Annonsørinnhold

Silja Fagerlund Lindsø vil helst vente noen år før yngstedatteren Mia får egen mobil, men det blir stadig vanskeligere å forklare hvorfor. Heldigvis finnes det gode hjelpemidler som kan gjøre overgangen både enkel og trygg.

Mia er som seksogethalvtåringer flest, hun slår hjul i sofaen mens hun svarer på spørsmål om mobilbruk, og samtidig forteller om den gangen venninna til storesøster Tuva satt fast i et tre.

– Og hvis de ikke hadde hatt mobiltelefon, så kunne de ikke ringt til moren sin!

Mia mener dette forklarer ganske godt hvorfor absolutt alle må ha sin egen mobiltelefon. Alternativet blir å sitte fast i treet til evig tid.


Normale bekymringer

Storesøster Tuva er ni år, og fikk egen mobil for et halvt år siden. Mia synes det er for lenge hvis hun må vente i TO ÅR til! Dessuten er det urettferdig, at hun nå er den eneste i familien uten egen mobil.

– Jeg sliter faktisk med å gi gode svar på hvorfor Mia ikke kan få telefon nå, annet enn at jeg er redd hun kan miste eller skade den. Eller at hun skal bli avhengig, sier mamma, Silja Fagerlund Lindsø.



Joint, Hand, Smile, Hairstyle, Shoulder, Plant, Sleeve, Waist, Standing, Happy
sitatstrek.png
– Man trenger ikke å være redd for å bruke mobilen. Hvis noen er slemme, så er det bare å si fra til mamma.

Mia, 6 ½ år

Det vanlige dilemmaet

Silja er ikke alene om å tenke slike tanker. Fire av fem oppgir i en undersøkelse Kantar har gjort for Telenor, at de bekymrer seg for barnas mobilbruk. Likevel får 90 prosent av alle barn mobil før de er 10 år, som regel fordi foreldrene mener det gjør hverdagen enklere, de ønsker at barna skal ha kontakt med venner, og det føles tryggere.

– I dag går Mia til og fra skolen med storesøster, men fra høsten går hun alene hjem. Jeg kjenner på at det vil være tryggere om hun kan ringe oss da.

Å ha en mobil er ikke nok

Mia har faktisk sin egen mobiltelefon allerede, den bare mangler noe helt essensielt: et fungerende abonnement.

– Hun fikk min gamle telefon, og bruker den uten SIM-kort, til å høre på musikk og ta bilder, sier Silja.

– Også ringer jeg pappa på Facetime, skyter Mia inn, men skynder seg å legge til at det likevel ikke er nok:

–Jeg vil ha en mobil som jeg kan snakke med vennene mine på.
Dress shirt, Street fashion, Clothing, Smile, Jeans, Arm, Neck, Waist, Sleeve, Textile
sitatstrek.png
– Det var betryggende å snakke med Mia om mobilbruk. Hun kan masse om hvilke digitale utfordringer hun kan komme borti.

Silja Fagerlund Lindsø

Noen enkle regler

Både Silja og mannen tenker at Mias ønske er rimelig. Ifølge undersøkelsen fra Kantar er kontakt mellom barn og foreldre, samt mulighet for kontakt med venner, de to viktigste grunnene til at foreldrene gir barna sine mobil – tross eventuelle vegringer.

– Mia har både iPad med Facetime og skole-iPad med Teams, så hun kan snakke med søskenbarna i Alta eller klassekameratene sine uten egen mobiltelefon, sier Silja.

Familien har en regel om at alle skjermer ligger på kjøkkenbenken, og all bruk skal være avtalt. Det gir også foreldrene en viss mulighet til å overvåke hvilke samtaler som foregår, og nettbruken. Med en egen mobiltelefon vil barna ofte ta sin første selvstendige reise inn i den store digitale verden.

Det kan det være smart å forberede både barn og foreldrene på denne reisen, og med på veien får man en rekke gode hjelpemidler.

Et merke for livet

Som et steg på veien mot Mias første mobil, valgte Silja å ta Mobilmerket sammen med henne. Dette er en tjeneste som inngår i det nye Telenor-abonnementet Trygg Start, som er skreddersydd for barn som skal få sin første mobil. Mobilmerket er nettbasert, utviklet i samarbeid med Røde Kors sitt samtaletilbud Kors på halsen, og er ment som en hjelp til foreldre for å snakke med barna om bekymringene de har rundt mobilbruk.

– Å snakke med barna om trygg mobilbruk kan virke både altomfattende og overveldende. Med Mobilmerket ble det enkelt, og vi fikk noen fine samtaler.

Silja var ikke akkurat overrasket av at Mia hadde alle de riktige svarene, ettersom nettvett er en del av opplæringen når man har iPad-skole. Men det var likevel en god opplevelse.

– Det var betryggende å snakke med Mia om disse tingene, og jeg skulle ønske vi hadde gjort det samme da Tuva fikk sin mobil. Nå har vi tatt en prat med henne også, som var fint. Jeg opplever at jentene kan veldig mye om de digitale utfordringene de vil møte på, sier Silja.

Trygge tjenester i abonnementet

Mange foreldre bekymrer seg for slikt som uforsvarlig bildedeling og digital mobbing, men dette er ikke Silja og mannen særlig engstelige for. Ikke ennå.

– De er foreløpig så unge, dette blir sikkert mer aktuelt om noen år. Vi er mer opptatt av å passe på at de ikke har spill, eller ser YouTube-videoer, med upassende innhold.

– Også tenker jeg det er smart med tjenester innbakt i mobilabonnementet, som blant annet kan hindre dem i å kjøpe tusenvis av liksommynter i diverse spill. Det er fort penger man aldri får tilbake, sier Silja.

Mia på sin side har ingen bekymringer rundt mobilbruk.

–Hvis noen sender en stygg melding til meg, så sier jeg det til mamma. Eller jeg skriver tilbake at jeg ikke bryr meg. Dessuten er det slemt å gjøre sånn. Man skal ikke si ting på mobilen, som man ikke kan si direkte, sier Mia.

Alt i ett-løsninger

Med lett tilgjengelige tjenester som Mobilmerket, Nettslett, Nettvern, Sikker Bruk og Datakontroll, har foreldre i dag mulighet for å kontrollere hva barna utsettes for, selv når de har sin egen mobil. Det gjør overgangen enklere – og tryggere.

– Jeg merker at jeg er på gli. Sannsynligvis får Mia egen telefon neste sommer, som er et halvt år tidligere enn søsteren, sier Silja.

Mia er ikke sikker på om det er bra nok. Hun har jo tatt Mobilmerket!?

– Men mamma, nå har vi jo snakket om disse tingene!

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Telenor

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2021 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)