Bilen bråbremset av seg selv i 70 km/t: – Først skjønte jeg ingenting

Familien Østgård var en automatisk nødbrems unna å få en elg i frontruten.

Det kunne fort blitt et tragisk utfall om familien Østgård fra Kongsvinger ikke hadde hatt installert i sin Subaru. Sammen med kona og deres tre barn var Erland på vei hjem, og familien ante fred og ingen fare – før bilen plutselig bråbremset av seg selv.

UNNGIKK ELGEN: Dette er nye Subaru Forester. Modellen har EyeSight førerassistansesystem som sørget for at familien Østgård ikke fikk en elg i frontruten.Foto: Subaru
Les hele

Bilen «så» elgen først

– Det var jo et sjokk. Vi hadde en fart på rundt 60-70 km/t da bilen plutselig bremset helt opp, mens det pep og blinket fra dashbordet. Først skjønte jeg ingenting, men da jeg så elgen løpe over veien, innså jeg at det var førerassistansesystemet som hadde kommet oss til unnsetning, forteller familiefaren.

Dette er EyeSight førerassistansesystem

LES MER

Adaptive Cruise Control

Når EyeSight oppdager et kjøretøy foran, justerer Adaptive Cruise Control hastigheten for å holde en gitt avstand til dette kjøretøyet.

Filskiftevarsel

Når du er i ferd med å krysse kjørefeltlinjene uten å benytte blinklyset i minst 50 km/t, får du beskjed via et lydvarsel og blinkende varsellys.

Vinglevarsel

Om du vingler litt i kjørefeltet ditt og farten er over 60 km/t, vil vinglevarsleren gi deg et hint via lyd og en blinkende varsellampe.

Startvarsler

Om trafikken foran deg begynner å bevege seg etter å ha stått stille, vil man bli oppmerksom på dette via et lydsignal og blinkende varsellys.

Filholderassistanse

Ved kjøring på motorvei kan filskifte-funksjonen observere veioppmerking med et stereokamera som oppdager om bilen begynner å bevege seg ut av kjørefeltet. Med en hastighet på ca. 60 km/t eller mer, hjelper filholder-funksjonen med styringen for å forhindre filskifte ved utrygge situasjoner.

Autobrems

Ved fare for kollisjon med et kjøretøy/hindringer, varsler funksjonen deg med lyd og et varsellys om at du må bremse. Om du ikke bremser, kan systemet automatisk aktivere bremsene for å unngå en kollisjon eller redusere skadene. Hvis du foretar en unnamanøver kan funksjonen gripe inn og hjelpe deg med å svinge mer for å unngå kollisjon.

Gasspedal-kontroll

Begrense motorens ytelse for å forebygge en utilsiktet akselerasjon. Om du tilfeldigvis setter bilen i «Drive» i stedet for revers når du står mot en vegg, eller starter opp bak en bil som fremdeles står stille, gir funksjonen varsel i form av flere korte lydsignaler og en blinkende varsellampe.

– Jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om vi ikke hadde hatt EyeSight førerassistanse i bilen. Det kunne virkelig endt tragisk, sier han.

Hendelsen skjedde i skumringen, og elgen kom ut fra et skogholt. Østgård forteller at han ikke så noe til elgen før bråstansen var et faktum.

TAKKNEMMELIG: Erland Østgård takker Subaru og deres førerassistansesystem for at han og familien ikke havnet i en potensielt stygg ulykke.Foto: Privat
Les hele

– Jeg tror dette førerassistansesystemet etter hvert vil være helt uunnværlig i enhver bil. Jeg tror det i fremtiden vil være like naturlig som ABS-bremser er i dag. Og jeg må si at jeg er svært takknemlig for at vi valgte en Subaru med dette systemet på plass, sier trebarnsfaren.

– Som å ha et ekstra par øyne

er en modell der EyeSight nå leveres som standard. Markedsdirektør i Subaru Norge, Dag Asbjørnsen, forteller at tilbakemeldingene fra Forester-kundene er udiskutable.

– EyeSight førerassistanse er definitivt noe som er kommet for å bli. Det er som å ha et ekstra par med øyne på veien. EyeSightsystemet har to stereokamera som fanger opp tredimensjonale fargebilder med utmerket bildegjenkjenning, på nesten samme måte som det menneskelige øye, sier han.

TRYGG FAMILIEBIL: Markedsdirektør i Subaru Norge, Dag Asbjørnsen.Foto: Subaru
Les hele

På europeisk nivå er det gjort undersøkelser der hele 94 prosent av førerne som har systemet installert i bilen, både anbefaler EyeSight og føler seg tryggere i trafikken. Så mange som 25 prosent svarer at de direkte har unngått ulykker eller uhell på grunn av EyeSight.

