Anders Backe (33) er en anerkjent skikjører som har gjort levebrød av å gjøre spektakulære «stunts» på de mest utenkelige steder. I hverdagen kjører han og familien Norges mest solgte ladbare hybrid: Mitsubishi Outlander PHEV.

Produsert av VG Partnerstudio

Vi møter den 33 år gamle jibberen (les: fristilkjører) på familiens hytte i Haglebu, cirka 20 minutters kjøretur nord for Eggedal i Buskerud.

Hvitt pudder har lagt seg over terrenget, og sola gløtter frem fra et grøtete skylag.

– Fy søren. To grader er jaggu kaldt, sier Backe, i det han tar oss imot på det forseggjorte tunet.

– Som skikjører er jeg vant med stor fleksibilitet i timeplanen, men det er fint å få litt ekstra tid her sammen med hele familien.


FORNØYD EIER: Anders Backe (33) forteller at han og familien trives godt med at Mitsubishi Outlander PHEV er romslig, sikker, har god fremkommelighet og gir generelt mye bil for pengene. Den er Norges mest solgte ladbare hybrid hele seks år på rad. Foto: VG PARTNERSTUDIO

MAN07208.JPG

*Pris gjelder bil levert til forhandler i Oslo. Kostnad for frakt til lokal forhandler tilkommer. Tilbudet gjelder et begrenset antall biler og forutsetter kontraktsinngåelse innen 31.01.2020. *Leasingavtale 36 mnd/45.000 km. Startleie/etablering kr 83.613. Totalpris kr 179.013 (varierer med rentenivå).

Skikjøring og elektrisk hverdag

Anders Backe er blant Europas beste utøvere innen sin idrett, og har blant annet finaleplass i X-Games på merittlisten. 33-åringen er også kjent for å ha deltatt i en rekke skifilmer.

– Supervention-filmene er nok de som er mest kjent også utenfor skimiljøet, og for «mannen i gata». Veldig artig å kunne vise frem hva man driver med av ny type skikjøring til et nytt publikum.

I jobbsammenheng oppsøker skikjøreren steder som det er utfordrende å komme til. Han kjører mye på dårlige veier med glatt vinterføre, og har derfor stort utbytte av firehjulstrekksystemet i Outlander PHEV.

– Også synes vi det er utrolig fint at vi kan kjøre elektrisk i nærmiljøet vårt. Henting i barnehagen, turen til butikken, og så videre, går jo på strøm. I tillegg kan vi dra på hytta, som nå, uten rekkeviddeangst.

VINTERLIG PÅ FJELLET: Anders Backe (33) utenfor hytta til svigerfar på Haglebu i Buskerud. Outlander PHEV 20-modellen har flere oppgraderinger for økt komfort. Familiebilen har blant annet elektrisk korsryggstøtte for fører i alle modellvarianter, og den mobiltelefon-kompatible skjermen er både større og har fått høyere oppløsning. Foto: VG PARTNERSTUDIO

Vi fortsetter ut fra hyttetunet og ut på veien som Anders sin svigerfar, med familie, selv har laget.

– Dere har jo hatt bilen en stund nå. Hvordan er den på veien?

– Jeg syns den er utrolig god å kjøre. Også er det masse plass til alt vi trenger å ha med oss. Det er virkelig den perfekte hyttebilen.

Etter en kjøretur i området setter vi kursen tilbake mot hytta. Det eneste som står mellom oss og en varm kopp kakao er svigerfars selvbygde bakke.

– Med den firehjulstrekken her er det slutt på det å «ta fart» for å komme seg opp. Man kan virkelig bare stole på at firehjulstrekksystemet nærmest trekker deg fremover, sier Anders og geleider SUV-en kontrollert oppover. Kakaoen er sikret …

Nysnø, is og underkjølt regn

Kjøring på vinterstid krever forberedelser av både deg og bilen din.

Peter Mørk (39) deler sine beste tips til kjøring på vinterstid. Foto: MITSUBISHI MOTORS

white and gray house on green grass under golden hour

Hvert år holder produktkonsulent Peter Mørk (39) glattkjøringskurs for forhandlerne i Mitsubishi på Golsfjellet i Buskerud.

