Annonsørinnhold

Les tipsene som gjør det lettere å slutte

Nå blir Christina røykfri

For å bli et bedre forbilde for datteren og samtidig spare tusenvis av kroner kutter Christina Engebretsen (30) nå røyken. Se hvor fort du kjenner forandring og hvordan du kan slutte på 28 dager.

Produsert av VG Partnerstudio

Godt gjemt bak noen trær i skogen på Notodden i år 2002 står to tenåringsjenter og hoster til de nesten spyr. Det er Christina og en venninne som røyker for aller første gang.

17 år og utallige sigaretter senere vil hun legge røyken på hylla, ikke minst av hensyn til Lilja (2).

– Jeg vil ikke at datteren min skal vokse opp og se at jeg røyker.

– Jeg er opptatt av hvilke signaler jeg sender, for jeg har jo absolutt ikke lyst til at hun skal begynne å røyke når hun blir voksen. Og da kan ikke jeg sitte hjemme og dampe.

VIL VÆRE FORBILDE: – Det er viktig for meg at Lilja ikke vokser opp med en mamma som røyker, sier Christina. Her gjør hun hesten klar til tur med datteren. FOTO: VG Partnerstudio

Så raskt merker du røykeslutt på kroppen

Mer enn en halv million nordmenn røyker daglig, og det er flest røykere blant de mellom 45 og 64 år. Likevel blir antallet røykere stadig færre. Tall fra Helsedirektoratet viser at nedgangen har økt kraftig siden årtusenskiftet.

– Gevinsten av å slutte er enorm – og helserisikoen reduseres fra dag én, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet.

– Den akutte risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag går raskt nedover allerede de første dagene. Etter bare noen få røykfrie dager er du «tryggere».

Les mer om hva som skjer de første timene etter røykeslutt lenger ned i saken.

Kan spare tusenvis av kroner

Det er ikke uvanlig å bruke nærmere 4000 kroner i måneden på sigaretter. Derfor opplever mange også nettopp motivasjon i å se at pengene ikke går opp i røyk.

For regnestykket er enkelt: har du røyket for 4000 kroner i måneden i 20 år vil du ha brukt 960 000 kroner på tobakk.

I Helsedirektoratet sin app Slutta, kan du regne ut hva du sparer og ikke minst få gode motivasjonstips.

I løpet av de siste årene har Christina brukt omlag 40 000 kroner årlig på sigaretter. Det er omtrent det samme beløpet hun bruker på å drifte holdet av én hest på småbruket i Telemark.

– Det er sjukt å tenke på at jeg har røyket i 17 år. Men hva det har betydd økonomisk, det tør jeg nesten ikke tenke på.

– For når jeg stiller meg selv spørsmålet om hva som er viktigst av en hest eller en røyk, så er ikke svaret så veldig vanskelig for meg.

LAST NED SLUTTA-APPEN


Slutta.svg
google-play.png
download-1.png

VENNEHJELP: - For mange kan det være lettere å bli røykfri sammen med andre, sier Linda Granlund i Helsedirektoratet. FOTO: Helsedirektoratet.

LindaGranlund_1.JPG

Bli røykfri på 28 dager

Klarer du å holde deg røykfri i fire uker, er det gode muligheter for at du klarer å skrote sigarettene for godt.

Derfor arrangeres Stopptober i oktober, for å gi røykere en anledning til å gjøre et slutteforsøk med mye støtte rundt.

Fra første oktober oppfordrer Helsedirektoratet alle røykere til å stumpe røyken, sammen.

– Det er forsket mye på dette, og vi vet nå at de som holder ut i 28 dager har fem ganger så stor sjanse for å forbli røykfrie.

– Men vårt viktigste råd her er å ta én dag av gangen! Da vil ikke tapet, eller suget, oppleves så uoverkommelig, sier Granlund.

Last ned sluttekalenderen her

Skjermbilde 2019-09-20 kl. 11.27.39.png

PROSJEKT RØYKESTOPP: bruk denne til å holde oversikten over hvor mange dager du har vært røykfri.