– Kan man stole på et slikt system?

– Ja, EyeSight er utviklet gjennom 28 år, og scorer i tester bedre enn de aller fleste førerassistansesystemer. Likevel kan det i ekstreme tilfeller få nedsatt «syn», som for eksempel når solen står rett imot, ved tåke eller kraftig regn. Det er derfor viktig at sjåføren følger med på trafikkbildet og selv reagerer ved eventuelle hendelser. Føreren er alltid ansvarlig for sikker og oppmerksom kjøring, sier Asbjørnsen.

FIREHJULSDRIFT: Bilen har permanent symmetrisk firehjulsdrift, høy sitteposisjon med fenomenal oversikt og en unik Boxer-motor med lavt tyngdepunkt.
FIREHJULSDRIFT: Bilen har permanent symmetrisk firehjulsdrift, høy sitteposisjon med fenomenal oversikt og en unik Boxer-motor med lavt tyngdepunkt.Foto: Istvan Csiszar
Les hele
GOD PÅ VINTERFØRE: I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring.
GOD PÅ VINTERFØRE: I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring.Foto: Ryan Edy
Les hele
GOD PÅ VINTERFØRE: I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring.
GOD PÅ VINTERFØRE: I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring.Foto: Ryan Edy
Les hele
GOD PLASS: Barna har god plass i baksetet, og ikke minst god sikt gjennom store sidevinduer. Den høye sitteposisjonen gir også meget god oversikt.
GOD PLASS: Barna har god plass i baksetet, og ikke minst god sikt gjennom store sidevinduer. Den høye sitteposisjonen gir også meget god oversikt.Foto: Subaru
Les hele
MASSE PLASS: Det er 505 liter med oppbevaringsrom med bakseteryggen oppe. Velger du å legge ned setene får du intet mindre enn 1.557 liter.
MASSE PLASS: Det er 505 liter med oppbevaringsrom med bakseteryggen oppe. Velger du å legge ned setene får du intet mindre enn 1.557 liter.Foto: H&T
Les hele
Foto: Dejan Sokolovski
Les hele
FIREHJULSDRIFT: Bilen har permanent symmetrisk firehjulsdrift, høy sitteposisjon med fenomenal oversikt og en unik Boxer-motor med lavt tyngdepunkt.
FIREHJULSDRIFT: Bilen har permanent symmetrisk firehjulsdrift, høy sitteposisjon med fenomenal oversikt og en unik Boxer-motor med lavt tyngdepunkt.Foto: Istvan Csiszar
Les hele
GOD PÅ VINTERFØRE: I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring.
GOD PÅ VINTERFØRE: I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring.Foto: Ryan Edy
Les hele

Fem stjerner, permanent firehjulsdrift og høy bakkeklaring

Subaru Forester har sikkerhet i høysetet på flere fronter. I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring. Bilen har permanent symmetrisk firehjulsdrift, høy sitteposisjon med fenomenal oversikt og en unik Boxer-motor med lavt tyngdepunkt. Forester har i tillegg en avansert sikkerhetspakke som inneholder blindsonevarsler og varsel for kryssende trafikk bak ved rygging.

Fem grunner til å velge Subaru Forester

LES MER

1. Permanent symmetrisk firehjulsdrift.

2. Høy bakkeklaring på 22 cm.

3. Prisbelønte EyeSight førerassistansesystem som standard.

4.Trinnløs Lineartronic girkasse som standard.

5. Fem stjerner i EuroNCAP.

Forester har 20 års jubileum i år, og har alt man kan – og skal – forvente av en SUV i dag. I følge Subaru Norge er modellen som skreddersydd for aktive familier.

I baksetet trives barna godt. De har god plass, og ikke minst god sikt gjennom store sidevinduer og høy sitteposisjon. Forester har ekstremt god fremkommelighet og kjøreegenskaper, takket være det permanente, symmetriske firehjulsdriftssystemet.

TRYGG PÅ VINTERFØRE: Subaru Forester sitter godt på norske vinterveier. Foto: RYAN EDY
Les hele

Full kontroll på vanskelig veidekke

Med funksjonen X-Mode aktivert, får du hjelp til å holde full kontroll, særlig når kjøreforholdene er utfordrende. Da endres styringen av motor, girkasse, firehjulsdrift og bremser for å øke veigrepet på glatt og ulendt underlag. I tillegg blir kjøringen nedover tryggere med Hill Descent Control som hjelper deg å holde konstant hastighet i nedoverbakke.

Ønsker du å lese mer om detaljene i nye Subaru Forester –