Foto: Dejan Sokolovski

Ny kompakt-SUV gir maks verdi for pengene

Med råflott design og en omfattende utstyrsliste i forhold til prisen, har Subaru store forhåpninger om at deres splitter nye XV igjen blir en bestselger i Norge.

Produsert av VG Partnerstudio

– Det er ingen tvil om at den helt nye Subaru XV vil slå godt an i Norge. Designmessig fremstår den rett og slett lekker. Den er både tøff, bred og høy. Med dette utseendet vil Subaru XV bli attraktiv ute i markedet, også blant unge bilkjøpere, sier senior salgskonsulent hos bilforhandler Birger N. Haug AS i Oslo, Lasse Lyngstad. Den forrige Subaru XV solgte over 6000 i Norge.

FIN I FJELLET: Permanent firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper gjør nye Subaru XV perfekt for norske forhold.

Selv om modellen har rikelig med standardutstyr, er det gode muligheter for den som vil ha «det lille ekstra».

– Det er mange som ønsker et litt personlig preg på bilen sin. Med nye Subaru XV kommer man ikke til å bli skuffet over mulighetene, sier Lyngstad.

NY BESTSELGER: Lasse Lyngstad hos bilforhandler Birger N. Haug. Foto: Privat

Passer godt i Norge

Det er flere grunner til at Subaru har så stor tro på sin nyeste stolthet her i Norge. Først og fremst er den som skapt for norske forhold, mener Lyngstad. Med permanent symmetrisk firehjulsdrift gir det brukerne ekstra trygghet.

– Dette holder bilen trygt på veien, under alle kjøreforhold og til alle årstider, konstaterer markedsdirektør i Subaru Norge, Dag Asbjørnsen. Han sier at den nye Subaru XV er overlegen på veigrep, kvalitet og driftssikkerhet.

– Den skal takle de verst tenkelige situasjoner med størst grad av sikkerhet og komfort.

Subaru XV er bygget på den nye Subaru Global plattform (SGP), noe som betyr bedre retningsstabilitet, fjæring og kjøreegenskaper, samt reduserte krengninger og vibrasjoner.

SITTER GODT: Med funksjonen X-Mode aktivert får du ekstra godt veigrep på glatt og ulendt underlag.

Mye bil for pengene

En annen viktig årsak til den store optimismen er at man med Subaru XV får veldig mye bil for pengene. Utgangspris, levert til Oslo, er 329 800 kroner.

– Dette er en fantastisk bil til denne prisen. Med tanke på hva Subaru XV har å tilby, er dette absolutt et av fortrinnene vi kan flagge høyt, poengterer salgskonsulent Lyngstad.

– Subaru XV er en veldig typisk familiebil i Norge, ikke minst med vår topografi og mange med hytter til fjells. Kompakt-SUV har fått svært godt fotfeste blant norske bilkjøpere, og til denne prisen vil jeg faktisk si at Subaru XV er det aller beste kjøpet i denne klassen, fastslår eksperten.

Hjelp til å se farer

Det anerkjente førerassistansesystemet EyeSight leveres også som standard i Subaru XV. Dette er to stereokamera som fanger opp tredimensjonale fargebilder med utmerket billedgjenkjenning, på nesten samme måte som det menneskelige øye.

– Det er som å ha et ekstra sett med øyne på veien. Tilbakemeldinger fra kunder som har systemet på andre modeller er overveldende. Det har kommet folk inn i butikken vår i ens ærend for å takke oss for at bilen er utstyrt med førerassistansesystemet EyeSight. De har fortalt oss at de har unngått farlige situasjoner på grunn av denne ekstra hjelpen, forteller Lyngstad.

En som kan takke nettopp førerassistansesystemet til Subaru for at han og familien ikke kolliderte med en elg, er Erlend Østgård fra Kongsvinger.

– Bilen bråbremset før jeg så dyret, forteller trebarnsfaren

– Det var jo et sjokk. Vi hadde en fart på rundt 60-70 km/t da bilen plutselig bremset helt opp, mens det pep og blinket fra dashbordet. Jeg skjønte først ingenting, men da jeg så elgen løpe over veien skjønte jeg at det var EyeSight som hadde kommet oss til unnsetning, forklarer han.

Les mer om saken her.

REDDET: Erland Østgård takker Subaru og deres førerassistansesystem for at han og familien ikke havnet i en potensielt stygg ulykke. Foto: Privat

«Mer Subaru til folket»

Blant alle biler Lasse Lyngstad hos Birger N. Haug har solgt opp gjennom årene, er det mange Subaru. Likevel mener han det burde vært enda flere av disse på norske veier.

– Mitt slagord er «Mer Subaru til folket». Nå kommer denne lekre Subaru XV-en som et rakrygget produkt med veldig mye standardutstyr, sier han. Lyngstad peker blant annet på funksjonen X-Mode, som bidrar til at du får full kontroll. Da endres styringen av motor, girkasse, firehjulsdrift og bremsene for å øke veigrepet på glatt og ulendt underlag. I tillegg blir kjøringen nedover tryggere med Hill Descent Control; en funksjon som bidrar til å holde konstant hastighet i nedoverbakke.

– Jeg er helt sikker på at den kommer til å bli en bestselger hos oss. Dette gleder vi oss veldig til, smiler Lyngstad. Bilen er allerede klar til prøvekjøring hos forhandlerne.

Fem gode grunner til å velge Subaru XV:

1. Permanent symmetrisk firehjulsdrift.

2. Høy bakkeklaring på 22 cm.

3. Prisbelønte EyeSight førerassistansesystem.

4. Trinnløs Lineartronic girkasse.

5. Fem stjerner i kollisjonstesten EuroNCAP.

Lyst til å prøvekjøre en XV? Klikk på bildet under.

Les mer om hvordan EyeSight førerassistanse reddet Erland og familien fra å kollidere med elg:

Les også

Bilen bråbremset av seg selv i 70 km/t: – Først skjønte jeg ingenting

trackertracker