I den siste utgaven av Renault Zoe er batteriet blitt 27 prosent større, motoren er sterkere, og komforten bedre. Det gjør den til en fullverdig bil for Håvard Rafaelsen – trolig for veldig mange andre, også!

Produsert av VG Partnerstudio

– Kulere front, ja, det la jeg merke til!

Håvard Rafaelsen (46) møter nye Renault Zoe like etter jobb. Han har ingen problemer med å spotte den blant alle bilene på den store parkeringsplassen, der også hans egen sorte 2. utgave står.

Håvard er nemlig noe av en Zoe-kjenner. I 2014 kjøpte han sin første utgave, og vurderer nå sin tredje. Smilet avslører at han liker både den nye fronten og den nye spreke fargen, Blå Celadon. Når han setter seg inn, legger han merke til et helt nytt interiør.

Renault Zoe 15.jpg

SKAL, SKAL IKKE: Håvard Rafaelsen har allerede sin 2. Renault Zoe, men den nye utgaven har enda mer å friste med. Foto: VG Partnerstudio

— Kvaliteten innvendig er hevet, med mer påkostede materialer og et nytt instrumentpanel, som har et lyssterkt 10-tommers digitaldisplay, sier Stine Fratras som er markedssjef for Renault Norge.

– Jeg sitter bedre her, har bedre støtte i ryggen. Og av en eller annen merkelig grunn virker hele bilen større, kommenterer Håvard, vel på plass bak rattet.

Større enn du tror

I fysiske mål er ikke Zoe blitt større etter oppgraderingen, men den kompakte bilen er mer romslig enn du skulle tro. Bagasjevolumet er på 338 liter, noe som er på nivå med ledende elbiler som er en klasse større.

Når baksetet legges ned, kan volumet økes til hele 1225 liter, noe som gjør at Rafaelsen bruker sin Zoe også når han skal på Ikea, og når han skal av gårde for å trene med landeveissykkelen sammen med kompisene i sykkelklubben.

HØY KVALITET: De mest synlige endringene i nye Renault Zoe finner du innvendig. Foto: VG Partnerstudio

KLAR FOR TRENING: Håvard Rafaelsen må kjøre et stykke for å møte kompisene i sykkelklubben. Da slenger han bare raceren inn i Zoe-en. Foto: VG Partnerstudio

KJØREGLEDE: Smilet er ikke til å skjule under Håvard sin første prøvetur av nye Renault Zoe. foto: VG Partnerstudio

– Vi har en bil til i familien, en hybrid. Men den er mindre, så Zoe er egentlig vår bil nr. 1, ja, sier Håvard.

Stillegående

Han kjører nå den nye toppmodellen med 100 kW motor (135 hk). At toppfarten er begrenset til 140 km/h plager ham ikke:

– Nei, jeg tar sikkerheten på alvor, den setter jeg høyt. Så fartsbegrensningen er bare en fordel, mener han.

Ute på motorveien viser nye Renault Zoe kvaliteter som en større bil:

– Det er komfort i den her bilen, altså, utbryter Håvard.


Stine Fratras forklarer bakgrunnen for forskjellen Håvard legger merke til:

– Lyddempingen er forbedret i den nye utgaven av Zoe. Spesielt veistøyen er lavere, sier hun.

Les mer om nye Renault Zoe her!

DSC01153_2.jpg

HURTIGLADING: På en DC-ladestasjon med en effekt på 50 kW lades nye ZOE, på 30 minutter, nok til at du kan kjøre over 150 kilometer til, opplyser Stine Fratras. Foto: VG Partnerstudio

Moderne sikkerhetssystemer

På motorveien setter Rafaelsen også stor pris på blant annet blindsonevarselet, som indikerer med et lys i sidespeilet når noe befinner seg i dødvinkelen.

– Dette har virkelig mye å si for sikkerheten, synes jeg, og er helt klart en av grunnene til at jeg vil oppgradere til den nyeste utgaven, sier han.

– Også sikkerhetssystemene i Renault Zoe er fullverdige. I tillegg til blindsonevarselet, kan nye Zoe også levers med filholderassistent og filskiftvarsel. Dessuten finnes trafikkskiltgjenkjenning og automatisk lukeparkering, forklarer Stine Fratras.

75% BEDRE: De nye LED-lysene i Renault Zoe gir både mer og hvitere lys. Foto: VG Partnerstudio

Rekkevidde? Tilstrekkelig!

«Men hva med rekkevidden?», tenker du kanskje – er ikke dette en elbil? Til det svarer Håvard Rafaelsen at det har gått helt fint med batteriet på 41 kWh som han har i sin sorte Zoe. Nå, med 27% mer energikapasitet og mulighet for 50 kW DC hurtiglading, konstaterer han:

– Det løser jo alle problemer. For min del vil den nyeste utgaven av Renault Zoe være en fullverdig bil, og mere til, sier han.

Når han skal oppsummere de fordelene som betyr noe for ham i hverdagen, nevnes de gode LED-lysene, trådløs lading av mobiltelefonen, lydanlegget fra Bose og det nye «EASY LINK» multimediesystemet med den store touchskjermen. Det har for eksempel både Apple CarPlay, Andoid Auto og Tomtom-navigasjon med fotoboksvarsling.

Renault Zoe 8.jpg

>

LANGTUR: Med lang rekkevidde og god komfort er Renault også velegnet for lengre turer. Foto: VG Partnerstudio

Ti gode grunner til å velge nye Renault Zoe:


1. Mest rekkevidde for pengene: Priser fra 249.900 kroner, og 395 kilometer rekkevidde (WLTP)

2. Bedre støydemping: Stillegående, også ved motorveiskjøring

3. Moderne sikkerhetsutstyr: Førerassistentsystemer som blindsonevarsel, filskiftvarsel, trafikkskiltgjenkjenning og automatisk nær/ fjernlys.

4. EASY LINK mulitimediesystem: 9,3-tommers skjerm og automatisk oppdatering av navigasjonskart.

5. Integrasjon av smarttelefon: Apple CarPlay og Android Auto får du mobilapper rett på den store skjermen i bilen.

6. Hurtiglading: Mulighet for 50 kW DC hurtiglading, og effektiv utnyttelse av offentlige AC-ladepunkter med egen 22 kW-lader.

7. LED-lys: 75 prosent mer lys med samme energiforbruk som halogenlykter.

8. Oppvarmet ratt: Standard på alle utgaver.

9. Trådløs mobillading: Egen ladeplate for kompatible mobiltelefoner (fra utstyrsnivå Zen)

10. Spreke farger: De tre nye fargene Flammerød, Hvit Quartz  og Blå Celadon gjør at du kan sette enda mer farge på din Zoe

Les mer om nye Renault Zoe her!

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2020 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)