Annonsørinnhold

– Jeg følte meg maktesløs, sier Michael Torp (30). Etter å ha blitt utsatt for ID-tyveri fikk han inkassokrav i posten i over et år for varer han aldri hadde bestilt.


– Svindelen var nesten umulig å stoppe, sier han videre.

Det er ikke mye som skal til for å havne i samme situasjon. Et personnummer er alt tyvene trenger, for å kunne misbruke identiteten din.

Kobler du deg på et åpent internett uten krav om brukernavn og passord, kan svindlere få tilgang til sensitiv informasjon og private personopplysninger gjennom din PC eller mobiltelefon som senere kan misbrukes.

Og med historier som Michaels er det ikke rart at vi er mange som bekymrer oss. I en fersk undersøkelse InFact har gjennomført for Telia, svarer godt over halvparten at de er bekymret for ID-tyveri og ID-misbruk.

De aller fleste vet ikke hvordan de skal gå frem, dersom uhellet først er ute.

72 prosent av norske kvinner aner ikke hva de skal gjøre om de blir utsatt for ID-tyveri. Blant menn er andelen 59 prosent.

Kilde: InFact for Telia (mai 2020)


For Michael fra Moss ble livet snudd opp ned da en ukjent mann fikk tak i personnummeret hans, som er en sensitiv personopplysning.

Da de ringte fra det lokale postkontoret og meldte fra om de ni telefonene som var bestilt i hans navn, skjønte Michael at noe ikke stemte.

– Jeg tenkte først det måtte være en misforståelse, siden jeg ikke hadde bestilt noe. Men da jeg kom på postkontoret, forstod jeg fort at noe var galt, sier han.

UTMATTENDE: For Michael ble identitetstyveriet en lang og utmattende prosess. – Det som var mest slitsomt var å ikke bli trodd av kredittselskapene. Jeg måtte bevise at jeg ikke hade bestilt varer for titusenvis av kroner, sier Michael. I dag er mannen dømt og saken er avsluttet.

DSC_3252.jpg

Inkassokrav på 60 000 kroner

Produktene og tjenestene som var bestilt stod i Michaels fulle navn og personnummer. Telefoner og en diger utestående regning ventet på postkontoret.

– Da jeg skjønte omfanget av dette, fikk jeg sjokk. En ukjent person hadde bestilt varer for over 60 000 kroner og jeg satt med regningen, sier han.

Pakkene på postkontoret ble bare starten på en ett år lang prosess. I løpet av de neste månedene begynte det å dukke opp en rekke regninger i postkassa. Mannen som hadde misbrukt Michaels identitet bestilte pakker, produkter og tjenester fra nettet og sendte regningen til Michael.

– Det skal skremmende lite til for å bli utsatt for ID-tyveri

Mats Authen, Norsk senter for informasjonssikkerhet

Fakta: ID-forsikring hos Telia

Har du Telia X-abonnement, har du ID-forsikring inkludert. Hvis du har blitt utsatt for identitetstyveri, dekker ID-forsikringen utgifter til juridisk bistand. Du vil få hjelp til å hindre ytterligere misbruk, reise krav om erstatning for økonomisk tap, og til å fjerne uberettigede betalingsanmerkninger.

  • Ingen egenandel
  • Forsikringssum 1 000 000 per person
  • Identitetstyveriet må ha hendt og blitt avdekket i løpet av forsikringsperioden for at forsikringen skal gjelde.

Forsikringene i Telia X dekker også nettslett, misbruk av sim-kort og barnas feilkjøp i App Store eller Google Play.

Les mer om Telias trygghetsforsikringer.

Mer enn 100 000 nordmenn utsatt for ID-tyveri

Michael er ikke alene. En undersøkelse Norsk senter for informasjonssikring (NorSiS) og Skatteetaten utførte i 2020 viser at mer enn 100 000 personer over 18 år i Norge har vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de siste to årene. Selv om det er en nedgang sammenlignet med tidligere år, bekymrer tallene NorSIS.

– Vi gleder oss over nedgangen. Samtidig er 100 000 et altfor høyt tall, spesielt når vi vet hvilken økonomisk og emosjonell påkjenning dette ofte er, sier rådgiver i NorSiS, Mats Authen.

Ifølge politiets siste innbyggerundersøkelse er ID-tyveri en av de tingene nordmenn er mest bekymret for å bli utsatt for. Likevel anmelder stadig færre. Hele 82 prosent av de som blir utsatt for ID-tyveri lar være å anmelde.

