PENDLER: Kari Jenseg jobber som lærer i Oslo tre ganger i uken og håper det utvidede busstilbudet vil bedre hverdagslogistikken.

PENDLER: Kari Jenseg jobber som lærer i Oslo tre ganger i uken og håper det utvidede busstilbudet vil bedre hverdagslogistikken. Foto: VGPS

Snart blir det lettere å pendle fra Moss

Fra 19. august blir det nye busslinjer, flere rushtidsavganger og bedre tilrettelegging for pendlere i Moss og Rygge. – Det må lønne seg å velge bussen, sier pendler Kari Jenseg, som er spent på de nye rutetidene.

Produsert av VG Partnerstudio

Kari Jenseg (42) bor på Tronvik i Moss med mann og barn. Hun er skuespiller og jobber i tillegg som lærer i Oslo. Med små barn og et hektisk liv, er logistikken avgjørende for en smidig hverdag.

– Er bussen bare et par minutter forsinket, rekker jeg ikke toget. Det tør jeg ikke ta sjansen på, sier Jenseg, som oftest tar bilen til togstasjonen.

Det oppgraderte busstilbudet fra 19. august har som mål å bidra til nullvekstmålet i biltrafikken. Det kommer særlig arbeids- og skolereisende til gode. Nå gleder Jenseg seg til utvidet busstilbud i hjembyen og håper det vil gjøre det enklere å la bilen stå når hun skal på jobb i Oslo.

LES MER OM DET NYE BUSSTILBUDET I MOSS OG RYGGE

PUNKTLIG: Kari Jenseg vil gjerne ta bussen til stasjonen, men har til nå hatt for dårlig margin til å rekke toget. – Jeg kan jo ikke komme for sent til egne timer, poengterer læreren. Foto: VGPS

Dyrt med bil

På togstasjonen i Moss er det de siste årene lagt bedre til rette for sykling, blant annet ved å erstatte parkeringsplasser med sykkelveier og øke parkeringsavgiften på stasjonen.

Jenseg lar seg imponere over dem som sykler i all slags vær hele året, men innrømmer at hun selv likevel foretrekker å sitte tørt. Til nå har hun ikke turt å satse på bussen, med mindre hun har ekstra god tid.

– Jeg sykler i ålreit vær og tar bilen ellers, sier hun.

Men med økte parkeringsavgifter og begrenset antall plasser er bilen et lite gunstig alternativ.

– Hadde bussen gått direkte og ofte nok, ville jeg kommet meg til togstasjonen på under et kvarter. Da hadde jeg klart meg med et månedskort på tog og buss, og reist for drøyt 2000 kroner totalt. Det er jeg superfornøyd med, sier hun og trekker frem mobilen for å demonstrere.

Når man kjøper periodebillett for voksen eller student i Vys app, får man nemlig kjøpt ekstra billig periodebillett for buss. Fellesbilletten koster 300 kroner i måneden for voksen, 200 kroner for studenter.

BILLETT I FARTA: I Vy-appen kan du bestille månedsbillett til toget, og huke av for månedsbillett på Østfold kollektivtrafikk i samme slengen. Da koster det bare 300 kroner, mot normalt 700 kroner. Foto: VGPS

Forbedringer i sikte

Stadig flere reiser kollektivt i regionen. Likevel har det vært noen utfordringer med dagens tilbud, slik Jenseg har fått erfare.

– I dag kjører metrobussene fra én bydel, gjennom sentrum og fortsetter til andre siden av byen. Problemet oppstår når bussene blir forsinket og drar med seg forsinkelsene gjennom hele byen, forklarer trafikksjef i Østfold kollektivtrafikk, Lars Erik Haug.

Med et oppgradert tilbud fra høsten 2019, er målet å gjøre det mer forutsigbart å velge bussen.

– Fra høsten vil alle hovedbusslinjene få 10 minutter reguleringstid før de kjører videre fra sentrum. Det gir mye mer robusthet i systemet, fordi bussene da får hentet inn forsinkelsene, sier Haug.
MED MÅNEDSKORT PÅ TOG, FÅR DU MÅNEDSKORT PÅ BUSS FOR BARE 300 KRONER

BUSS TIL TOG: Tronvik er blant stedene som får egne rushtidsavganger både morgen og ettermiddag. Foto: VGPS

Egne rushtidslinjer

For Kari Jenseg vil det nye tilbudet innebære en egen rushtidslinje til Tronvik, rute 207, som går tre ganger om morgenen og tre ganger om ettermiddagen.

– Jeg krysser fingrene for at en av disse avgangene tar meg til stasjonen så jeg rekker 07.27-toget, sier hun.

Fra august vil Jenseg rekke en kopp kaffe på stasjonen før toget går, dersom hun tar den nye rushtidsruten fra Tronvik. Ønsker hun derimot at alt går slag i slag på morgenkvisten, vil hun også kunne ta 20-bussen fra litt lenger opp i gata. Her kommer bussene med 15 minutters mellomrom, slik alle hovedlinjene vil gjøre.

– På godværsdager vil jeg kanskje ta turen opp til busstoppet for 20-bussen for å ha litt flere avganger å velge mellom, sier hun.
HER KAN DU SE HVORDAN DE NYE RUTETIDENE VIL PÅVIRKE DEG

Frekvens og pålitelighet viktigst

Rune Larsen pendler mellom Moss og Oslo minst én gang i uka og liker best når bussene kommer ofte.

– Frekvensen er veldig viktig og tar bort hele elementet av usikkerhet. Går den ofte nok, blir bussen et reelt alternativ, sier han og legger til at han er en av de heldige som bor langs ruten til 20-bussen.

TAR 20-BUSSEN: Rune Larsen pleier å tilpasse planene etter bussrutene. Nå gleder han seg til å være litt mer fleksibel. Foto: VGPS

Larsen mener vi har blitt vant til at løsninger alltid er tilgjengelige når vi trenger det.

– Slik er det med kollektivtilbudet også. Hvis alternativene er der, vil vi nok velge buss oftere, legger han til.

Flere alternativer blir det, iallfall der trafikkstrømmene er størst. Det nye busstilbudet innebærer en ny inndeling av rutene, der hovedbusslinjene skal ta unna de største reisestrømmene, mens lokalbusstilbudet og bestillingstilbud (Flex) skal stå for bredden i tilbudet.

ENDRINGENE TRER I KRAFT 19. AUGUST. DE NYE RUTETIDENE FINNER DU HERtrackertracker