Bilen bråbremset av seg selv i 70 km/t: – Først skjønte jeg ingenting

Familien Østgård var en automatisk nødbrems unna å få en elg i frontruten.

Produsert avProdusert av

Det kunne fort blitt et tragisk utfall om familien Østgård fra Kongsvinger ikke hadde hatt EyeSight førerassistansesystem installert i sin Subaru. Sammen med kona og deres tre barn var Erland på vei hjem, og familien ante fred og ingen fare – før bilen plutselig bråbremset av seg selv.

UNNGIKK ELGEN: Dette er nye Subaru Forester. Modellen har EyeSight førerassistansesystem som sørget for at familien Østgård ikke fikk en elg i frontruten. Foto: Subaru

Bilen «så» elgen først

– Det var jo et sjokk. Vi hadde en fart på rundt 60-70 km/t da bilen plutselig bremset helt opp, mens det pep og blinket fra dashbordet. Først skjønte jeg ingenting, men da jeg så elgen løpe over veien, innså jeg at det var førerassistansesystemet som hadde kommet oss til unnsetning, forteller familiefaren.

– Jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om vi ikke hadde hatt EyeSight førerassistanse i bilen. Det kunne virkelig endt tragisk, sier han.

Hendelsen skjedde i skumringen, og elgen kom ut fra et skogholt. Østgård forteller at han ikke så noe til elgen før bråstansen var et faktum.

TAKKNEMMELIG: Erland Østgård takker Subaru og deres førerassistansesystem for at han og familien ikke havnet i en potensielt stygg ulykke. Foto: Privat

– Jeg tror dette førerassistansesystemet etter hvert vil være helt uunnværlig i enhver bil. Jeg tror det i fremtiden vil være like naturlig som ABS-bremser er i dag. Og jeg må si at jeg er svært takknemlig for at vi valgte en Subaru med dette systemet på plass, sier trebarnsfaren.

– Som å ha et ekstra par øyne

Subaru Forester er en modell der EyeSight nå leveres som standard. Markedsdirektør i Subaru Norge, Dag Asbjørnsen, forteller at tilbakemeldingene fra Forester-kundene er udiskutable.

– EyeSight førerassistanse er definitivt noe som er kommet for å bli. Det er som å ha et ekstra par med øyne på veien. EyeSightsystemet har to stereokamera som fanger opp tredimensjonale fargebilder med utmerket bildegjenkjenning, på nesten samme måte som det menneskelige øye, sier han.

TRYGG FAMILIEBIL: Markedsdirektør i Subaru Norge, Dag Asbjørnsen. Foto: Subaru

På europeisk nivå er det gjort undersøkelser der hele 94 prosent av førerne som har systemet installert i bilen, både anbefaler EyeSight og føler seg tryggere i trafikken. Så mange som 25 prosent svarer at de direkte har unngått ulykker eller uhell på grunn av EyeSight.

– Kan man stole på et slikt system?

– Ja, EyeSight er utviklet gjennom 28 år, og scorer i tester bedre enn de aller fleste førerassistansesystemer. Likevel kan det i ekstreme tilfeller få nedsatt «syn», som for eksempel når solen står rett imot, ved tåke eller kraftig regn. Det er derfor viktig at sjåføren følger med på trafikkbildet og selv reagerer ved eventuelle hendelser. Føreren er alltid ansvarlig for sikker og oppmerksom kjøring, sier Asbjørnsen.

Fem stjerner, permanent firehjulsdrift og høy bakkeklaring

Subaru Forester har sikkerhet i høysetet på flere fronter. I den europeiske kollisjonstesten EuroNCAP oppnådde Subaru fem stjerner og en meget høy score for barnesikring. Bilen har permanent symmetrisk firehjulsdrift, høy sitteposisjon med fenomenal oversikt og en unik Boxer-motor med lavt tyngdepunkt. Forester har i tillegg en avansert sikkerhetspakke som inneholder blindsonevarsler og varsel for kryssende trafikk bak ved rygging.

Forester har 20 års jubileum i år, og har alt man kan – og skal – forvente av en SUV i dag. I følge Subaru Norge er modellen som skreddersydd for aktive familier.

I baksetet trives barna godt. De har god plass, og ikke minst god sikt gjennom store sidevinduer og høy sitteposisjon. Forester har ekstremt god fremkommelighet og kjøreegenskaper, takket være det permanente, symmetriske firehjulsdriftssystemet.

TRYGG PÅ VINTERFØRE: Subaru Forester sitter godt på norske vinterveier. Foto: RYAN EDY

Full kontroll på vanskelig veidekke

Med funksjonen X-Mode aktivert, får du hjelp til å holde full kontroll, særlig når kjøreforholdene er utfordrende. Da endres styringen av motor, girkasse, firehjulsdrift og bremser for å øke veigrepet på glatt og ulendt underlag. I tillegg blir kjøringen nedover tryggere med Hill Descent Control som hjelper deg å holde konstant hastighet i nedoverbakke.

Ønsker du å lese mer om detaljene i nye Subaru Forester – ta en titt her.

trackertracker