Derfor setter flere og flere skoler gaming på timeplanen

Foto: VG Partnerstudio

Derfor setter flere og flere skoler gaming på timeplanen

Mens e-sport snart er mer populært enn «vanlig sport» blant de unge generelt, er gaming på full fart inn i klasserommet.

– For bare 20 minutter siden hadde jeg en elev her som plutselig utbrøt: «Dette er jo engelsk, det har jeg godt av. Det er det dårligste faget mitt.» Så lo han.

John Arne Gaard Nilsen forteller en hverdagshistorie fra Revheim skole, der gaming spiller en nøkkelrolle i undervisningen.

Klassen hadde nettopp spilt gjennom en runde med «Keep Talking and Nobody Explodes», et strategispill der spilerne må desarmere en bombe ved hjelp av kommunikasjon. Eleven som sitter med bomben, ser ikke elevene som sitter med informasjon som kan hjelpe, og vice versa. Da er det bare å snakke seg ut av problemene – på engelsk.

kno_riggskolen_konkurranse_q219_facebook_810x300_ 1.jpg

Gaard Nilsen er ansatt som spillpedagog ved skolen, i tillegg til å undervise i historie.

– Spill er et verktøy i undervisningen, som film eller andre virkemidler. Men spill har noen veldig gode egenskaper i denne sammenhengen, sier han.

Spill favner om enormt mye: Noen omfatter noveller og dype historier. Andre setter i system store og komplekse temaer som hvordan byer, politikk, og samfunnsstrukturer kan formes. Du har valg hele tiden.

– Strategispill lærer deg hvordan disse valgene får konsekvenser, og hjelper til å utvikle kritisk evne, påpeker Gaard Nilsen.

Kritisk tankegang

Revheim skole deltar i prosjektet «Flip2g», et europeisk prosjekt med mål om å utvikle en ny type pedagogikk.

Målet med «Flip2g» er at elever skal bruke spill for å forberede seg til undervisningen, for å gjøre arbeidet mer spennende, selvgående og tilpasset den enkelte elev. I tillegg skal lærere bruke mindre tid på tradisjonell undervisning, og heller innta en veiledende rolle.

ENTUSIAST: Spillpedagog John Arne Gaard Nilsen. Foto: Privat.

61040278_665561107226311_1879717163221123072_n.jpg

– I mitt fag snakker vi innimellom om kontrafaktisk historie – hva hadde skjedd hvis dette hadde skjedd i stedet? Det er mye lettere å forklare hvis man setter det inn i en spillsimulering. Et spill som «Assassin's Creed» rekonstruerer en fortid som elevene kan utforske i spillet. Fortiden blir lettere å diskutere når du faktisk har opplevd den, forklarer spillpedagogen.

Rigg skolen for fremtiden – vinn et klassesett med gaming-PC-er

– Samtidig gjør spillet nettopp rekonstruksjoner - som elevene fort kan ta for god fisk. Den kuppelen på kirken i bakgrunnen der, den ble i virkeligheten bygget 400 år senere enn handlingen i spillet, og så videre. Det må vi snakke om. Bruker vi disse motsetningene riktig, så fostrer vi kritisk tankegang, sier Gaard Nilsen.

Landets første e-sportlinje

– Jeg opplever at klasserommet til tider kan være helt stille, og at det som blir sagt kun er relevant for kampen elevene spiller, på grunn av den intense konsentrasjonen. Det har overrasket meg.

Sindre Rygg er lærer i e-sport ved Arna videregående skole utenfor Bergen, landets første til å starte en egen e-sportlinje. Nå underviser han rundt 50 ungdommer.

På tide å oppgradere datarommet? Vinn 15 gaming-PC-er til din skole

Noen har store ambisjoner om å bli proffutøvere, andre har en mer hobbybasert lidenskap. Noen trives rett og slett godt med å game, men hadde kanskje vansker med å gjennomføre videregående skole, forteller Rygg.

