Er du en farlig sjåfør? Ta testen!

STRAFFBART OG LIVSFARLIG: Alt som tar oppmerksomheten din bort fra veien, kan være farlig både for deg, passasjerene dine og andre trafikanter. Foto: Getty Images

STRAFFBART OG LIVSFARLIG: Alt som tar oppmerksomheten din bort fra veien, kan være farlig både for deg, passasjerene dine og andre trafikanter. Foto: Getty Images

Du leter etter riktig sang på spillelisten, plukker opp smokken som falt på gulvet eller svarer kjapt på tekstmeldingen mens du kjører. Vet du egentlig hvilken sjanse du tar?

Se for deg at du sitter i bilen på vei hjem fra jobb. Du er sliten. Kanskje du har barn som skriker. Bilkøen er endeløs, du sjekker avisen mens køen beveger seg sakte. Og når køen har løsnet, kommer du på at du har glemt å taste inn den endelige destinasjonen på GPS-en.

Svinger du til side og stopper bilen før du gjør alle disse tingene? Hvis ikke, kan du faktisk ha kjørt lengden av en hel fotballbane I BLINDE.

Se mer om uoppmerksomhet bak rattet

– 3 av 10 dødsulykker i trafikken skyldes uoppmerksomhet hos sjåføren, sier Rita Helen Aarvold, seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Hun tror at det utenom statistikken finnes mørketall. Tallene ekskluderer nemlig hardt skadde og nesten-ulykkene.

– Vi ønsker at bilistene skal tenke over hvor de har sin oppmerksomhet når de kjører. I trafikken er vi avhengig av å kunne stole på hverandre.

Er du en farlig sjåfør? Ta testen her:

«Du klarer ikke å multitaske»

Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

FOKUSER: – Det er kognitivt krevende å skulle gjøre flere ting samtidig. Bilkjøring krever hele oppmerksomheten, sier Psykolog Per-Ola Rike. FOTO: Privat

FOKUSER: – Det er kognitivt krevende å skulle gjøre flere ting samtidig. Bilkjøring krever hele oppmerksomheten, sier Psykolog Per-Ola Rike. FOTO: Privat

Overvurderer egne evner

Psykolog ved Sunnaas sykehus, Per-Ola Rike, har doktorgrad i temaet sikker bilkjøring etter hjerneskade. Han forteller at årsaken til at vi tillater oss å gjøre andre ting enn å kjøre bil, er at vi ofte går på autopilot. Spesielt om det er en veistrekning du kjenner godt.

– Det krevende med å kjøre er ikke bare det tekniske, men simultankapasiteten. De komplekse situasjonene hvor synet, hørselen, reaksjonsevnen og oppmerksomheten skal være aktivert samtidig.

Multitasking betyr at du utfordrer kapasiteten til din egen hjerne. Vi tror gjerne at vi behersker flere oppgaver samtidig, så vi svarer på tekstmeldingen mens vi kjører bil. Det er ikke bare straffbart, det er potensielt livsfarlig.

– Vi er ikke så gode til å multitaske som vi tror. Hverken når vi kjører bil, eller i livet generelt, sier psykologen.

Hva gjør folk på gata mens de kjører bil? Se selv:

Livsfarlig uoppmerksomhet

Alt som tar oppmerksomheten din bort fra veien, kan være farlig både for deg, passasjerene dine og andre trafikanter.

Og uoppmerksomhet i trafikken handler om mye mer enn bare mobiltelefonen. Det er summen av alle små oppmerksomhetstyver som gjør det så farlig, som å åpne brusflasken eller spise mat mens du kjører.

– Sørg for at alt er klart før du kjører, og at både du og barna har det dere trenger, sier Aarvold.

– Flere studier viser at to sekunder ser ut til å være en kritisk grense for hvor lenge du kan ta blikket bort fra veien. Etter dette øker risikoen for farlige hendelser betraktelig, forteller hun.

Ser du bort fra veien, kan det i verste fall resultere i at du ser fotgjengeren for sent, eller skjener over i motgående kjørefelt.

Kjører du i 80 km/t og ser bort i to sekunder, har du kjørt drøye 44 meter. Ser du bort i fire sekunder med samme fart, har du kjørt 89 meter.

– Men det er ikke bare det å ta blikket av veien som gjør at reaksjonsevnen til sjåføren reduseres, poengterer Aarvold.

Her kan du lese mer om uoppmerksomhet bak rattet

Jo flere sanser du bruker på andre ting enn å kjøre bil, jo større er risikoen for at noe alvorlig skjer.

