ikke direkte farlig, men det kan utvilsomt påvirke livskvaliteten din. Derfor er det viktig at man tar tak i problemet. Dersom det ikke er en åpenbar grunn til at du ikke får sove, så kan det også være et tegn på sykdom. I så tilfelle, vil det vært lurt å få det undersøkt hos legen din, forteller farmasøyten.

Vær forsiktig med reseptbelagte legemidler

For mange kan reseptbelagte legemidler være en løsning i korte perioder. Det kan gjøre at du får sove der og da, men det ikke nødvendigvis det riktige valget – i alle fall ikke over tid.

– Det er viktig å huske at selv om sovemedisiner kan hjelpe deg med søvnen, så gjør det ikke noe med selve årsaken til søvnproblemene. Slike legemidler kan fungere som en avlasting for en kortere periode, men ved lengre bruk er det en fare for avhengighet, forteller Lødøen og fortsetter:

– Disse stoffene virker dempende på sentralnervesystemet, og påvirker følgelig også hjernen. Kroppen har i tillegg en egen evne til å tilpasse seg, så dersom du inntar sovemedisiner over tid, er det fare for at effekten blir dårlige etterhvert. Dermed må du øke dosen. Vi anbefaler derfor at man ikke skal bruke slike legemidler mer enn maksimalt to uker, forteller Vitusapotek-farmasøyten.

Det er likevel viktig å være klar over at sovetabletter ikke skal kuttes brått, dersom de er brukt over tid, da dette kan forverre søvnproblemene. Oppsøk derfor alltid legen din dersom du ønsker å trappe ned og slutte på sovemedisinene dine.

Et alternativ til medisiner på resept, er Sedix.

og som mange har hatt god effekt av å bruke. Det er ikke reseptbelagt, og det er heller ikke avhengighetsskapende. For mange kan dette være et godt alternativ ved søvnproblemer og uro, enten man tidligere har prøvd reseptbelagte legemidler eller ei, forteller Lødøen

Syv grep du kan gjøre selv

Vitusapotek-farmasøyten understreker at behandling uten medikamenter er det viktigste tiltaket man kan gjøre for å oppnå bedre søvn og søvnkvalitet. Forskning viser at over 80% av de som sliter med søvnen får bedre livskvalitet med behandling uten medisiner …

Det finnes også en del myter når det kommer til søvnløshet. Noen av disse stemmer, mens andre ikke.

Her gir Lødøen deg fasiten på noen utvalgte:

SOV PÅ SOVEROMMET: Ikke bruk soverommet som arbeidsrom.Foto: praetorianphoto / E+

«Om jeg bruker mobil eller pad i senga, kan jeg få problemer med å sovne»

– Ja, det kan du. Lyset fra mobilen, datamaskinen eller paden gjør at du blir mer våken. Samtidig vil innholdet du konsumerer gjøre at hjernen blir stimulert, hvilket gjør det vanskelig å falle til ro etterpå. Soverommet bør først og fremst være et sted der man skal sove, og ikke et arbeidssted. I tillegg er det lurt å innarbeide faste rutiner, der du legger deg og står opp til mer eller mindre samme tid – også i helgene. Rutiner gjør det lettere å sove når du først skal sove.

«Middagslurer ødelegger nattesøvnen»

– Det kommer an på hvor lenge du sover. Om du klarer å begrense luren til 20 minutter, så er det uproblematisk. Sover du derimot flere timer, vil det gjøre det vanskelig å sove senere.

Dette er Vitusapotek

LES MER

  • Vitusapotek er en landsdekkene apotekkjede med over 260 apotek

  • Vi har over 2000 medarbeidere og apotekene våre er representert i alle fylker

  • Vitusapotek ble etablert i Norge i 2001 og eies av Norsk Medisinaldepot AS

  • I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din

«Jo mørkere jeg har det i rommet, desto bedre sover jeg»

– Dette er selvsagt individuelt, men for de fleste er det bra med et mørkt og relativt kjølig rom. Døgnrytmen stimuleres av lys, og det er derfor også lurt å holde lyset av dersom du må opp om natta for å gå på toalettet.

Samtidig er det faktisk viktig at du får sett dagslys i løpet av dagen – gjerne i minimum 30 minutter. Om du ikke blir eksponert for noe dagslys, er det vanskeligere for kroppen å skille mellom dag og natt.

«Om jeg ikke får sove, kan jeg like gjerne gjøre noe helt annet»

– Ligger du i sengen mer enn 30 minutter uten å få sove, kan det være en idé å stå opp og gjøre noe annet – rett og slett for å bryte et dårlig mønster. Det er mange som kommer inn i en dårlig spiral når de ikke klarer å sovne, ettersom angsten for å ikke få sove er det som holder deg våken. Husk at du bør unngå å se på TV eller gjøre noe annet som stimulerer hjernen eller kroppen.

«Trening sent på kvelden kan gjøre det vanskelig å sove»

– Ja, det stemmer til dels. Når du trener, så skiller kroppen ut adrenalin, og kroppen er i høyspenn. Riktignok blir kroppen sliten etter en treningsøkt, men hjernen er desto mer våken. Her er det selvsagt individuelle forskjeller, men dersom du sliter med å sove og ofte trener sent på kvelden, kan dette være en ting du kan prøve å endre på.

«Tobakk og alkohol gir meg dårlig nattesøvn»

– Det er riktig, da nikotin gjør deg mer våken samtidig som at pulser stiger. Det kan tenkes at enkelte kan lette innsovningen ved inntak av alkohol, men det gjør også søvnen mer urolig. I tillegg er det selvsagt ikke en god ting å gjøre seg avhengig av alkohol for å sovne.

«Og hva gjør jeg dersom partneren min snorker så høyt at jeg ikke får sove?»

– Det finnes flere ting man kan prøve dersom man sliter med snorking. Både snorkeplaster, snorkeskum og kan åpne luftveiene, som igjen gjør det enklere å sove. Om ikke det fungerer, så er det selvsagt alltid en mulighet å bruke , avslutter Vitusapotek-farmasøyten.

Geir har slitt med snorkeproblemer.