– Dersom vi ikke vet omfanget, er det vanskelig å sette inn de riktige tiltakene. Derfor bør alle anmelde ID-tyveri, oppfordrer Authen som tror vi bare vil se mer av avanserte metoder for identitetstyveri og svindel i årene som kommer.

Seks tegn på ID-tyveri

Her er faresignalene du bør være oppmerksom på:

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt, for eksempel på e-post
  • Du ser transaksjoner eller bevegelser på fakturaen til kredittkortet ditt som du ikke kjenner igjen.
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette.
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort.
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten at du har kjøpt noe som gjør dette nødvendig

Kilde: Politiet

TAR FOR LETT PÅ DET: Michael tror mange ikke er klar over hvor lett det er å få tak i andres personopplysninger dersom man kobler seg på åpne trådløse nettverk. – De fleste kobler seg nok på nettet til flyplasser og kafeer uten å tenke så mye over farene det innebærer, sier han.

DSC_3366.jpg

Omfattende opprydning: – Ble ikke trodd

For Michael ble oppryddingen etter ID-tyveriet en tidkrevende og omfattende prosess. For selv om han umiddelbart sperret egen kreditt, hadde mannen bak ID-tyveriet allerede rukket å gjøre stor skade.

– I flere måneder måtte jeg ringe rundt til bedriftene. Jeg gikk rundt med en urolig følelse av hva som skulle dukke opp neste gang, sier han.

Michael opplevde at han fikk god hjelp av politiet som etterhvert både siktet og straffet mannen, men følte seg likevel alene i prosessen.

– Det er ingen som rydder opp for deg. Jeg måtte overbevise bedriftene om at det ikke var meg som hadde kjøpt tingene, men ble ikke trodd og måtte følge opp med dokumentasjon i flere runder, sier han.

Har du blitt utsatt for ID-tyveri? Dette bør du gjøre:

  • Anmeld alltid alle ID-tyveri til politiet. Hvert tyveri er en unik sak og må bli anmeldt. Ta med dokumentasjon som du kan legge saken.
  • Kontakt byråer som gjør kredittsjekk. Be dem legge inn sperre på kredittvurdering av deg. Da blir det vanskeligere å opprette kreditt i ditt navn.
  • Ta kontakt med banken og kredittkortselskapet. Be dem sjekke omfanget av ID-tyveriet.
  • Steng kontoer som har blitt utsatt for misbruk. Be banken om å bekrefte skriftlig på at de har stengt kontoene.
  • Har du mottatt informasjon om ny konto eller transaksjoner du ikke kjenner igjen? Meld fra til kredittselskapet eller kortselskapet ditt.
  • Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt. Får du svært lite post? Mistanke du at noen kan ha endret din adresse? Ta kontakt med Posten straks.
  • Du kan sperre deg for uønsket adresseendring hos Posten. Du må begrunne sperringen overfor Posten. En grunn kan være at du risikerer tyveri av post. Sperren gjør at Posten setter i verk ekstra kontroller om du i fremtiden vil endre adresse.

Kilde: Politiet

Hjelper ikke med lås på postkassen

I etterkant av hendelsen har Michael fått lås på postkassen og blitt mer varsom på hvor han oppbevarer dokumenter. Men han tror det hjelper lite for å hindre identitetstyverier, ettersom trusselen er størst på nett.

– Folk flest er vant til å verne seg mot fysiske innbrudd. Men vi glemmer å tenke på at hvem som helst kan hackes gjennom usikre internett-tjenester. Da hjelper det ikke med lås på postkassen, sier Michael.

Kvinner er noe mer bekymret for ID-tyveri enn menn. Seks av ti svarer at de er engstelige, mens fem av ti menn svarer det samme.

Kilde: InFact for Telia (mai 2020)


Mats Authen i NorSiS tror mange ikke tenker på de potensielle farene som finnes ved å logge på nettverk som ofte er gratis og usikrede.

– Det skal skremmende lite til for å bli utsatt for ID-tyveri. Det er dessverre veldig enkelt å misbruke et personnummer, så man bør unngå usikre nettverk på kafeer og andre offentlige steder, så ingen får tilgang til informasjon fra din mobiltelefon eller pc. Man vet aldri hva slags intensjoner de som bruker nettet har, sier Authen.

