Stadig bedre tekniske løsninger vil snart gjøre rattet overflødig, og antallet selvkjørende biler, drosjer, busser og lastebiler på norske veier vil øke i årene som kommer.  

Ifølge analyseselskapet McKinsey kan antall kollisjoner reduseres med 90 prosent og tusenvis av liv reddes. 

Bilene «snakker» med hverandre

I samspill med andre sensorer i veisystemet, vil veiene brukes mer effektivt og bidra til mer flytende transport, mener forskere ved SINTEF. Og mye av teknologien er allerede på plass.

Har du lest denne? Årets CES-høydepunkter: Tesla-konkurrent, smart-hårbørste og syltynn TV-skjerm. 

– Selvkjørende biler vil gjøre at vi slipper å eie en dyr og plasskrevende maskin vi bruker fem prosent av tiden. På samme måte som vi i dag bruker Uber eller andre former for samkjøring, vil vi kunne bestille en selvkjørende bil som henter oss og kjører oss dit vi skal, sier Anne Boysen, 

Boysen har jobbet med fremtidsforskning i over ti år. Til daglig jobber hun som rådgiver i The Pearson Strategy Group i Austin i Texas med strategi, markedsanalyse og produktutvikling. 

Hun trekker frem at prisene vil holdes nede, når kollektivtransport ikke er betjent av personer. 

– Når bilparken erstattes med selvkjørende biler vil vi se mer synkronisert og effektiv trafikkhåndtering, siden bilene kan kommunisere med hverandre. Antall ulykker og køer vil gå drastisk ned, og tiden som brukes i bilen vil bli mer effektiv ettersom du slipper å se på veien, sier hun.

SENSOR: Bilene vil kunne kommunisere med hverandre, mener ekspert.  Foto: NTB Scanpix 

Fjerner «tidsklemma»

Hun spår også at tiden der mor og far stresser for å hente og bringe poden på ulike aktiviteter snart kan være forbi. 

Les ogsåEkspertenes spådom: Slik blir teknologiåret 2017

– Fordi reisen ikke vil kreve oppmerksomhet på veien, vil innsiden av bilen minne mindre om en bil og mer om et bevegelig rom. Alt fra barnepass til forretningsmøter kan foregå i dette rommet. Barn som skal på fritidsaktiviteter kan hentes og leveres av selvkjørende biler og frigjøre tid for familier i «tidsklemma». Dette vil føre til nye typer biler, sier Boysen. 

Når reisetiden blir frigjort til andre aktiviteter enn å kjøre bilen, vil kupeen få andre funksjoner tilpasset ditt behov. I stedet for å velge mellom personbil eller minivan vil du kunne velge den type bil som tjener formålet med reisen, mener hun. 

Så du denneTeknologien som kan styre livet ditt i fremtiden

– Skal du på en forretningsreise vil du kanskje legge vekt på god internettforbindelse og mulighet for videokonferanser. Skal du på langtur med familien vi du kanskje velge en bil med varme farger, leker, VR-briller, lydanlegg og trygge og komfortable barneseter.

Hun trekker også frem at selvkjørende lastebiler vil kunne programmeres til å levere varer.

2025 

Men når ser egentlig ekspertene for seg selvkjørende biler på norske veier? 

–  Vi kan allerede i dag se selvkjørende biler i gatene i blant annet California, Nevada, Singapore og Pittsburgh - og i Gøteborg neste år som ledd i prøveprosjekt. Et av våre scenario peker mot at delvis automatiserte kjøretøy på SAE Nivå 3-4 vil være i vanlig salg innen 2025, sier Gunnar Deinboll Jenssen, seniorforsker på kjørestøttesystemer ved SINTEF.

Lest denne? Facebook satser på kunstig intelligens

Norge, med SINTEF i spissen, er allerede i gang med et prøveprosjektet for å ta i bruk små elektriske, førerløse minibusser.  

– Det er ikke snakk om å gjøre vanlige busser førerløse, men å øke tilgangen til kollektivknutepunktene, sier Deinboll Jenssen.

Målet med prosjektet er å redusere bruken av privatbil og bedre luftkvaliteten i norske byer. 

– Tjenesten vil også være verdifull for ulike grupper med transportutfordringer. Bodø kommune tar sikte på å etablere en tilbringertjeneste som er spesifikt lagt til rette for eldre.

Forstår ikke samspillet 

Selv om utviklingen av selvkjørende biler går raskt, er det likevel noen viktige ting som gjenstår. 

Fikk du med deg? Slik blir du en mester på Google-søk

– Vi er kommet langt med selvkjørende biler under normale vær og føreforhold. Det er fortsatt en del utfordringer forbundet med selvkjørende biler under vinterforhold med sludd og snø. En annen utfordring er at selvkjørende biler ikke forstår det sosiale samspillet i trafikken, sier Jenssen.  

De aller fleste ulykker som har skjedd med førerløse biler har oppstått i lyskryss, når bilene har bråstoppet på gult lys. Det har Google satt seg som mål å gjøre noe med. 

Stor oversikt: Her er appene for mobil betaling

– De har nå utviklet et system for å beregne hvor lang tid det tar å kjøre over krysset, slik at de kan kjøre på gult lys. På denne måten tilnærmer selvkjørende biler seg kjøremønstret til vanlige sjåfører. For å løse slike utfordringer må vi gjøre selvkjørende biler «snakkende». Nå har en rekke ulik teknologi falt på plass, og det gjør dette mulig.

Annonse

Vinn hele din ønskeliste!

Hvis du er skikkelig heldig kan du få besøk av Komplett-nissen i år ­– og vinne hele din ønskeliste til en verdi av inntil 50.000 kroner. Klikk her!