Annonsørinnhold

Synne og Martin kjører HONGQI E-HS9:

Luksus – fra barnehage til Balestrand

De unge småbarnsforeldrene fra Høyanger solgte to biler for å kjøpe sin HONGQI E-HS9. Det har gitt dem luksus og 551 hk å boltre seg med i hverdagen.

I dag skal de på tur uten barn. Og tilbake skal Martin for første gang trekke tilhenger med elbilen. Hvordan fungerer det?

Men først: ingen slamring og slett ikke noe klunk: Den store bakdøren lukkes med en knapt hørbar «svup» idet Synne Katrin Larsen (27) legger den rolig inntil bilsiden, og softclose-funksjonen suger den på plass.

Ettåringen Sofie er fastspent i det bakovervendte setet – klar til å dra i barnehagen.

Med andre ord en bil som triller ut av fabrikkporten med et karbonfotavtrykk på null. For å få til dette må all utslipp fra forsyningskjeden og produksjonen fullstendig elimineres.

I dag skal bestemor hente Sofie, for Synne og Martin Øren (30) skal på en etterlengtet barnefri utflukt. Turen går til Kviknes Hotel i Balestrand.

– Det blir herlig å kunne nyte bilen på en slik tur også. Og jeg er spent på hvordan den fungerer som trekkvogn. Den har jo rikelig med krefter, men jeg har aldri prøvd å trekke noe med en elbil før, sier Martin.

Han har derimot både kjørt og trukket det meste med tradisjonell fremdrift. Martin er tredje generasjon gründer og entreprenør i Øren-familien. Han er nær sagt født og oppvokst i tunge kjøretøy og har «hele alfabetet» stemplet i sertifikatet.













– Det er vår måte å si at dette er en forpliktelse som ikke kan endres eller fravikes, sier Joakim.

Rikelig med krefter

Bli med til Balestrand:

Med andre ord en bil som triller ut av fabrikkporten med et karbonfotavtrykk på null. For å få til dette må all utslipp fra forsyningskjeden og produksjonen fullstendig elimineres.

– Det er vår måte å si at dette er en forpliktelse som ikke kan endres eller fravikes, sier Joakim.

Stadig nye funksjoner å oppdage

Synne og Martin har hatt sin HONGQI E-HS9 Exclusive siden februar. I hverdagen er det Synne som kjører den mest. Hun er en vever dame som ikke akkurat ruver ved siden av bilen sin. Hvordan fungerer det å kjøre en slik «doning» for henne?

– Størrelsen var litt uvant i starten, men jeg vente meg fort til den. Jeg har god oversikt fra førerplassen, og kameraene med 360-gradersvisning er helt suverene. Nå tenker jeg ikke lenger over størrelsen, sier hun.

Hun arbeider som sykepleier og har 14 km kjøring til jobb. Det var en av grunnene til at paret ville ha en helelektrisk bil da hun skulle bytte ut sin bil nå i 2022. Men istedenfor å velge en liten elbil kun til jobbpendlingen, valgte paret heller å selge begge sine biler og satse på HONGQI E-HS9.







Automotive parking light, Vehicle registration plate, Tire, Sky, Cloud, Wheel, Car, Grille

– Det har fungert over all forventning. Nå, etter fire måneder, er det fremdeles nye funksjoner å oppdage i bilen, forteller Synne.

Setene er ett eksempel på hva som gir Synne en ekstra god opplevelse i hverdagen. Hongqi har blant bilverdenens mest komfortable stoler, med både oppvarming, kjøling og massasje i setet. Men massasje er ikke bare en knapp å trykke på – her finnes det tre ulike massasjeprogrammer:

– På veien til jobb velger jeg «activate», men tilbake etter en lang vakt bruker jeg «relax». Avslapningen etter jobb begynner idet jeg setter meg i bilen, sier Synne.







Pris fra kr. 619.900,- NB! Kun frem til 1. juli.

6 eller 7 seter

Opptil 551 hk, og 0 – 100 km/h på 4,9 sekunder

84 kWh batteri gir opptil 396 km rekkevidde (WLTP*) i Comfort-utgaven.

Premium- og Exclusive-utgavene har 99 kWh batteri, og opptil 465 km rekkevidde (WLTP*)

Avansert firehjulsdriftsystem med opptil syv ulike programmer

Dette er HONGQI E-HS9

Med andre ord en bil som triller ut av fabrikkporten med et karbonfotavtrykk på null. For å få til dette må all utslipp fra forsyningskjeden og produksjonen fullstendig elimineres.

På veien til Balestrand trenger derimot ikke Synne og Martin massasje. De nyter stillheten. Ingen småbarnspludring fra baksetet – og knapt noen lyd fra vind eller vei heller. Med doble akustikkglass og avansert støydemping er HONGQI E-HS9 noe av det mest stillegående du kan kjøre på norske veier.

– I kjøremoduset «Comfort», som vi kjører nå, kjenner du at luftfjæringen jobber for å glatte ut ujevnhetene, sier Martin.



– Det er vår måte å si at dette er en forpliktelse som ikke kan endres eller fravikes, sier Joakim.

