Alexander (42) og familien testet Mitsubishi Outlander PHEV i en uke:

– Kan vi ta den nye bilen, pappa?

For aller første gang fikk elbil-eier Alexander Endsjø (42) kjøre en plug in-hybrid. Hvordan stod bilen til forventingene – og hvor mye elektrisk kjøring ble det egentlig?

Produsert av VG Partnerstudio

I Oppegård, et steinkast fra Tusenfryd, bor Alexander Endsjø med familien. De har to biler: En fem år gammel elbil, samt en diesel stasjonsvogn. Men nå skal de få teste hvordan det er å ha en ladbar hybrid – nærmere bestemt en Mitsubishi Outlander PHEV.


– Jeg gleder meg først og fremst til å kjøre en splitter ny bil. Også har jeg faktisk aldri kjørt en SUV før, så det blir jo en ny erfaring. I tillegg er jeg spent på om dette ladbare hybrid-greiene faktisk har noe for seg, eller om det bare er en «gimmick», sier Endsjø.

Hvordan uken med ladbar hybrid for første gang forløp seg ser du i videovinduet under:

Alexanders erfaringer etter å ha kjørt Mitsubishi Outlander PHEV

Vi ba Alexander Endsjø (42) fortelle om hvordan han opplevde å ha bilen i én uke. Her er det han svarte:

Jeg har aldri før prøvd verken Hybrid eller SUV, hvilket gjorde at dette var en ny opplevelse på flere måter. Til daglig kjører jeg en fem år gammel elbil, som på mange måter gjør jobben.

I det daglige bruker jeg bilen mest til henting og levering i barnehagen, hvilket gjør at jeg slipper å lide av noen rekkeviddeangst. Likevel hender det at jeg drar på lengre turer, og da skal jeg ikke langt ut på motorveien før jeg kjenner nervøsiteten snike seg innpå.

Hva så med Outlander? Førsteinntrykket er at dette er en stor bil. Det er masse plass, både til de foran og de bak. Datteren min på fire elska bilen fra første stund, da hun har nær en egen gymsal å boltre seg på bak. Som sjåfør er det et hav av steg opp. Jeg sitter høyt og har full oversikt. Selv om bilen er stor, er det uproblematisk å manøvrere rundt når det skal parkeres, ettersom det er kameraer rundt hele bilen som gjør at jeg har full oversikt.

Når det kommer til selve kjøreopplevelsen må jeg si at det var en svært morsom uke. Nå er jeg ingen ekspert på dette, men det at bilen har bra med hestekrefter gjorde for eksempel at forbikjøringer gikk meget raskt og trygt for seg. I tillegg er det en skikkelig fin bonus at man smiler litt når gassen tråkkes inn.

Så til det økonomiske: Selv om vi i hovedsak har brukt bilen på korte turer, har vi også rukket en langtur på familiebesøk og handletur til et svensk møbelvarehus. Bensinnåla har for så vidt beveget på seg, men til tross for over 300 kilometer tilbakelagt, har jeg fortsatt et lite hav av bensin igjen på tanken. Det å sette bilen til lading blir raskt en vane (noe jeg for så vidt er vant med fra før), hvilket gjør at jeg har masse strøm på bilen hver dag. Stillheten el-motoren gir ved kjøring i lavere hastigheter er også en utrolig fin og behagelig greie. En av fordelene med å veksle mellom strøm og bensin, er at man kjører mer fornuftig enn hva man gjerne gjør når man bare bruker fossilt brennstoff. Det går liksom litt sport i det, og jeg tar meg selv i å ha konkurranse med meg selv om å kjøre mest mulig fornuftig – selv om jeg egentlig ikke trenger det. Tryggheten om at jeg har bensinmotoren å «falle tilbake på» er helt gull når jeg er på lengre turer, og en åpenbaring for en elbil-pionér som meg selv.

Da er også overgangen fra nytt til gammel ganske stor. Så fort jeg setter meg i min gamle bil, er det som å kjøre rundt i en boks med makrell i tomat – minus lukta.