Han råder folk til å heller bruke mobildata for å være på den sikre siden. For regningen ved et ID-tyveri kan bli langt høyere.

– Vær varsom med hvilke nettverk du logger deg på, hvis ikke blir du fort svindlernes neste offer. Det unner jeg ingen, avslutter Michael.

Fire av ti bekymrer seg for ulovlig bildedeling og personlig informasjon på avveie. Med Nettslett hjelper Telia deg ved deling av uønskede bilder, krenkende kommentarer og falske profiler.


De siste årene har det dukket opp mange historier om ulovlig bildedeling og nettmobbing. Det kan være alt fra private bilder kun ment for en kjæreste til hetsende kommentarer i forum. For de berørte kan det være en enorm påkjennelse.

Blant de yngste har mobbingen flyttet seg fra skolegården til sosiale medier. Og at det nettopp ofte er barn og unge som rammes, gjør Redd Barna bekymret.

— Det er helt klart et problem med aggressiv språkbruk, direkte mobbing, uthenging, ryktespredning og ikke minst spredning av bilder på nett, sier Kaja Hegg, som jobber med nettvett i Redd Barna.

Hun har fokus på å lære de yngste hvordan de bruker nettet på en positiv måte, uten å gjøre seg selv eller andre utsatt for sårbare situasjoner.

— Mange er forsiktige når det gjelder å dele egne bilder, men vi merker at det er en altfor lav terskel for å spre andres bilder, forteller hun.

Hva sier loven?

  • Deling av bilder omfattes av personopplysningsloven, som fastlår at det ikke er lov å legge ut et bilde av en person som ikke har gitt samtykke til det.
  • Hvis bildene er av privat karakter, vil delingen av disse også være i strid med straffeloven — som krenkelse av privatlivets fred.
  • Straffeloven har også tydelige bestemmelser om sjikane og trakassering, disse er enda strengere når den berørte er under 16 år.

Kilde: Politiet

40 prosent bekymrer seg for at personlig innhold skal bli ulovlig delt på internett. Mest bekymret er aldersgruppen 30-64 år.

Kilde: InFact for Telia (mai 2020)


Med Nettslett får du råd om hvordan du kan unngå at personlig informasjon blir spredt på internett.

GettyImages-482727769.jpg

Enten det er bilder av barna som er på avveie eller opplysninger om deg selv som er blitt delt, kan det virke uoversiktlig å gå løs på oppgaven å få innholdet fjernet. Situasjonen oppleves dessuten gjerne akutt, da skaden kan forsterkes om det blir liggende — eller i verste fall delt videre.

Har du mobilabonnementet Telia X har du tjenesten Nettslett inkludert, og kan få råd, hjelp og veiledning om du skulle få behov for det.

PS. Med Nettslett før du også refusjon av utgifter til kriseterapi med inntil 5 000 kroner per år, uten egenandel, dersom uønsket innhold sprer seg på internett eller andre digitale flater.

Fakta: Dette er Nettslett hos Telia

Med Nettslett får du råd om hvordan du kan unngå at personlig informasjon blir spredt på internett, i tillegg til veiledning og hjelp til å fjerne uønsket eller krenkende innhold og stenge falske profiler i ditt navn.

Dette kan for eksempel være:

  • Uønskede bilder og videoer
  • Krenkende kommentarer og trusler
  • Mobbing og annet sjikanerende materiale
  • Personlig informasjon / kontaktopplysninger
  • Falske profiler på sosiale medier
  • Få tilbake kontroll over hackede brukerkontoer og e-postkontoer

Nettslett er inkludert Telia X-abonnementet, det er også forsikring for id-tyveri, misbruk av sim-kort og barnas feilkjøp i App Store eller Google Play.

Les mer om fordelene i mobilabonnementet Telia X

Små fingre med en iPad kan fort føre til store regninger! Nå
lanseres det en unik Appkjøp-forsikring. Her er tipsene.


Det skal bare noen tastetrykk til … Plutselig har barna gjennom App Store eller
Androids Google Play belastet kortet ved et uhell.

For at vi som foreldre skal kunne puste litt lettere når barna sitter med iPaden i fanget, har Telia lansert en unik Appkjøp-forsikring for å bøte på problemet.

Hvis du ikke har satt opp sperrer på mobiltelefonen og forsikret deg mot
nedlastning av apper og spillkjøp, kan barna lett klikke seg til alt fra ekstra
Pokémon-baller til nye prinsesser i Disney-universet — helt uten at du oppdager
det.

