Designsofaene som har tatt helt av i Norge

Sofacompany har gått nye veier for å gjøre designmøbler tilgjengelig for folk flest, og etterspørselen har nærmest eksplodert. Akkurat nå får du mange av trendmøblene enda rimeligere.

Produsert av VG Partnerstudio

SUKSESS: Daglig leder i Sofacompany Norge, Bjørn Berga, har god grunn til å smile. I fjor økte salget med 270 prosent, i år ligger de til ytterligere 40 prosent vekst. Foto: Brand Studio

Danske designmøbler klinger godt i de fleste ører, og forbindes ofte med høy kvalitet, men dessverre også høye priser. Det var nettopp prisene det danske ekteparet Cathrine og Christian Rudolph ønsket å gjøre noe med da de startet Sofacompany i Danmark i 2012.

– Da det litt senere ble det satt opp en nettbutikk i Norge for å se om nordmenn også kunne ha interesse, ble alt utsolgt på et blunk, forteller daglig leder i Sofacompany Norge, Bjørn Bjerga.

Nå går årets designsalg av stabelen hos Sofacompany.

– Vi har salg kun to ganger pr år for å rydde plass til nye møbler. Dette betyr at du kan få kvalitetsmøbler til enda bedre priser enn vanlig, sier Bjerga. Han påpeker at de kun har et begrenset antall av hvert møbel på lager.

Klikk på bildene i karusellen under for komme direkte til de ulike salgsvarene i nettbutikken:

Forretningsideen bak Sofacompany er enkel: Produsere kvalitetsmøbler med egne designere, på egen fabrikk, og levere direkte til kundene med svært kort leveringstid, uten fordyrende mellomledd.

– All handel foregår via sofacompany.com, men kundene kan besøke showrommene våre i Oslo, Trondheim eller Stavanger. Vi selger ikke bare sofaer, men også stoler, sofabord og andre møbler, påpeker Bjerga.

Her kan du se hele utvalget hos Sofacompany

Dette vil vi se mer av i 2019

Sjefsdesigner i Sofacompany, Line Nevers Krabbenhøft, forteller at nordmenn har tradisjon for å tenke klassisk i valg av farger og interiør til hjemmet. Hun har likevel sett en endring i markedet de siste par årene.

– Fremtiden ser fargerik ut, og det gjenspeiler seg i både møbler og tekstiler. Blant annet ser vi at materialer som cordfløyel, grovt vevde og velur-liknende tekstiler er i vinden, sier hun.

GRØNT I VINDEN: Velur er et trendy materiale om dagen, og denne tresetere i mørk grønn fås også i andre farger. Harper er en treseter og koster 8999 kroner. Foto: Line Klein

Designeren trekker også fram trenden med å hente naturen inn i stua. Det gir seg utslag i at grønt i alle nyanser har blitt en ettertraktet farge. Tre og flettet rotting er andre detaljer i tiden, og ses blant annet på puffer, sofaer og sofabord.

– Den duse paletten når nok aldri helt av moten, men stadig flere får øynene opp for å velge enkelte fargesterke innslag i interiøret, for eksempel på en sofa. Det er ikke så mye som skal til for å endre uttrykket i et helt rom.

– Fordi vi har vår egen fabrikk, kan vi tillate oss å lage små kolleksjoner og teste ut nye trender for å se hva som slår an, sier Krabbenhøft.

Firer aldri på kvalitet

Selv om Sofacompany også leverer møbler i klassiske nyanser, er de ikke redde for å teste ut friske farger og materialer. Bjerga mener mye dreier seg om tilvenning.

– Gjennom å tilby et stort utvalg av farger og strukturer i materialene, ønsker vi gi kundene mulighet til å skape sitt eget, personlige uttrykk, uten at det koster en formue.
Nysgjerrig på de ulike sofamodellene til Sofacompany? Se mer her!

Sofacompany har kuttet i alle ledd for å kunne tilby gode priser, men det er likevel ett område de aldri kommer til å fire på:

– Kvaliteten har alt å si, så der blir det ingen kutt. Det er helt avgjørende for oss at alle våre møbler både skal se bra ut og være solid håndverk. Derfor tilbyr vi også livstidsgaranti på rammeverkene i sofaene våre, sier Bjerga.

LITE LYSPUNKT: Sofaen Ellen har et oppdatert retropreg over seg, særlig i denne herlige okergule fargen. Kr 6999. Foto: Sofacompany

Suksess med showroom

Varene selges på nett og leveres direkte hjem til kunden. Men å kjøpe et møbel usett, kan føles usikkert for mange. Derfor har Sofacompany åpnet showroom der kundene kan se, kjenne og prøvesitte før de tar avgjørelsen. Disse ligger i Oslo/Sandvika, Stavanger og Trondheim.

Klikk her for å finne et showroom nær deg

– Det har vært kjempesuksess, og fordi bedriften vokser såpass raskt, planlegger vi nå også et showroom i Bergen, forteller daglig leder.

– Målet vårt er at folk skal kunne få kule designmøbler, uten å tømme lommeboka. På det nettbaserte omdømmesystemet Trustpilot har vi 9,2 av 10 mulige poeng. At kundene våre er fornøyde med varene og servicen vår, er helt avgjørende for oss, sier han.

Klikk på bildene i karusellen under for å komme direkte til modellene i nettbutikken:

trackertracker