Derimot lukter det at jeg skal kjøpe meg ny bil veldig snart…

*Leasingavtale 36 måneder bindingstid, 45.000 km kjørelengde. Startleie/etablering kr 75.513. Totalpris kr 183.477 (varierer med rentenivå). NB: Forutsetter kontraktsinngåelse innen 30.06.2019

Sjekk hvor mye du kan spare

Mitsubishi Outlander PHEV har en el-rekkevidde på 45 kilometer målt etter den nye og strengere målemetoden WLTP. I tillegg har den en ny og kraftig bensinmotor på 2,4 liter, som gjør at du kan kjøre på ren elektrisitet i hverdagen samtidig som du slipper «rekkeviddeangst» og lange ladepauser på langtur.

Men hvor mye kan det egentlig lønne seg å gå fra en ren fossil-bil til en ladbar hybrid? I sparekalkulatoren under kan du finne ut av hvor mye du kan kutte i kostnader på drivstoff ved å gå over til en Mitsubishi Outlander PHEV.

Åtte grunner til å velge Mitsubishi Outlander PHEV

Det er ikke lett å bestemme seg for hvilken bil man skal kjøpe, spesielt ikke nå som det finnes så mange ulike drivlinjer. Trolig blir avgjørelsen litt enklere etter du har lest de åtte punktene under.

1. Mye for pengene

Mitsubishi Outlander PHEV gir faktisk så mye bil for pengene at selveste Autofil skrev «Ingen ladbar hybrid er i nærheten av å gi mer for pengene».

Og nå er det leasingkampanje ut juni på 2.999,-*. Les mer om tilbudet her. Om du ønsker å kjøpe, er startprisen 444.600,- (levert Drammen).

*Leasingavtale 36 måneder bindingstid, 45.000 km kjørelengde. Startleie/etablering kr 75.513. Totalpris kr 183.477 (varierer med rentenivå). NB: Forutsetter kontraktsinngåelse innen 30.06.2019.

2. Ingen rekkevidde- eller ladeangst

En ladbar hybrid gir deg det beste fra to verdener: Elektrisk i det daglige og drivstoff til langturen. Dermed slipper du bekymringen for at du ikke kommer deg hjem fra hytta en kald vinterdag.

3. Firehjulstrekk

Mitsubishi Outlander PHEV har det intelligente firehjulstrekk-systemet S-AWC – et kontrollsystem som gir optimalt veigrep, solid stabilitet og imponerende kjøreegenskaper selv på krevende underlag.

4. Plass

Turutstyr for hele familien? Ikke noe problem. I Mitsubishi Outlander PHEV har du plass til det aller meste. Og om du skal ha med deg ski, årer, eller lignende, ser den knalltøff ut med takboks. Tilhenger på inntil 1.500 kilo kan den også trekke.

5. Rask levering

Mange biler må du i dag vente flere år med å få i oppkjørselen din. Mitsubishi har biler klare til levering, slik at du kan starte så raskt som mulig med økonomisk smart kjøring.

6. Syv år / 140.000 km garanti

Når du kjøper en splitter ny bil forventer du at alt er i orden – lenge. Kjøper du en ny Mitsubishi Outlander PHEV av en autorisert forhandler får du nå en unik 7 år/140.000 kilometer Norgesgaranti. En fin trygghet for deg dersom det mot formodning skulle skje noe, og ekstra verdifullt dersom du skal selge bilen senere.

7. Gode kjøreegenskaper

Til å være en såpass stor bil, er den overraskende lett å kjøre. Gode seter, lydløs elektrisk drift og mer enn nok krefter bidrar til det. Enkel å parkere er den og, takket være 360 graders kamera og sensorer.

8. Sikkerhet i høysetet

Bilen er veldig sikker og trygg, på grunn av topp moderne sikkerhetsutstyr som filskiftevarsel, blindsonevarsler, adaptiv cruise control og mye mer som kan forhindre ulykker.

*Leasingavtale 36 måneder bindingstid, 45.000 km kjørelengde. Startleie/etablering kr 75.513. Totalpris kr 183.477 (varierer med rentenivå). NB: Forutsetter kontraktsinngåelse innen 30.06.2019

ANDRE ARTIKLER OM MITSUBISHI OUTLANDER PHEV:

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2019 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)