En liten drone suser forbi på et nedlagt industriområde utenfor Slemmestad. I løpet av få sekunder har den forflyttet seg flere hundre meter og blitt til en liten svart prikk på den blå himmelen.

Bortenfor står en ung mann med kontroller og det som ligner på VR-briller. Han trener på å navigerer dronen med millimeterpresisjon gjennom en hinderløype og har over gjennomsnittlig interesse for elektronikk.

– Jeg har alltid vært interessert i radiostyrte biler, fly og helikoptre. Det hele begynte for noen år siden da de første hobby-dronene ble bygd med sensorer fra kontrolleren til Nintendo Wii. Dette var de første billige modellene man kunne bygge selv, sier dronepilot Jannik Kokkvoll.

Se også: Smart tipser: De beste Sonos-funksjonene

STÅLKONTROLL: Jannik Kokkvoll har god trening og full kontroll på luftrommet - selv når dronen flyr styggfort.  VG Partnerstudio

Gradvis forbedring av teknologien har lagt grunnlaget for det som i dag er en stor internasjonal konkurransesport, kalt FPV (first person view) racing.

– For min del begynte interessen for FPV-racing for to år siden. På den tiden måtte vi bruke komponenter fra annet radiostyrt utstyr siden det ikke fantes standard-deler. Vi brukte blant annet ombygde sikkerhetskameraer som var raske og lysfølsomme nok for bruk på droner. Med kjappe droner, raske kamera og videooverføring til brillene får man følelsen av å fly, sier han entusiastisk.

Les mer: Andjela brenner for e-sport og gaming

Økende interesse for FPV-racing

Interessen for droner har bredt om seg de siste årene og stadig flere får øynene opp for FPV-konkurranser.

– Etter å ha bygd ferdig min første drone kom jeg i kontakt med miljøet på Ekeberg. Det er ikke mange åpne områder i Oslo som egner seg for droneflyving, men på Ekeberg er forholdene perfekte. Her setter vi opp midlertidig baner og nå ser vi etter et sted å fly inne om vinteren, sier han.

Kokkvoll forteller om hvordan han har startet opp et eget team som i dag arrangerer konkurranser.

– Både Quadcore-gruppen i Larvik-området og vår egen gruppe, Rotaro, møtes hver helg for å konkurrere. Flere og flere møter opp og vi har gått fra å være fem til over 20 stykker hver gang. Interessen er økende og det er gøy å se miljøet vokse.

Hekta på adrenalinkick

Han sammenligner droneracing med spenningen mange finner i dataspill.

– Jeg blir fascinert av at dronene går styggfort. Du kan sammenligne det med et dataspill, bare ute i naturen. FPV-racing gir deg både et realt adrenalinkick, frisk luft, nye venner og en hobby som både er morsom og lærerik, sier han.

Han forteller videre at mange tror sporten kan bli fremtidens Formel-1 i lufta.

– I konkurranser flyr vi minst fire om gangen og jeg lover at konkurranseinstinktet vekkes når du passerer en konkurrent i finalerunden. Internasjonalt er USA størst med konkurranseorganisasjonen MulitGP etterfulgt av Sør-Korea som nettopp arrangert VM. Neste store internasjonale FPV-konkurranse arrangeres i Saudi Arabia, sier Kokkvoll.

Slike konkurranser deles opp i ulike klasser basert på batteri- og propellstørrelse.

– Selv om noen er bygd for å være lette og andre for minst mulig luftmotstand oppfører de seg ganske likt, sier han.

Les også: Dårlig nett? Sjekk om det er PC-en din som er problemet

Lett å komme i gang

Droneracing trenger ikke være så dyrt og det finnes både ferdige pakker og byggesett i alle prisklasser.

– Brillene og radiokontroller begynner på 500 kroner og du kan finne komplette FPV-pakker til under 3000. Rammen er bygd av karbonfiber og om man kræsjer er det sjeldent at noe annet enn rotoren må byttes. Dette gjør at reparasjoner ikke blir dyre. Mange kobler også kontrolleren til en dronesimulatorer på PC for å øve og lære seg nye triks, sier han.

DRONE-ENTUSIAST: Dronepilot Jannik Kokkvoll bygger «lekene» sine selv.  Ole Peter Galaasen

Så du denne? Den store konsollguiden

– Den største utfordringen er ytelsen på batteriene. Om du flyr i maks fart, som kan være helt opp til 200 kilometer i timen, varer ikke batteriene i mer enn et par minutter. Motorene har veldig høy ytelse, men vi har nådd grensen på batterienes kapasitet, sier Kokkvoll.

Han tror den voksende sportsgrenen kan være av interesse for mange.

– Om du er interessert i FPV-racing anbefaler jeg å kontakte etablerte miljøer som finnes over hele landet. Det er veldig mange modeller å velge mellom, så det kan være lurt å høre med andre om anbefalinger. Det er lettere om du finner utstyr som andre bruker slik at du kan lære om noe går galt, sier han og avslutter:

– Alle i miljøet liker nemlig å dele kunnskap og råd om utstyr.

Annonse

Hold deg oppdatert!

Følg Komplett.no på You Tube og få med deg siste nytt innen tech og gaming. Her finner du unboxing, tester, streaming, tips og triks.