Kvelden kommer og atter en gang ligger du der og snoker på Facebook, eller ser morsomme kattevideoer på YouTube til langt ut de ut små nattetimer. Og nå får du altså ikke til å sove.

– Lyset fra mobilskjermer kan påvirke søvnen, døgnrytmen og melatoninnivået, sier psykolog Anne Wilhelmsen-Langeland til Smart.

Les også: Trikset som kan gjøre det enklere å stå opp

Hun jobber ved Institutt for psykologisk rådgivning, og har i tillegg en doktorgrad i søvnvansker. Søvneksperten forklarer at melatonin er et søvnhormon som kroppen skiller ut når det blir mørkt. Når øynene våre eksponeres for dagslys får vi mindre av dette hormonet.

Vanskelig å sovne når man er engasjert

Ifølge psykologen kan det sterke blå lyset som kommer fra mobilskjermer påvirke søvnen hos noen, men hun tror ikke at dette er den største grunnen til at søvnen vår blir forstyrret.

– Mest sannsynlig er det det følelsesmessige engasjementet man får vekket ved tasting som påvirker søvnen mest.

– Det er vanskelig å sovne mens man er engasjert og nysgjerrig, glad, trist, irritert og så videre. Det er også vanskelig å kjenne at man er trett når man ligger og taster, og tiden kan gå uten at en helt tenker over at det er på tide å legge seg til å sove, legger hun til.

Sjekk også: Seks iMessage-triks du bør lære deg med en gang

Minner deg på leggetiden

Mobiltelefonen vår trenger derimot ikke være søvnens verste fiende. Ifølge Apple-blogger Daniel Rosenquist og Android-ekspert Oskar Gårdsrud Paulsrud er det flere måter å bruke telefonen til å bedre søvnen eller døgnrytmen på.

– En enkel måte er å bruke telefonen til å hjelpe deg med å få en fast døgnrytme. Med iOS 10, som ble lansert i høst, har iPhone fått en automatisk funksjon som hjelper deg med akkurat det, sier Rosenquist, som driver bloggen «Det Store Eplet».

Les også: Ekspertenes ærlige svar: Android vs. iPhone

I klokke-appen kan du nå velge «leggetid», og stille inn når du må stå opp om morgenen. Basert på hvor mange timer du ønsker å sove, vil telefonen både minne deg på at det snart er på tide å finne senga om kvelden, og vekke deg til riktig tid om morgenen.

FÅ BESKJED: Med «leggetid»-funksjonen på iPhone kan du bli minnet på når det er på tide å legge seg. Foto: Skjermdump iPhone

På den måten vil du i teorien kunne få en fast rutine, med omtrent like mye søvn hver natt.

– Du kan stille inn hvilke dager den skal være aktiv og ikke. Det kjekke er at du ikke trenger å huske å sette på vekkerklokka hver kveld. Jeg er ingen søvnekspert, men en jevn døgnrytme er mange ganger nevnt som en viktig faktor for god søvnkvalitet, sier han.

MOBIL-EKSPERTER: Ifølge Apple-blogger Daniel Rosenquist og Android-ekspert Oskar Gårdsrud Paulsrud finnes det innebygde funksjoner i noen telefoner, samt apper og utstyr som kan hjelpe deg med søvnen. Foto: Privat/Droidnytt

Ekstra hjelp i soveapper og ekstrautstyr

En annen funksjon som også er innebygget i iPhone, og som skal gjøre kveldene og inngangen til nettene bedre er «Night shift»-innstillingen. Dette er en funksjon som justerer skjermlyset om kvelden.

Sveiper du oppover fra bunnen av skjermen får du opp noen hurtiginnstillinger, deriblant «Night shift».

– Lyset blir ikke så sterkt, og får en varmere fargetone, noe som skal være mindre krevende for øynene om kvelden, og gjøre det lettere å få sove selv etter å ha brukt telefonen på sengekanten, forklarer Rosenquist.

Så du denne? 11 skjulte iPhone-triks du neppe vet om

VARMERE LYS: «Night shift» gjør at telefonen lyser mindre sterkt og med færre blåtoner. Foto: Skjermdump iPhone

Det er nemlig det blålige lyset fra skjermene som flere hevder at kan forstyrre hjernens naturlige balanse. En studie fra Harvard University som ble publisert i 2014 viste for eksempel at de som bruker nettbrett før sengetid har flere søvn- og døgnrytmeforstyrrelser enn de som leser en vanlig bok.

Koble telefonen til smartklokke eller sensorer

Ifølge Paulsrud som er redaktør av Droidnytt, er det ingenting innebygget fra før av i Android-telefoner, derimot finnes det en rekke apper man kan bruke.

Sjekk også: Kom i form med disse appene

– Jeg vet det er endel apper for søvnregistrering og hvitstøy i Play Store, men har ikke noe stor erfaring med dem, annet enn søvnregistreringa til smartklokken Samsung Gear s2 og Garmin sine treningsarmbånd, sier han til Smart.

Han forteller også at Google fit kan spore pulsen sammen med en klokke eller sensor, og tredjeparts-applikasjoner kan også kobles sammen med Google fit.

– Har hørt at «Sleep as Android» er en bra app, men har ikke noen erfaring med den. Selv har jeg brukt Garmin treningsarmbånd når jeg vil «tracke» søvnen, noe man kan med de fleste treningsarmbånd i dag. Personlig setter jeg på rolig musikk på lav lyd når jeg ikke får sove, sier Paulsrud.

Annonse

Hold deg oppdatert!

Følg Komplett.no på You Tube og få med deg siste nytt innen tech og gaming. Her finner du unboxing, tester, streaming, tips og triks fra våre engasjerte Mikkel og Espen.