– Gjennom programmet får de en forståelse av hvordan det er å være e-sportutøver, og også hobbyspillerne lærer å sette rammer og jobbe organisert. De forstår for eksempel at det ikke gir fordeler å spille veldig sent på natta, eller rett før man legger seg, og at det er viktig å fullføre søvnsykluser, sier han.



dreamhack-esport2.jpg

POPULÆRT: Interessen for e-sport er enorm, og stadig fler kaster seg på – enten som spiller eller publikum. Her fra CS:GO-turnering på Dreamhack i 2018.
Foto: VG Partnerstudio

Undervisningsopplegget ved Arna er seriøst. Hovedvekten ligger på lagspilling, men studentene må også løse gruppeoppgaver og holde presentasjoner om kosthold og ernæring, taktikk og sannsynlighetsberegning. Sindre Rygg henter jevnlig inn gjesteforelesere som tidligere har vært proffe utøvere, eller som trener profesjonelle lag.

Etter kampene går de sammen gjennom hva som gikk dårlig og hva som gikk bra, og snakker om hvordan man kan øke sannsynligheten for å vinne en kamp som ser ut til å gå i motstandernes favør, for eksempel. Slik øver elevene på å håndtere følelser, motivasjon og samarbeid med en positiv innstilling.

Trenger din skole nye PC-er? Delta i trekningen som tar deg og dine medelever til neste level.

Forbud mot energidrikk

Ellers består timene av teori om kosthold, søvn, livsstil og meditasjon – alt knyttet opp mot e-sport.

Først og fremst er det veldig viktig at dette blir gjort på en måte som reflekterer seriøsiteten i e-sport, forteller Sindre Rygg.

– Vi har blant annet hatt nulltoleranse for energidrikk siden starten. Dette er fordi jeg ønsker å ha konsentrerte elever som bruker kommunikasjon til det som er relevant for kampen eller emnet.

– Møter du på bekymrede foreldre som fortsatt synes dette er litt nytt og skummelt?

– Bekymringene jeg møter bygger som oftest på mangel på innsikt. Jeg opplever at de som er bekymret ikke har satt seg inn i hva e-sport egentlig dreier seg om, og hvilke positive egenskaper det kan utvikle.

Han opplever ofte at temaet er: Ungdommen min spiller for mye.

– Jeg pleier å si at det ikke er spillingen i seg selv som nødvendigvis er problemet. En hensynsløs og uorganisert spilling dag ut og dag inn kan være et symptom på et annet underliggende problem. Da er det også viktig å sette seg inn i hvilken type spilling som foregår. Er det en seriøs side ved det? Det finner man ut av om man setter seg inn i hva e-sport er, sier Rygg.

kno_riggskolen_konkurranse_q219_facebook_810x300_ 1.jpg

Endrer holdninger

– Mange detter av fotballen i 12-årsalderen. Vi ønsker å tilby også dem en proff sport – en fortsatt fysisk og psykisk utvikling, sier Gaard Nilsen.

– Ved å skape gode rollemodeller, klarer vi å vise foreldrene at dette er bra. Vi ønsker jo å endre en del negative holdninger til spilling. Man skal ikke spille for mye, men man kan jo trene for mye styrke eller pugge for mye matte alene på rommet også. Skolens oppgave på dette området er å vise hvordan en sunn livsstil faktisk er, sier han.

Gaard Nilsen sammenlikner det med da video ble en del av undervisningen i skolen, og mange var bekymret for det.

– I begynnelsen var det litt for moderne, og ble uglesett: Her er det jo mye ufaglig vi ikke kan bruke til noe? Men etter hvert viser det seg at også det som ikke er så «faglig» kan utnyttes til diskusjon, påpeker han.


– Ikke minst er noe av det viktigste å introdusere elevene til andre spill enn det de spiller hjemme. Vi kan vise dem bredden i spill, og alle bruksområdene. Og vi kan gi foreldrene et spillbibliotek som har en litt dypere mening enn Fortnite, slik at de kan sette seg ned og spille med barna, og se hva vi holder på med.

Rigg skolen for fremtiden – vinn 15 gamingrigger til din skole

Produsert av VG Partnerstudio

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2019 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)