– Det finnes et hav av stressdempende apper for både IOS og Android. Sjansen for å finne noe som passer akkurat dine behov er nærmest garantert, sier Kompletts markedsansvarlig for mobil og tablet, Truls Aleksander Hammer. 

Sliter du med søvnenSlik kan telefonen gi deg bedre søvnrytme 

Bruk ti minutter hver dag 

Populære apper som «Insight Timer» og «Headspace», har åpnet en hel verden for meditasjon og mindfulness. Dette er programmer som enkelt guider deg gjennom meditasjonsprosessen, og passer like godt for erfarne som begynnere, mener han. 

Les også: Trikset som kan gjøre det enklere å stå opp

GIR RÅD: Teknologiblogger og grunnlegger av produktivNorge, Morten P. Røvik, bruker appen Moment for å få oversik over tidsbruken på mobil og tablet.  Skjermdumt/privat

– Apper som disse kan benyttes i en rekke situasjoner, enten du sitter på bussen, trenger umiddelbar lindring i et stresset øyeblikk eller har hele dagen til rådighet. Bare ti minutter med avkobling kan gjøre mye. 

Sjekk også: Kom i form med disse appene

Andre apper krever ikke like stort fokus. Det kan være så enkelt som behagelige bakgrunnslyder, «Breathing Zone» eller noe så kompleks som en vitenskapelig oversikt over søvnmønstrene dine. Et eksempel på sistnevnte, «SleepCycle Alarm Clock», samler en rekke ulike data gjennom natten og vekker deg på det mest optimale punktet i søvnen. 

– Søvnapper er blitt stort, men kan være problematisk om du har selskap i sengen, da mobilen er avhengig av å ligge ved siden av deg. Med smartklokke er det enklere å bruke samme typen tjeneste, men uten fare for at appen forstyrres av partneren eller at madrassen tar fyr.

Sjekk også: Slik organiserer du hverdagen til familien med mobilen

Måler mobilbruken  

Teknologiblogger og grunnlegger av produktivNorge, Morten P. Røvik, mener man er avhengig av et balansert mobilforbruk for å kjenne effekt. 

– Det gjelder å være bevisst på hvor mye man bruker mobilen, og hva man bruker den til.

En måte Røvik oppnår dette på i egen hverdag, er via appen «Moment», som måler hvor mye tid han bruker på skjermen. 

– Den forteller meg for eksempel at jeg hittil i dag har hatt 35 minutters aktiv bruk. Hver kveld får jeg oppdateringer som forteller meg hvordan jeg ligger an

Les mer: NORSIS: Mange nordmenn sikkerhetskopierer sjelden

TO GODE TIPS: Relaxing Melodies (t.h) lar deg sette sammen avslappende lyder. Hvis du i tilegg bruker Breathing Zone (t.v), som måler pusten din og tilpasser øvelser etter det, burde stressnivået reduseres, mener ekspertene.   Skjermdump 

Men det mest effektive verktøyet, sier Røvik, er mer grunnleggende enn bare en app. For å merke effekten av meditasjon og mindfulness kreves et strekke med tid uforstyrret av ytre elementer. Derfor anbefaler han å stille inn telefonen til å virke så lite invaderende som mulig.

Les også: Slik får du orden i e-postkaoset

– Jeg vil første og fremst anbefale folk å skru av varslingene. Mindfulness, med eller uten apper, defineres av at du er tilstede i øyeblikket og vet hvor du er. Poenget forsvinner litt når du hele tiden avbrytes av Tante Olga som deler kattebildene sine. 

Fem apper for å senke pulsen

Headspace

Flere hundre meditasjonsøvelser er tilgjengelig for brukere på alle ferdighetsnivåer, og passer enten du bare har et par minutter til overs eller flere timer.  

Les også: Slik blir du kvitt mappekaoset på pc-en din

Relax Melodies: Sleep Sound, White Noise & Fan

Her får du tilgang på melodier og lyder til en rekke ulike formål, enten som en verktøy til forbedret meditasjon, som hjelp til å sove eller for å drukne ut stemmer på en bråkete arbeidsplass. Den har både gratisversjon og abonnement, som gir tilgang på et langt større bibliotek.  

MÅLER SØVN: Appen til venstre kartlegger søvnmønsteret ditt, der brukeren trekkes forsiktig ut av søvnen på optimalt tidspunkt. Appen til høyre, «Headspace», har fokus på avslapping.  Skjermdump

Breathing Zone: Guided Breathing for Mindfulness

Ved hjelp av fargerike animasjoner hjelpes brukeren til å puste optimalt. Appen kan brukes rent visuelt, kun med audio eller som en blanding.

Sleep Cycle Alarm Clock

Her oppgir du seneste tidspunkt du kan stå opp, plasserer mobilen under puten eller på nattbordet og lar appen gjøre resten. Gjennom natten kartlegger appen søvnmønsteret ditt - fra fysisk bevegelse, snorking og søvndybde - og vekker deg på optimalt tidspunkt. 

Apple-eksperten: Seks iMessage-triks du bør lære deg med en gang

Moment

Her loggføres mobilbruken din. Appen kan brukes på flere måter, enten som en generell bevisstgjøring og eller som et verktøy for å aktivt begrense tidsbruken. Du kan programmere moment til å varsle deg når du er i ferd med å nå dagens «kvote» på enkelte apper, eller for å kartlegge hvor mye tid ulike familiemedlemmer bruker foran skjermen. 

Annonse

Hold deg oppdatert!

Følg Komplett.no på You Tube og få med deg siste nytt innen tech og gaming. Her finner du unboxing, tester, streaming, tips og triks.