Olle on ferry - Photo Anders Nicander.jpg

Søndag 24. mai ble det sluppet to episoder av den nye spenningsserien «Maskineriet». Her kan du se Kristoffer Joner i hovedrollen, som familiefaren Olle - en tilsynelatende vanlig mann. Handlingen baserer seg på at Olle våkner opp i bilen på Strømstad-fergen, der han finner en pengesekk og en pistol ved siden av seg. Han husker ingenting fra kvelden før.

Den intense serien vil gå over åtte episoder, som alle kommer ut ukentlig på strømmetjenesten Viaplay.

Liker du action og sitrende thrillere? Da er dette serien for deg.

Produsert av Schibsted Partnerstudio
for Viaplay

Foto: Anders Nicander/NENT

Oppslukende handling

Allerede fra første sekund av «Maskineriet» bør du forberede deg på å bite negler. Gangen i thrilleren er svært oppslukende, og det skal godt gjøres å ikke bli engasjert. Regissør Richard Holm har bevisst jobbet for å fange seerne.

– Denne serien går rett inn i handling, og spenningen starter umiddelbart. Tanken er at du skal rigge deg til med popcorn i sofaen, men i det episoden er ferdig, så har du glemt å spise popcornet. Fordi du har hatt nok med å følge med på serien.

Holm er kjent for å ha regissert svenske kvalitetsserier som Heder og Gåsmamman. Det å jobbe med både svenske og norske skuespillere er imidlertid nytt for ham. Særlig har samarbeidet med Kristoffer Joner vært verdifullt gjennom produksjonen av «Maskineriet». 

– Det har vært fantastisk å jobbe med Kristoffer Joner. Han har vært like viktig bak kamera som foran, og på mange måter har han vært en medregissør.


Richard_Maskineriet.jpg

«FILMKOMPIS»: – Jeg var på jakt etter en «filmkompis», og det har Kristoffer blitt, sier Holm. Foto: Privat

Krevende roller

For skuespillernes del, er dette en serie som har stilt høye krav til deres roller. Det er ikke hver dag at kroppen skal gjennom så fysiske prøvelser som karakterene i «Maskineriet» står overfor. Julia Schacht, som spiller etterforsker Nina Berge, synes imidlertid at farten ga mersmak.

– Her er det biljakter, helikopter, løping på tak, slåssing og skyting. Jeg er egentlig litt pysete på sånne ting, men underveis begynte jeg å like det mer og mer. Du får et kick av tempoet, også som skuespiller.

I forkant av innspilling har hun vært gjennom opptrening i blant annet nærkamp og bruk av håndvåpen. Men det er særlig én scene hun trekker frem som ekstra krevende. På et tidspunkt i «Maskineriet» havner hun nemlig opp ned i en bil - under vann. Og dette er ikke filmtriks.

– Det var absolutt det mest utfordrende stuntet. Jeg kan ikke tenke meg noe mer skummelt enn å henge opp ned i en bil som blir senket ned i vannet. Regissøren måtte stoppe det første opptaket, da han trodde jeg fikk panikk. Men det var å vente på å gjøre det som var det verste.


Hun forteller videre at det å gjennomføre stuntet ga en god mestringsfølelse i etterkant.

Selv om stuntet har visse risikofaktorer, er Richard Holm tydelig på at dette ble gjennomført under svært kontrollerte forhold.

– Vi hadde hele tiden muligheten til å ta henne opp av vannet gjennom en luke under bilen. Og vi lagde «safe words» som kunne bli brukt for å avbryte innspillingen av scenen, forklarer regissøren.

Nina - Photo Anders Nicander.jpg

DRØMMEROLLEN: – Jeg hadde alltid drømt om en rolle som etterforsker, så det var som å få drømmerolle i fanget, sier Schacht. Foto: Anders Nicander/NENT

Fikk sjokk av manus

En annen scene Schacht refererer til er da karakteren hennes, Nina, havner i en heftig slåsskamp på et hotellrom. Her slåss hun mot Monica, som spilles av stjerneskuddet Emilia Roosmann.

– Emilia er så sterk, så jeg lurte på hvordan det skulle gå. Det er en scene hvor vi virkelig får være tøffe. Slåss-scenene i serien er veldig realistiske, og ser ikke så koreograferte ut, forklarer Schacht.

Som Tarantino-fan er Emilia Roosmann begeistret for den slags scener. Imidlertid er det noen spilleregler de skal forholde seg til som skuespillere.

– Vi skal jo ikke skade hverandre under innspilling, men det må jo se ut som at det gjør vondt. Det er en hårfin balanse der, sier Roosmann.

Hennes karakter, Monica, er av typen som seerne vil klø seg litt i hodet av. Men Roosmann lover en god del overraskelsesmomenter gjennom serien. Faktisk var hun relativt sjokkert over sin egen rolle, etter å ha lest gjennom manuset.

– Jeg fikk manuset, og leste de første sidene. Det var vanvittig mye fart! Men da jeg sa til Richard at jeg ikke helt skjønte rollen min, så begynte han å le. Han ba meg lese resten, og sa at jeg kom til å få meg et sjokk. Og det hadde han helt rett i! Jeg kan bare si at karakteren, Monica, tar noen spennende vendinger underveis.

Her kan du se traileren til «Maskineriet»:

Artikkelen fortsetter under filmen.

Lett å identifisere seg med

«Maskineriet» er spilt inn i områdene rundt både Sandefjord og Strømstad. De skandinaviske lokasjonene, i kombinasjon med språk og karakterene, gjør at det blir lettere å sette seg inn i serien, og få medfølelse for karakterene. Særlig er Olle en person du vil få sympati for.

– Olle er en helt vanlig person, som du og jeg. Dermed blir det mye lettere å identifisere seg med han, enn om han var en agent eller militær person. Nå blir han en vanlig mann som kjenner skrekken og redsel i de tingene han utsettes for, sier Richard Holm.

Noe av det han synes er mest interessant med film og TV-serier, handler nettopp om sympatiseringen overfor karakterene. For på film kan selv en skurk ende opp med å bli personen du sitter og heier på.

– Om du leser om en biljakt i avisa, så vil du tenke «Hæ?! Hva er det for en idiot?». Men om du følger en biljakt på film, så kan det fort ende opp med at du heier på personen som politiet jakter på - selv om du ikke vet om personen er skyldig eller ikke. Litt den følelsen får du av «Maskineriet».

Serien kan sees på Viaplay, med ny episode hver søndag.

Olle and Lilly - Photo Anders Nicander.jpg

Foto: Anders Nicander/NENT

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Viaplay

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)