– Målet er å gi dem den nødvendige erfaringen og kunnskapen om hvordan de best kan hjelpe kundene deres gjennom vinteren i deres nye Mitsubishi. Spesielt arbeider vi med det unike firehjulstrekksystemet til for eksempel Outlander PHEV.

39-åringen fra rallybygda Spydeberg kan med andre ord en ting eller to om hvordan man best skal takle ulike forhold på veien.

Peter Mrk.jpg

Her er derfor Peters beste tips til hvordan du kan gjøre vinterens bilkjøring så behagelig og sikker som mulig.

1) SJEKK AT BILEN DIN ER KLAR FOR VINTEREN

– Det er ikke bare dine egne kjøreegenskaper som er viktige når du skal ut på glatta. Bilens tilstand er helt avgjørende.

Peter anbefaler spesielt å sjekke at alle lys fungerer optimalt, samt at mønsterdybden er innenfor kravene (NAF anbefaler minimum fire millimeter). Dekktrykket må være korrekt, og det er også lurt å vaske frontruten fra innsiden for å unngå gjenskinn. Sjekk også at olje, frostvæske og bremser er i orden, og ellers bør man selvfølgelig følge serviceprogrammet for sin bil.


2) FORBERED DEG PÅ AT TING KAN SKJE

– Som regel går det meste fint, men dette tipset er for den ene gangen ting faktisk ikke gjør det. Som hvis du kommer ut for en skikkelig storm og blir «innesperret» i bilen. Da er det fint å ha med seg litt mat, vann og et varmt pledd. Et førstehjelpsskrin bør ligge fast i bilen, og du bør vite hva dette inneholder. Kjører du elbil bør du være obs på rekkevidden til bilen din i kulda – spesielt hvis noe uforutsett skjer.

3) TENK DEG GJENNOM MULIGE SITUASJONER

– Om du på forhånd har tenkt igjennom hvordan du kan løse en del situasjoner, er sannsynligheten større for at du holder hodet kaldt når situasjonen først inntreffer. Får du for eksempel sladd på bilen, ikke trykk inn bremsen slik at du låser hjulene, men slipp heller gassen og prøv å få igjen kontrollen på bilen. Husk at bremselengden økes betraktelig når det er glatt. Avpass farten inn mot kryss, fotgjengeroverganger og i svinger. Ta det rolig i svingene. Hard akselerasjon og nedbremsing kan bidra til at bilen mister veigrepet.

4) GJØR DEG KJENT MED BILENS SYSTEMER

– Moderne biler har sikkerhetssystemer som hjelper deg med å takle føret best mulig. Når det gjelder vår Mitsubishi Outlander PHEV er den satt opp med et fire-hjulstrekksystem, Super All Wheel Control, som er hentet fra rallysatsningen til Mitsubishi. Det viktige med systemet er at det styrer hvert av de fire hjulene. Det vil si at hjulene vil akselerere eller bremse automatisk for å gjenvinne eller opprettholde kontroll på veien. Er du eier av en bil som tilbyr flere kjøremodus, så sett deg godt inn disse. Outlander PHEV har blant annet en «snow»-funksjon som gir bedre veigrep på snødekte veier. Skal du opp den bratte og ulendte bakken til hytta har du god nytte av «4WD Lock»- funksjonen, hvor du blir dratt oppover med jevn kraft i alle fire hjulene.

5) FINN UT AV HVA SLAGS FØRE DET ER

I tillegg til tipsene over oppfordrer Peter Mørk deg til å ta hensyn til, samt være klar over, hvilket føre du faktisk skal ut i.

– Mange setter seg i bilen uten å vite ha tenkt gjennom om det faktisk er glatt ute. Så ta en titt på asfalten, termometeret og kjenn etter om luftfuktigheten er høy. Og kjør etter forholdene. God tur!

*Pris gjelder bil levert til forhandler i Oslo. Kostnad for frakt til lokal forhandler tilkommer. Tilbudet gjelder et begrenset antall biler og forutsetter kontraktsinngåelse innen 31.01.2020. *Leasingavtale 36 mnd/45.000 km. Startleie/etablering kr 83.613. Totalpris kr 179.013 (varierer med rentenivå).

ANDRE ARTIKLER OM MITSUBISHI OUTLANDER PHEV:

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2020 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)