Da blir det med ett kostbart å gi poden en iPad for å kjøpe oss litt tid til
middagslaging. Om uhellet først er ute kan det være vanskelig å få erstatning, og regningen kan komme opp i flere tusen kroner.

Abonnementet Telia X har nå flere fordeler, deriblant Appkjøp-forsikringen — som du kun får hos Telia. Det gjør at du får pengene igjen dersom barn under 10 år har har gjort feilkjøp i en app eller har lastet ned nye spill eller apper uten din godkjennelse.

I aldersgruppa 30-44 år har nesten 2 av 10 opplevd at barna gjør kjøp i apper, som de ikke har godkjent..

Kilde: InFact for Telia (mai 2020)


Fakta: Appkjøp-forsikring hos Telia

  • Hvis du har barn som har gjort kjøp ved en feil, eller uten å ha fått
    lov til det, så vil Appkjøp-forsikringen kunne erstatte det
    økonomiske tapet.
  • Gjelder kjøp via AppleID og App Store eller Android Market og
    Google Play gjort av barn i husstanden, uten godkjennelse av
    sikrede/ektefelle/samboer.
  • Med barn menes barn i husstanden under 10 år.
    Forsikringen dekker opptil kr 2 000 per person.
    Ingen egenandel ved første tilfelle.
  • Ved andre skader vil egenandelen være kr 500, og kr 1 000 ved tre
    eller flere skader.
  • Som Telia X-kunde har du trygghetsforsikringer inkludert, som både innebærer appkjøp-forsikring, nettslett, id-tyveri og misbruk av simkort.

Les mer om fordelene i mobilabonnementet Telia X

Sjokkerende app-regninger

Det finnes etterhvert nok av skrekkhistorier om foreldre som har tapt tusenvis av
kroner etter barnas uoversiktlige, og noen ganger, uintenderte App Store-kjøp.

Ved at barna får tilgang til foreldrenes bruker eller har foreldrenes kort registrert
på sin egen mobil, kan de laste ned apper og kjøpe spill for svimlende summer
på mamma og pappas regning. Barna har kanskje ikke helt begrep om beløpets
størrelse eller de økonomiske konsekvensene av å laste ned en app.

I 2015 skrev (redaksjonelt innhold) VG om Victor (10) som tappet pappas konto for 60.000 kroner med mobilspillet Clash of Cans.

Både AppStore og Google Play har smarte innstillinger, som gjør det vanskeligere for barna å klikke feil.

GettyImages-506585982.jpg

Betaler dyrt for gratis apper

– Foreldre og foresatte er ofte ikke klar over alle de ulike innstillingene man må
aktivere for å sperre tilgang til kjøp, sier jurist Tonje Hovde Skjelbostad,
markedsføringsekspert og tidligere avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Det er det god grunn til.

Det kan nemlig være svært vanskelig å holde oversikt over hvilke innstillinger som skal på plass på ulike nettbrett og telefoner. Samtidig er ikke alle spill nødvendigvis så kostnadsfrie som de utgir seg for å være.

– Mange spill markedsføres som gratis, samtidig som de tilbyr salg av effekter i spillet etter man har lastet ned. Enheter kan også ha standardinnstillinger som
tillater kjøp uten forbrukernes samtykke. Da ender man fort med å få seg en overraskelse som forbruker, samtidig som regningen kan bli skyhøy, sier hun.

Nedenfor ser du hvordan du sikrer mobilen mot barnas feilkjøp:


Android - Google Play

1. Åpne Play Butikk-appen.
2. Gå inn på Innstillinger i menyen øverst til venstre.
3. Velg Foreldrekontroll og slå den på.
4. Opprett en pin-kode.
5. Velg hva du filtrere og hvordan tilgangen skal begrenses.

App Store og iTunes

1. Åpne Innstillinger og velg Skjermtid.
2. Trykk på Innhold og personvern. Her kan du bli bedt om å oppgi
koden din.
3. Trykk på Kjøp i iTunes og AppStore.
4. Velg hva du ønsker å tillate. Du kan for eksempel hindre kjøp i app.
5. Velg også «Krev passord».


Finn mobilabonnementet som passer for deg!

Til toppen

Produsert av TRY/Schibsted Partnerstudio for TELIA

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)