Nyter stillheten

Han forteller også at høydereguleringen som luftfjæringen gir er en stor fordel i en slik stor SUV. Da kan bakkeklaringen økes for eksempel ved krevende kjøreforhold på vinterstid, mens den senkes i kjøremodusen «Sport».

– Og da er det fullt mulig å kjøre svært effektivt dersom vi for eksempel må nå en ferge, legger han til.

Boost-modusen, som gir den maksimale effekten på 551 hk, anbefaler han derimot å være litt varsom med:

– Jeg prøvde ut Boost-modusen allerede på vei tilbake da vi hentet bilen. Men jeg glemte å gi beskjed til Synne: Hun skvatt til av den enorme akselerasjonen, og jeg fikk litt kjeft …








Med andre ord en bil som triller ut av fabrikkporten med et karbonfotavtrykk på null. For å få til dette må all utslipp fra forsyningskjeden og produksjonen fullstendig elimineres.

Veien fra Høyanger til Balestrand slynger seg langs Sognefjorden. Bredden og standarden er høyst varierende, uten at det affiserer Synne og Martin.

– Jeg liker det bildet jeg ser ut frontruta. At jeg ser panseret, og landskapet som speiler seg i det. Jeg slapper av når jeg kjører, også på slike smale vestlandsveier, sier Martin.

Dermed er det unge paret mer uthvilte da de kommer til Kviknes Hotell, enn da de dro hjemmefra. Det ærverdige historiske hotellet har fulgt med i tiden og installert ladeplasser i hagen ned mot fjorden.

Dermed får Martin og Synne en herlig avslutning på kjøreturen: å trille lydløst gjennom Kvikne-hagen i HONGQI E-HS9.



– Det er vår måte å si at dette er en forpliktelse som ikke kan endres eller fravikes, sier Joakim.

Slapper av

Se Martin teste henger:

Med andre ord en bil som triller ut av fabrikkporten med et karbonfotavtrykk på null. For å få til dette må all utslipp fra forsyningskjeden og produksjonen fullstendig elimineres.

– Det er vår måte å si at dette er en forpliktelse som ikke kan endres eller fravikes, sier Joakim.

Trekkvogn

Tilbake til Høyanger skal Martin trekke båten til en kompis. Inkludert henger veier den mellom 1300 og 1400 kg. Den er altså ikke så enkel å flytte med håndkraft, selv på slett og fin asfalt, men påkoplingen går likevel som en drøm: Kameravisningen med nærbildet av området bak bilen gir full oversikt.

Martin er forsiktig gjennom de trange gatene i Balestrand, og han bruker speilene godt for å bli vant med hvor han har tilhengeren. Ute på riksveien kjenner han litt mer på bevegelsene i bilen og prøver noen ekstra akselerasjoner:

– Det går jo som en lek. Jeg merker nesten ikke at jeg har noe tungt bak bilen. Og kreftene er mer enn tilstrekkelig. Her er det solid skyv til å holde følge med trafikken og vel så det, sier han med en liten latter.









Automotive design, Cloud, Sky, Tire, Wheel, Vehicle, Car, Plant, Water

Turen med tilhenger går så udramatisk at Martin bestemmer seg for å gjøre en ekstra test. Han skal snu og velger å kjøre opp i en bratt grusbakke. Men i stedet for å holde flyten fremover helt til han skal rygge, stopper han der det er brattest – med litt sving på hengeren.

Idet Martin tar løs igjen, suger bare HONGQI E-HS9 seg opp, uten at så mye som en småstein dras løs av hjulene.

– Det er jo helt rått, virkelig imponerende! Å starte her, uten hjulspinn, da gjør virkelig firehjulstrekket jobben sin!










Martin er som nevnt oppvokst i en gründerfamilie. Det siste prosjektet hans er utleie av elsparkesykler i Førde og Høyanger. En av disse syklene ble med til Balestrand.

Siden HONGQI E-HS9 kan levere strøm også tilbake gjennom ladekontakten, plugger han i laderen til elsparkesykkelen for å teste funksjonen. Da blir ladesøylen på C-stolpen lilla.

– Dette er jo genialt når man er ute på tur, eller i områder uten strømtilgang. Her kan jeg jo også lade PC-er og batteriverktøy langt inne på fjellet, avslutter Martin.




Lading av elsparkesykkel

*El-forbruk og rekkevidde vil være avhengig av temperatur, topografi, utkjørt lengde, kjørestil og bruk av varmeapparat/klimaanlegg.


*Leasingavtale 36 mnd. Startleie kr 101 600, etableringsgebyr kr 4 490. Totalpris: 321 730 kr (vil variere med rentenivået). 3 års bindingstid. Total kjørelengde 45 000 km. Pris gjelder bil levert Oslo. Frakt- og leveringskostnader til andre forhandlere kan tilkomme.Leasing av elbiler er pt. fritatt fra MVA. MVA kan tilkomme for enkelte tjenester under avtaleperioden. Tilbudet gjelder frem til 31.07.2022.




Kampanjetilbud på et begrenset antall biler er klare for rask levering. Fra 1. juli går prisen opp med opptil 25.000.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Hongqi AS

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2022 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)