FØLG MED: – På bare noen få sekunder kan det ha skjedd mye på veien som du kanskje har gått glipp av, dersom du har vært uoppmerksom, sier Rita Helen Aarvold. FOTO: Statens vegvesen

FØLG MED: – På bare noen få sekunder kan det ha skjedd mye på veien som du kanskje har gått glipp av, dersom du har vært uoppmerksom, sier Rita Helen Aarvold. FOTO: Statens vegvesen

KJØRE I BLINDE: Leser du tekstmeldingen du fikk mens du kjører, utgjør du en svært stor risiko på veien. På noen få sekunder har du kjørt en strekning like lang som en fotballbane. FOTO: Statens vegvesen

KJØRE I BLINDE: Leser du tekstmeldingen du fikk mens du kjører, utgjør du en svært stor risiko på veien. På noen få sekunder har du kjørt en strekning like lang som en fotballbane. FOTO: Statens vegvesen

Så, hvorfor multitasker vi?

Hele tiden skal vi effektivisere hverdagen, og få plass til flere ting på én gang. Å komme seg hjem fra jobb, samtidig som du har et telefonmøte, høres ut som en effektiv løsning.

– Vi mennesker har evnen til å ha flere tanker i hodet samtidig, men vi har bare én pott med oppmerksomhet. Når du gjør flere ting samtidig, blir du mindre konsentrert. Bilkjøring krever og fortjener din hele og fulle oppmerksomhet, sier Aarvold.

Du er ikke nødvendigvis klar over at du er uoppmerksom. Plutselig kan noe skje, som gjør at du henter deg inn og oppdager hvor uoppmerksom du egentlig var. Derfor tenker du at den nesten-ulykken gikk fint. Denne gangen.

Visste du at uoppmerksomhet i trafikken faktisk er ulovlig?

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

– De aller fleste har generelt godt av å være mer kritisk til sin egen vurderingsevne og dømmekraft, mener psykologen.

I tillegg vurderer vi den andre aktiviteten vi driver med ulikt. Tenker du at tekstmeldingen som tikket inn er veldig viktig, øker det sannsynligheten for at du velger å se på den, selv om du vet at det er risikofylt samtidig som du kjører.

Bruk passasjerene til din fordel

Hvis du først har passasjerer i bilen, kan det være smart å bruke dem til din fordel, mener Aarvold i Statens vegvesen.

– Forskning kan vise at passasjerer kan ha en korrigerende rolle, som å svare på telefonen for deg eller hjelpe til med barna i baksetet, mens du fokuserer på kjøringen.

Hun råder videre til å spørre passasjeren om å hjelpe deg.

– Spesielt når man skal kjøre langt er det viktig å ta vare på hverandre i bilen.

Tenk - gjør - kjør

Aarvold råder på det sterkeste at du tilrettelegger for en sikker kjøretur, før du starter bilen. Dette gjelder ikke bare på langturer, men også i hverdagen.

– På samme måte som du må tilrettelegge for å få gjennomført arbeidsdagen, bør du tilrettelegge for at du skal konsentrere deg godt bak rattet, oppfordrer Aarvold og legger til:

– Tenk over hva du trenger, og hvilke oppmerksomhetstyver du tar med deg i bilen. Vær den bilisten du ønsker å møte.

Her er noen av de mest typiske tingene du bør klargjøre før du kjører:

  • Still inn riktig radiokanal eller musikkliste
  • Still inn GPS-en med riktig adresse
  • Legg bort telefonen. Koble den til bluetooth-anlegget før du kjører. Sett den eventuelt i «ikke forstyrr»-modus
  • Ha det du trenger under kjøreturen lett tilgjengelig, som en drikkeflaske

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
© VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Dette er VG Partnerstudio

Bilde av Gard Steiro

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro

Ans. redaktør og adm. direktør

Annonsørinnhold
VG Partnerstudio

Dette er et kommersielt samarbeid mellom VG Partnerstudio og Statens Vegvesen. Dette er innholdsmarkedsføring, og ikke journalistikk. VG Partnerstudio er en satsning underlagt VG som leverer innhold etter VGs kvalitetskrav og redaktøransvar, men innholdet er laget av innholdsprodusenter utenfor redaksjonen. VGs redaksjon har ingen rolle i dette samarbeidet. Derfor er VGs redaksjonelle produkt helt upåvirket av dette samarbeidet.