PERSONLIG: Teknologiekspert Hans-Petter Nygård-Hansen.
PERSONLIG: Teknologiekspert Hans-Petter Nygård-Hansen. Foto: Elisabeth S. Alnes
Les hele

Ny teknologi kan gi deg billigere forsikring

Dagens teknologi presser fram endringer i nær sagt alle bransjer. – Det gir oss mulighet til selv å påvirke hva vi skal betale i forsikring, sier teknologiekspert Hans Petter Nygård-Hansen.

– Felles for mange av de store hoppene innen teknologi, er at utviklingen kommer fra sidelinjen – og ikke fra bransjen selv, sier teknologieksperten.

Han viser til hvordan bilbransjen måtte endre seg da Tesla kom på veiene, kamerabransjen da smarttelefonen ble allemannseie og avisene da internett tok over.

– Jeg prøver å holde meg oppdatert og blir stadig mer opptatt av hvordan teknologi har endret måten vi lever, leker, lærer og arbeider på, sier Nygård-Hansen.

I tillegg til å ha en egen teknologi-podkast, har han blogg, holder foredrag og er skribent. I sommer ble han kåret til en av Norges mest innflytelsesrike på internett av Nettavisen. At også forsikringsbransjen er i ferd med å endre seg, ser teknologieksperten på som en naturlig og sunn utvikling.

Pia Almvang, administrerende direktør i REMA Forsikring. Foto: REMA Forsikring
Les hele

REMA Forsikring:

LES MER

– REMA Forsikring ble lansert i august 2016, og tilbyr bil-, hytte-, hus-, reise-, hund-, katt-, verdisak-, båt- og innboforsikring for hjem eller hytte.

– Forskjellsbehandler ikke kundene med spesialpriser til noen og ikke andre, men gir bare lave priser til alle – uten at det går utover forsikringsproduktene eller tjenestene.

– Selskapet straffer ikke lojale kunder med høyere priser. Du betaler samme lave prisen som vi tilbyr nye kunder år etter år, og du slipper de jevnlige forhandlingsrundene.

– Alle forsikringene kan kjøpes på nettet REMAforsikring.no, men kundene kan også chatte eller ringe 09010 hvis de vil snakke med noen.

Likt for alle

REMA Forsikring var de første i Norge som lanserte teknologien Kjør Smart, og ble dermed det første forsikringsselskapet som satte kundene i førersetet. Å bli sammenlignet med Tesla er selvsagt stas.

– Den tradisjonelle forsikringsbransjen, slik folk flest kjenner den, er rett og slett tjent med at ting forblir som de er. Det er selvsagt positivt for aksjonærene, men ikke fullt så positivt for kundene som betaler alt for mye i forsikring, sier Pia Almvang, administrerende direktør i REMA Forsikring.

– Vårt mål er å gi kundene våre lavest mulig pris. Vi mener at forsikringsbransjen lenge har vært en sinke når det kommer til teknologi og kundebehandling.

Kjør Smart er en app, som sammen med den såkalte «Dingsen», gir innsikt i hvilken kjørestil du har. «Dingsen» er en brikke som plasseres i bilen under rattet. Den leser data fra bilens kjøresystem og sender signaler via bluetooth til mobilen og appen.

For hver kjøretur får du en poengsum mellom 0 og 100, der 100 er aller best, og over tid får du en gjennomsnittsscore. Dess bedre poengsum, dess lavere pris på forsikringen.

I FRONT: REMA Forsikring var først ute med teknologien som lar deg som forsikringskunde være med på å påvirke pris på bilforsikring.Foto: Elisabeth S. Alnes
Les hele

Slik fungerer «Dingsen»:

LES MER

- «Dingsen» er en liten plugg som kunden enkelt installerer selv i bilen og som leser bilens kjøredata.

- Den er koblet til appen «Kjør Smart», som henter informasjon fra «Dingsen» om din kjøring. Hver tur rangeres fra 0-100 poeng.

- Alle kunder som velger «Kjør Smart» får 15 prosent rabatt fra start. Hvis du kjører trygt og forsvarlig beholder du rabatten.

- Ved lav score vil du stå i fare for å miste deler eller hele rabatten. Dette vil først skje etter ett år, og du vil sekunderes på om du er i faresonen og hva hun kan gjøre for å sikre seg den aller laveste prisen også det neste året.

Rullende iPhone

– Bilen er i ferd med å bli en svær iPhone på fire hjul, sier Nygård-Hansen. Han har selv en Tesla Model X.

– Da jeg prøvekjørte Teslaen føltes det ut som jeg satt inne i en datamaskin. Det er så enormt mye teknologi i dagens biler, sier han. Bilnøkkelen inneholder en ID-kode som gjør at bilens innstillinger tilpasser seg føreren. Det samme skjer når kona Marianne setter seg i bilen med sin nøkkel. Personalisering er en av de store trendene som teknologien tilrettelegger for.

– Alt blir tilpasset deg som bruker. Det gjelder både Facebook, Google og Netflix, så vel som REMAs Kjør Smart-løsning. Vi er forskjellige, og derfor bør vi også behandles deretter.

EN RULLENDE IPHONE: Nygård-Hansen omtaler de nye bilene som en smarttelefon på fire hjul. Foto: Elisabeth S. Alnes
Les hele

Mer trafikksikkert

Teknologien gir altså brukerne mulighet til selv å påvirke hva de skal betale i forsikring. Det ser Nygård-Hansen som en stor fordel.

– Det positive med personalisering er at det blir billigere. Vi betaler ikke lik skatt heller, men ut i fra hvordan vi yter og nyter.

Han mener personalisering er mer rettferdig enn å plassere alle som er under 25 år med bil i det dyreste forsikringssegmentet.

– Da kan de som kjører pent bli belønnet fremfor for å bli straffet fordi de tilhører aldersgruppen som i snitt er verst i trafikken, sier han.

KJØR SMART: REMA Forsikring var først ute å ta i bruk moderne teknologi i kombinasjon med bilforsikring. Appen Kjør Smart og «Dingsen» gir sjåføren oversikt over egen kjørestil. Kjører man bra, betaler man mindre i forsikring. Foto: Elisabeth S. Alnes
Les hele

Også Kjør Smarts poengsystem synes teknologieksperten er lurt: Det gir motivasjon.

– Alle vil få flere poeng, for alle vil være en best mulig sjåfør, og det fører med seg et positivt trafikksikkerhetselement, påpeker han.

– Gi folk belønning – det gir uante muligheter!

Mer innhold fra REMA Forsikring