Annonsørinnhold

Super-moderne skandinavisk minimalisme, teknologiske nyvinninger, ispedd noen kule retrodetaljer. Hondas første elbil vil definitivt vekke oppmerksomhet på norske veier.

Produsert av VG Partnerstudio

I sedvanlig Bergen-vær rulles en bil ned fra en tilhenger og inn i et festlokale på Sandsli. Om noen få timer skal 200 skuelystne vestlendinger få se den eneste Honda e som finnes. Mannen som har fått bilen til Norge, som første land i verden, er PR- og markedssjef Thomas Larsen i Honda.

– Det er veldig kult at Honda tar med seg bilen hit. Det sier noe om hvor viktige vi er i elbilmarkedet. Spesielt artig er det også at dette er en prototype som er 98 prosent ferdig. Altså kommer bilen i all hovedsak til å se ut som denne. Det er ikke ofte, sier PR-sjef Larsen.

Men hva skiller egentlig denne elbilen fra andre på markedet? Og hvorfor bør man egentlig kjøpe den? Vi lar Thomas forklare og vise frem de viktigste og beste kvalitetene ved nye Honda e. Sjekk det ut i videovinduet under.

Utforsk designet selv

Da de japanske designerne skulle hente inspirasjon til Honda e sitt utseende reiste de til det landet de først og fremst forbandt med elbiler: Norge. Og det kan man ifølge PR-sjef Larsen se ganske så tydelig.

– Først og fremst i de rene linjene og det minimalistiske interiøret. I tillegg til at man har brukt materialer man lett kjenner igjen fra Skandinavia. Som tredetaljer og tekstiler vi bruker i sofaene vår. På mange måter er dette den norskeste elbilen som finnes. I hvert fall.

Under kan du klikke deg gjennom flere bilder av bilens eksteriør og interiør:

MODERNE, MEN RETRO: Honda e er inspirert av den originale Honda Civic. Den har et moderne, retroaktig utseende med få detaljer og et sportslig preg. De symmetriske LED-frontlyktene har svart bakgrunn, i likhet med baklyktene. Med et øye for selv de minste detaljer har alt som kan skjules, blitt nettopp det.

MINIMALISME: Førerassistansesystemene er nesten usynlige for øyet. Ladepunktene er ute av syne. Taket synes å sveve lett over de rene vindusflatene. Resultatet er et nytt estetisk konsept; en attraktiv og kompakt elektrisk bil med perfekte proporsjoner som tiltrekker seg beundrende blikk mens den glir stille gjennom bylandskap og videre.

URBAN BIL MED HURTIGLADING: Med en rekkevidde på over 200 km er Honda e mer enn kapabel til å håndtere hverdagskjøring. Den har også hurtiglading, noe som innebærer at batteriet kan lades til 80 prosent kapasitet på bare 30 minutter.

FOR ET FØRERMILJØ: Det digitale dashbordet i full bredde i Honda e demonstrerer hvordan teknologi kan knytte sammen mennesker. Her finner du sømløs tilkobling av smarttelefoner, talestyrte systemer og fyldig informasjon om førerens reise og kjørestil.

KAMERA – IKKE SPEIL: Det tradisjonelle sidespeilet er erstattet av nye, avanserte videokameraer som viser omgivelsene i større detalj enn noe speil kan gjøre, og som praktisk talt eliminerer faren for blindsoner. I tillegg eliminerer videokameraene luftmotstanden.

SKANDINAVISKE DETALJER OG TEKSTILER: Tekstilene i bilen er av en slik kvalitet at det minner om skandinaviske sofaer, med litt grov og eksklusiv tekstur.

Dette har de tenkt med bilen

Det er ikke til å stikke under en stol at designet på Honda e skiller seg ut fra de fleste andre konvensjonelle biler.

– Byene våre vokser og utvikler seg rundt menneskene som bor i dem. Honda mener at å utvikle en helelektrisk bil som representerer fremtidsrettede verdier, er den beste måten å gjøre dette på. Nå er det på tide at bilen utvikler seg og spiller sin rolle i forvandlingen av byene, forklarer Larsen.

Videre forteller han at dette er en bil for pendling i byområder, med utseende inspirert av den opprinnelige Honda Civic.

– Den er et langt skritt mot en unik og elegant batteridrevet elektrisk bil, ifølge PR-sjef i Honda, Thomas Larsen.

Fikk se bilen for første gang: – Tøffe saker, altså!

En av dem som hadde tatt turen til Sandsli for visningen av Honda e var Tom Georg Indrevik (49) fra Kolltveit i Fjell kommune.

– Dette var tøffe saker, altså! Jeg må si at jeg var litt skeptisk til designet i forkant, men når jeg ser den «live» er jeg ikke i tvil. Denne skal reserveres!

Han har hatt Honda de siste 15 årene og gledet seg stort til avdukingen. Og elbilen skuffet ikke, ifølge 49-åringen.

– Spesielt interiøret var flott. Den skjermen som går over hele dashbordet er jo rett og slett helt utrolig. Her har Honda virkelig flyttet seg langt.

DSC01459 1.jpg

GODT FØRSTEINNTRYKK: Tom Georg Indrevik (49) var strålende fornøyd med å få se Honda e live for aller første gang. Nå skal han reservere bilen til familien. Foto: VG PARTNERSTUDIO

additional_0.jpg

Vil du reservere?

Sikre din plass for å være blant de første som bestiller Honda e ved å reservere din plass med et refunderbart gebyr på Kr. 8000,-.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2019 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)