Annonsørinnhold

Nå dyrkes hjemmet på en helt annen måte enn før. – Vi så denne tendensen før korona, men nå er det helt vilt hvor viktig hjemmet har blitt for identiteten vår, sier Sofacompanys Line Nevers Krabbenhøft.

TRENDY: Paula er designet på bakgrunn av tidens hotteste trend: Runde, buede former og myke tekstiler. Nylig vant Paula den prestisjetunge internasjonale Red Dot-prisen for sitt eksepsjonelle design og høye kvalitet.

– Jeg kan nesten ikke si hvor mye sofaen betyr for hjemmet. Den er uten tvil hjemmets hjerte!

Vi har sengen hvor vi sover og har sex, mens sofaen er hele familiens retreat-sone, sier Line Nevers Krabbenhøft.

Sofacompanys mangeårige sjefsdesigner snakker både på ut- og innpust når hun forteller om hvor viktig sofaen er blitt i livene våre. For er det et møbel som virkelig engasjerer henne, så er det sofaen.

SOFACOMPANYS SJEFSDESIGNER: Line Nevers Krabbenhøft.

SJEFSDESIGNERENS FRISONE: – Vi tilbringer mer tid enn før hjemme, og da er det helt vesentlig å ha det hyggelig rundt seg, sier Line Nevers Krabbenhøft. Lounge-modulsofaen Vincent har en helt sentral rolle hjemme hos henne.

Ønsker du deg ny sofa? Her er noen av Sofacompanys populære sofaer:

– Når vi setter oss i sofaen, så har vi fri. Det er stedet hvor vi kryper opp for å slappe av, setter oss for å lese eller prate med våre nærmeste. Vi samler oss ikke like mye lenger rundt den samme TV-skjermen, nå er det sofaen som har hedersplassen i rommet, sier Line videre.

sitatstrek.png

En nyere trend er å plassere sofaen også andre steder enn i stuen. Nå vil vi ha mykhet også på kjøkkenet; lage oss et lite hjørne der vi kan koble helt av.

Line Nevers Krabbenhøft Head of Design hos Sofacompany

Sofacompany produserer danske designmøbler til svært konkurransedyktige priser. Møblene blir designet i Danmark av Line og hennes dyktige kolleger, og håndlaget på egen fabrikk i Vietnam.

Gratis videorådgivning

Sofacompany selger alle varene sine i nettbutikken, men de kan også ses og testes via showroomene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

– Vi tilbyr også rådgivning via videochat, noe som blir stadig mer populært. Dette er et godt alternativ hvis man ikke har anledning til å besøke et av våre showroom, sier Bjørn Bjerga, daglig leder i Sofacompany Norge.

Videorådgivning er nesten som et besøk i showroomet der du får prate direkte med en av Sofacompanys dyktige medarbeidere som svarer på alt du måtte lure på.


Nordmenn pusser opp som aldri før, og mange drømmer også om å innrede på nytt. Hos Sofacompany finner du danske designmøbler som ikke tømmer lommeboken, og det helt uten å gå på bekostning av kvalitet.

RUNDE FORMER: Rose er en skulpturell og organisk-formet helpolstret 2,5-seter sofa som både er komfortabel og vakker.

Her er sjefsdesignerens tre Sofacompany-favoritter:

Living room, Brown, Furniture, Couch, Building, Comfort, Wood, Curtain, Architecture, Shade

Japan møter Skandinavia

Som leder for designavdelingen i Sofacompany, er Line Nevers Krabbenhøft tett på trendbildet. Ifølge henne er japandi en av de aller største trendene vi vil se i år. Japandi er en asiatisk-inspirert innredningsstil, nærmere bestemt en kombinasjon av japansk og skandinavisk.

– Denne trenden starter for alvor i år. Japan og Skandinavia har lange designtradisjoner sammen, og vi liker begge det minimalistiske og «cleane». Mens det andre steder er en mer pompøs stil, liker både japanerne og vi det lett og naturlig. Lyst tre blir et viktig element fremover, forteller Line.

En av de store trendene i japandi er at møblene er både lave og dype. Faktisk ganske mye lavere enn hva vi skandinaver er vant til, og mange vil komme uten synlige ben.

JAPANDI:I dette hjørnet hjemme hos Line i Danmark står Sofacompanys populære Babette - en tiltalende og myk loungstol.

NYHET: Aya er en romslig 4-seter sofa i stilen japandi. Sofaens ben består av en sammenhengende ramme i lys, såpebehandlet eik, noe som er en flott kontrast mot de store, myke seteputene og markante armlener.

I 2021 vil vi også se mye mer til enorme sofaer.

