Slik er norske ungdommers boligdrøm

Ungdom ser for seg å bo i små, lyse boliger med store vinduer - men de vil ikke fylle den med mer enn nødvendig.

Det er konklusjonen etter at vi samlet fire tenåringer til boligprat i en flunkende ny JM-bolig i Oslo.

— Når jeg flytter for meg selv, vil jeg ha en leilighet som er lys, moderne og med noen gamle ting. Veggene bør være hvite og vinduene store.

Michelle Semb fra Nesodden ser drømmende rundt i en av JMs flunkende nye leiligheter. Hun går i første klasse på videregående skole, og tenker allerede på hvordan det blir å flytte ut hjemmefra.

— Jeg både gleder og gruer meg. Nå gjør jo foreldrene mine alt. Når jeg flytter alene, må jeg ta mer ansvar og får selvsagt også økonomiske forpliktelser. Men det blir herlig med full frihet da, sier Michelle.

Sammen med Marion Zamble (15), Martin Lehmann (16) og Bilal Hajiari (16) har hun klare meninger om hvordan drømmeboligen skal være.

— Den bør være liten, men åpen og helst ha store vinduer. Veggene bør være hvite, sier Michelle.

Marion vil ha en bolig som er ren og har godt inneklima.

— Jeg har astma, og med tanke på pusten min, er det veldig viktig at leiligheten er bygget opp ordentlig, sier Marion.

Hun forteller at hun ikke visste at JM bygger boliger som er bærekraftige og miljøvennlige.

— Det blir kult å slippe maset til foreldrene mine, men jeg får jo mer ansvar og må blant annet betale regninger selv. Det gleder jeg meg ikke til, sier Marion.

Du kan lese mer om JMs svanemerking av boliger her.

Se hvordan det gikk da fire ungdommer besøkte en JM-leilighet:

Martin og Bilal ser også frem til å flytte, men ingen av dem vil gjøre det nå.

Når Bilal flytter for seg selv, vil også han ha en liten leilighet - og den skal ikke ha mange ting.

— Jeg klarer meg med ganske lite, altså. Jeg vil ha det jeg trenger og bruke resten av pengene mine på andre ting som spill, sier han.

Bærekraftige boliger - mer enn bare miljøvennlige

JM Norge satser på bærekraftige boliger, og sikrer at alle boligene som bygges er svanemerket. I tillegg har de - siden 2012 - valgt å bygge boliger som bruker 25 prosent mindre energi enn det myndighetene krever.

— Vi bruker begrepet bærekraftig. Det innebærer blant annet at vi har gode kontrakter for håndverkerne, at vi har sikre byggeplasser, at vi kvitter oss med søppel og bruker minst mulig emballasje, at alle materialer i boligen er miljøvennlige og at inneklimaet er godt, sier Martin Asp, administrerende direktør JM Norge.

Dette er fordelene med svanemerket bolig.

Selskapet har valgt å tilfredsstille Svanemerkets krav. Det betyr at de må følge strenge kriterier.

— At JM velger å bygge svanemerkede boliger i hele Norden, viser hvor dyktige og ambisiøse de er. Det er ikke lett å bygge svanemerkede boliger. Vi stiller strenge krav til hele bygget, materialvalg og byggeprosess. Boligen skal være et godt valg for helse, klima og miljø, sier senior miljørådgiver Elisabeth Magnus i Svanemerket.

Les mer om kravene til Svanemerket her.

Vis fasit

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
© VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Dette er VG Partnerstudio

Bilde av Gard Steiro

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro

Ans. redaktør og adm. direktør

Annonsørinnhold
VG Partnerstudio

Dette er et kommersielt samarbeid mellom VG Partnerstudio og JM Norge. Dette er innholdsmarkedsføring, og ikke journalistikk. VG Partnerstudio er en satsning underlagt VG som leverer innhold etter VGs kvalitetskrav og redaktøransvar, men innholdet er laget av innholdsprodusenter utenfor redaksjonen. VGs redaksjon har ingen rolle i dette samarbeidet. Derfor er VGs redaksjonelle produkt helt upåvirket av dette samarbeidet.