Fire vårtips for deg med «jekkskrekk»

– Jeg får fnatt bare jeg ser en jekk, innrømmer Frode Rønning. Derfor velger han å overlate hjulskift til Vianor. Og alt han får gjort der samtidig, gjør at han kan kjøre sikkert ut i vårsola.

Produsert av VG Partnerstudio

STORE FORSKJELLER: Harald Nordseth forteller om store forskjeller mellom gode og dårlige dekk på våt vei. Foto: VG Partnerstudio

Ren og blank bil, kanskje større og stiligere felger, og for de som virkelig liker å kjøre bil: Den gode følelsen av sommerdekk mot bar asfalt. Vårfølelsen har mange nyanser, også når det gjelder bil og bilkjøring.

Harald Nordseth (50), produktsjef for bilservice hos Vianor, oppfordrer til å tenke sikkerhet også i sommersesongen:

– Gode sommerdekk er undervurdert. Mange er opptatt av stoppestrekning på vinteren, men for få vet at det skiller mye også på sommerføre mellom gode og dårlige dekk. Ikke minst utgjør det en betydelig risiko å kjøre på piggfrie vinterdekk om sommeren, sier Nordseth.

Test utført av Nokian Tyres

SE FORSKJELLEN: På det punktet der bilen med nye sommerdekk står stille etter 22,2 meter, vil bilen med brukte sommerdekk (lovlig mønsterdybde, men nær grensen) fortsatt holde 32 km/h. Bilen med piggfrie vinterdekk vil derimot suse forbi i 45 km/h.

AVSLAPPET OG EFFEKTIV: Frode Rønning velger å la Vianor ta seg av både hjulskift og EU-kontroll på bilen. Dermed sparer han mye tid. Foto: VG Partnerstudio

Frode Rønning (46) er opptatt av sikkerhet, og skifter derfor hjul så snart føret tillater det. Men det er en stund siden han gjorde det selv:

– Jeg banner hver gang jeg ser en jekk! Min far vil sikkert uffe seg når han leser dette, men det er faktisk sant, forteller Frode.

Han beskriver levende frustrasjonen over tema som jekkpunkter og løftehøyde, men også det å lete garasjen rundt etter utstyr.

TIPS 1: Ikke kjør med vinterdekk om sommeren

Ja, du bør skifte til sommerdekk så snart været tillater det. Om ikke kjørefølelsen er viktig for deg, så tenk på sikkerheten, sier Harald Nordseth, produktsjef for bilservice hos Vianor.

Trenger du nye dekk? Her ser du hvilke som passer bilen din.

TIPS 2: Vask og lagring av dekk

Hjul til moderne biler tar mye plass! Bor du i blokk, vil du kanskje fylle hele kjellerboden med et hjulsett, for ikke å snakke om alt styret det gjerne er med å få dem opp og ned. Har du eiendom med lagringsplass ute, skal du også være obs:

– Det verste du kan gjøre, er å bare slenge dekkene fra deg ute. Dagslys, og spesielt direkte sollys, vil gjøre gummiblandingen hardere, og redusere vinteregenskapene til neste sesong, sier Marius Løken (33), avdelingsleder ved Vianor Bryn.

DEKKHOTELL: Dekkene dine har det best på hotell - nyvasket, og skjermet for sommersol og varme. Foto: VG Partnerstudio

Velger du dekkhotell hos Vianor, blir dekkene vasket før de blir satt bort, og lagret under gunstige forhold, slik at de beholder de gode egenskapene også til neste vinter. Mønsterdybden registreres også.

TIPS 3: Vedlikehold og kontroll

Vinterens salt kan ha vært nådeløs mot bremsene dine, spesielt bak. Problemet er gjerne ekstra stort på elektriske biler, der mange regulerer farten bare med å slippe gassen. Skifter du hjul hos Vianor, vil du få beskjed om status etter vinteren.

Hvor skal du lagre vinterdekkene dine? Finn ditt lokale Vianor-verksted og book dekkhotell.

BREMSESERVICE: Sikre bremser er viktig, og spesielt bak er bremsene utsatt for rustskader. Foto: VG Partnerstudio

TIPS 4: Ettersyn av klimaanlegget

Når varmen kommer, blir det igjen behov for at klimaanlegget kjøler kupeen. Men virker det etter vinteren? Dersom kjøleeffekten er redusert, er den mest sannsynlige forklaringen redusert gassmengde i anlegget.

– Naturlig svinn gjør at effekten i klimaanlegget reduseres etter 3-5 år. Sjekk av anlegget, og eventuelt etterfylling av gass, kan du gjøre hos Vianor. Og er du plaget med vond lukt i bilen, trenger klimaanlegget trolig en bakterierens, sier Harald Nordseth.
Full service av bilen? Klikk her.

Vianor utfører også EU-kontroll

Frode Rønning har i flere år satt bort hjulskift til Vianor, og oppbevarer dekkene på deres dekkhotell. I år skal han også få skiftet bremser og tatt EU-kontrollen samtidig.

– Tid er det vesentlige her. Hos Vianor opplever jeg at verkstedet er forberedt på det vi har avtalt. De har alle delene klare, og får jobben gjort der og da. Det setter jeg pris på, forteller Frode.

Vianor er altså godkjent kontrollorgan for den periodiske kjøretøykontrollen, ofte kalt EU-kontroll. De utfører også service på alle bilmerker:

– Mange tenker på oss som en ren butikkjede for dekk, men her er det store muligheter for å gjøre nødvendig vedlikehold og en eventuell kjøretøykontroll samtidig med dekkskiftet, sier Harald Nordseth.
Ta en titt på Vianors kampanjer og tilbud her.

SKANNING AV MØNSTER: – Sjekk av dekkmønster er viktig. For liten mønsterdybde gir fare for vannplaning. Når du gjør hjulskift hos Vianor, vil fagfolk kontrollere dekkene dine, og Oslo-avdelingene har håndholdte skannere for dette. Om ønskelig, gir våre fagfolk deg selvsagt anbefaling på nye dekk til din bil, sier Harald Nordseth, produktsjef for bilservice hos Vianor. Foto: Nokian Tyres

tracker