– Det er en megatrend! Jo større og lavere, dess bedre. I mange år har vi skandinavere sittet i treseterne våre og humret av amerikanere og engelskmenn som vil ha myke sofaer, sier Line og legger til:

– Nå vil vi også ha det virkelig mykt og stort med plass til hele familien, men likevel i et mer minimalistisk design.

TETT PÅ TRENDENE: I år vil vi se enda mer til enorme sofaer, ifølge Line Nevers Krabbenhøft.


NYHET: Sofaen Abbys design er basert på ideen om å kombinere det moderne med det tradisjonelle. Det har resultert i et trendy uttrykk, med masse mykhet, volum og runde former, med en liten old school-følelse fra de dype sømmene.

Living room, Interior design, Couch, White, Wall, Home, Flooring, Green, Floor

Fleksibilitet appellerer

Line forteller videre at Sofacompany opplever en enorm etterspørsel etter modulsofaer.

– Salget ble faktisk doblet fra 2019 til i fjor! Nå vil folk ha mer fleksibilitet enn bare for noen år siden. Vi har alle bruk for forandring, og med en modulsofa kan du enkelt møblere om som du vil, sier sjefsdesigneren.

Flytter tenåringen hjemmefra, kan du sette en modul i kjelleren. Øker familien, kan du lett bygge en modulsofa større.

Her er noen av Sofacompanys populære modulsofaer:

Stoff som gjør fingrene dine glade 

I år vil vi i enda større grad enn før ha lyst til å ta det som er ute inn og det som er inne ut. 

– Vi vil se både trær og store, grønne planter i stuen, og enda flere stuemøbler ute på terrassen. De organiske runde og skulpturelle formene vil dominere. Organiske former appellerer veldig til oss, noe for eksempel Paula med sin off white boucle-vevde stoff er et godt eksempel på, sier Line.

Paula er en sofa-skulptur helt dekket av tekstil, noe som gir den et ekstra mykt og komfortabelt uttrykk. Ifølge Sofcompany-designeren vil vi også se mye mer til myke tekstiler fremover.

SOVESOFA: Ja, dette er en sovesofa! Pek på bildet for å se Clara utslått. Kan et møbel være både skulpturelt og poetisk? Clara kan.

– Folk trenger et motstykke til alt det digitale. Mennesket trenger ikke bare hardware, men også software, sier Line og humrer.

Svenskene har lenge likt hvite møbler, mens vi dansker og nordmenn har sverget til fargede.

– Fremover vil stadig flere norske hjem få lysere og mer nøytrale sofaer - kanskje til og med hvite, ser Line for seg.

2021 byr på mange naturlige fargetoner som helt lyse farger av grå og beige, ja egentlig alt mellom off white og camel, ifølge Sofacompanys Head of Design. Hun peker også på at sandfargene vil bli viktigere.

Kraftige, popkornaktige tekstiler som man enkelt kan kjenne vevingen på, er noe som er veldig i vinden. Teddybjørn-stoff også. Enkelt forklart tekstiler som er gode å ta på.

TEDDY-MYK: Med sin runde form og vinklede ben, er Otis både flott å se på og god å sitte i. Her er stolen trukket i et ekstra mykt teddylignende tekstil, i en varm og delikat karamellbrun nyanse. Både fargen og tekstilets struktur er med på å understreke stolens myke og innbydende form.


Interior design, Living room, Brown, Couch, Property, Furniture, Plant, White, Wood, Lighting

Sofaen som varer år etter år

Man skal ikke kimse av behovet for fornyelse i hjemmet, men det er verken bærekraftig eller spesielt økonomisk å kjøpe ny sofa hver gang man ønsker forandring.

– Derfor kommer vi til å lansere enda flere sofatrekk som enkelt kan tas av og renses ved behov. Det er midt i blinken både for småbarnsfamilier og oss andre som søler sjokolade eller vin, sier Line med et smil om munnen.

Tenker du på å kjøpe ny sofa bare fordi du er lei fargen? Da er et nytt sofatrekk et godt alternativ for deg.

– Ikke bare gjør et nytt sofatrekk at møbelet får lengre levetid, men det er også mye mer bærekraftig enn å kjøpe ny sofa, sier Line videre.

Bærekraft er overordnet alt Sofacompany gjør; fra materialer til produksjonsprosess, transport og levetiden på design.

– Vi lager møbler som folk skal ha stående og bruke i mange år, så derfor er min oppfordring, sier Sofacompanys sjefsdesigner og legger til med et smil: 

– Gi sofaen den hedersplassen den fortjener, og bare nyt din egen retreatsone!

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Sofacompany

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2021 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)