Annonsørinnhold

– Å bytte emballasje kan kanskje virke enkelt. Men sannheten er at prosessen har vært som en berg- og dalbane, forteller merkeutvikler i TINE, Camilla Marie Heggelund.

Produsert av VG Partnerstudio

Se video nederst i saken: Vi lot «Norges mest gjennomsnittlige person» smaksteste rømme på pappbeger.

Det er to år siden hypotesen ble luftet internt i TINE for første gang: Emballasjen kunne bli bedre. Skulle TINEs emballasjestrategi – å ha hundre prosent fornybar emballasje på alle produkter innen år 2023 – være mulig å realisere, måtte andelen plastemballasje ned.

– TINE er helt avhengig av å spille på lag med naturen. Norske bønder er våre eiere. Hele eksistensgrunnlaget vårt avhenger av at vi tenker bærekraftig, og derfor har vi et ansvar for å teste nye løsninger som kan redusere klimaavtrykket, sier Heggelund.

I to år har merkeutvikleren jobbet med å finne ut hvordan meieriselskapet kan redusere klimaavtrykket sitt ytterligere.

«Å skifte ut plast med papp kan redusere TINEs plastforbruk med 500 tonn hvert eneste år».

– Papp oppfører seg helt annerledes enn plast

Melkekartonger i papp er ikke noen nyhet. Merkevareutvikleren forteller at mottoet dermed ble at «om pappemballasje er mulig for melk, bør det også funke for rømme». Forskjellen er at TINE for drikkekartonger har spesialtilpassede maskiner som lager og fyller melkekartongene, og ikke minst lang erfaring.

– Papp oppfører seg på en annen måte enn plast. TINE ville ikke kompromisse på den gode smaken og holdbarheten. Det er mange små faktorer som kan gi store utslag. Derfor har et stort team vært involvert for å få alle detaljer på plass, i tillegg til maskin- og emballasjeleverandører, forklarer Heggelund.

TILPASSET PAPP: Nå har TINEs maskiner blitt vant til å håndtere de nye begrene i papp. Foto: TINE

I 2017 begynte prosjektgruppen å utforske mulighetene. Gjennom brukertester og undersøkelser ble det raskt tydelig at det viktigste for norske forbrukere er at emballasjen er praktisk å bruke. I tillegg sa mange at også miljøhensyn var viktig når de valgte produkter.

– Basert på tilbakemeldingene begynte vi å utforske ulike alternativer – ulike former og ulike typer lokk. Deretter testet vi i flere runder. Vi ble med forsøkspersonene hjem og så hvordan de brukte rømmen hjemme hos seg selv, forteller Heggelund og fortsetter:

– Alternativene vi til slutt satt igjen med var praktiske eller miljøvennlige. Man må som regel velge litt, for å være helt ærlig. Til slutt ble spørsmålet derfor «hva er praktisk nok til at det kan funke, samtidig som det er bra for miljøet»?

– Vi vet at det vi tester nå ikke er perfekt

Rømmebegret av papp er det første steget for å kombinere emballasje som både er funksjonell og bærekraftig. Nå tester TINE salg av rømme på pappbeger i alle KIWIs butikker i en tiukersperiode. Blir testen vellykket kan miljøeffekten bli gedigen.

Det nye begreret har nesten 40 prosent mindre CO2-utslipp per beger. Samtidig er Heggelund tydelig på at dette bare er starten:

– Om det nye rømmebegeret ikke fungerer i hverdagen til folk, er det faktisk ikke bærekraftig lenger. Vi må ha hjelp til å bli bedre, og trenger masse tilbakemeldinger fra forbrukerne.

Hvorfor tester dere det nye pappbegeret på et av de aller største produktene deres?

– Vi ville teste den nye emballasjen på et produkt mange har et forhold til. På den måten lærer vi raskest. Hovedeffekten av emballasjebyttet kommer jo nettopp når resultatet blir vellykket, sier hun.

Veien til pappbeger

For et år siden stod TINE med valget mellom praktisk og miljøvennlig, og landet på pappbegeret. Rett før jul i 2018 ble avtalen om testen i KIWIs butikker landet. Pappemballasje for tre desiliter er ikke standard, så emballasjeleverandøren trengte tid til å lage formelen som gjorde det mulig å lage det nye pappbegeret i riktig størrelse. Først da den nye emballasjen var klar var det mulig for TINE å begynne å teste holdbarhet og finne ut hvor tjukk pappen måtte være for å være robust nok. Og hvordan fungerte egentlig et lokk i papp? Veldig annerledes enn plast, skulle det vise seg. I begynnelsen stoppet produksjonsmaskinene hele tiden. Å sette ned et papplokk på et beger i annet materiale enn plast, var nemlig noe ganske annet enn de mer robuste plastlokkene maskinene var innstilt for å håndtere. Sakte men sikkert ble hindrene luket ut, én etter én.

– Jeg tror det var i juni vi begynte å testkjøre det nye begeret. I september ble det lansert i KIWI-butikkene. Den delen av veien har vært ganske kort.

Smaker «Norges gjennomsnittligste person» forskjell på rømmen i pappbeger? Se video!


Dobbelklikk for VGTV

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2019 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)