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

20


min

etter

Pulsen går ned

8


timer

Blodsirkulasjonen bedres

etter

24


timer

Risikoen for hjerteinfarkt synker

etter

48


timer

etter

Smaks og luktesansene bedres

smak.gif

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

72

timer

etter

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Lungekapasiteten øker og kroppen er nikotinfri

2-12

uker

etter

Det kjennes lettere å bevege seg

1-9


mnd

etter

Du er mindre
utsatt for luftveisinfeksjoner

3-9


mnd

etter

Pusteevnen din blir bedre og hostingen avtar

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

1

år

etter

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Immunforsvaret ditt styrkes.

pluss.png

2-4

år

etter

Faren for å utvikle hjertesykdom og hjerneslag reduseres betydelig.

10

år

etter

Risikoen for å utvikle lungekreft er halvert

15

år

etter

Risikoen for å få hjerteinfarkt er på samme nivå som hos en som aldri har røyket

CONGRATS

MOTIVASJON: Christina ser frem til å kjenne på mer overskudd ved å bli røykfri. FOTO: VG Partnerstudio.

Sorgfølelse

Det er ikke første gangen Christina forsøker å slutte å røyke, men det at hun har blitt mamma gjør at hun er mer motivert nå enn tidligere. Likevel er det ikke bare lett å skulle kutte røyken.

– Tanken på å skulle slutte har vært ganske trist. Røyking har vært en del av meg i mange mange år, og derfor opplever jeg en slags sorg over det å stumpe røyken.

– Det er vanskelig for meg å føle at jeg aldri mer skal unne meg noe godt i livet. Og dette er jo egentlig en teit tanke, for jeg unner meg jo bare noe dumt ved å røyke. Også handler det jo ikke om, at jeg aldri skal få kose meg igjen. 


Christinahest6.jpg

ØKONOMISK GEVINST: Ved å slutte å røyke vil Christina årlig spare omtrent like mye penger som det koster henne å ha hest. FOTO: VG Partnerstudio

Vanlig å kjenne på ambivalens

Følelsene Christina har rundt røykeslutt er godt kjent for Håvar Brendryen som er førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Oslo. Han har i årevis forsket på prosessen ved å slutte å røyke, og har også laget slutteprogrammet Endre.

– Veldig mye av det vi gjør er jo positivt og negativt på samme tid.  Vi røyker ikke bare fordi industrien har tvunget oss til det, det har jo noen positive sider også.

– Røyken kan uttrykke identitet eller opprør når man er ung, og når du har vent deg til røyken så er det jo veldig godt. Samtidig er det store ting i potten her, for mange er det hensyn til barn og barnebarn eller bedre helse som er motivasjonen til å slutte.

– Mange ser derfor at det er større ulemper enn fordeler med å røyke, men de anser muligheten for at nettopp de skal klare å slutte som lav. De har kanskje prøvd noen ganger, og ikke fått det til.

Ikke la en glipp ødelegge

Så mange som halvparten av de som prøver å kutte røyken vil mislykkes allerede i løpet av den første uken.

For å være best mulig skodd, mener Brendryen det er helt elementært å ha riktig innstilling til en eventuell glipp.

– La oss si at du har mislyktes før, men vil prøve en gang til. Så prøver du, også går du på en liten smell. Da er det lett å bruke det som unnskyldning til å gi opp.

For å komme videre må man klare å ha en konstruktiv håndtering av glippen. 

– Toppidrettsutøvere ville ikke latt en glipp ødelegge. Det er nettopp derfor de når toppen. De fokuserer på hva de kan gjøre bedre neste gang.

– Du har egentlig aldri tapt. Hvis du har vært røykfri i noen uker, så er det ingenting som sier at du er tvunget til å ta neste røyk dersom du har tatt én. Du har alltid valget om å slutte, og du må innse at det er ditt ansvar, sier slutteeksperten.

Hjelpemidler er lov

Sist Christina forsøkte å stumpe røyken brukte hun ingen hjelpemidler eller verktøy. Denne gangen setter hun sin lit til nikotintyggis, blant annet for å få bukt med de abstinensene hun tidligere har opplevd når hun har forsøkt å slutte.

– Hjelpemidler og verktøy er jeg positiv til. Det er klart at det koster litt, men samtidig er det mye rimeligere enn å faktisk røyke. Jeg synes ikke folk skal ta det som et nederlag å bruke hjelpemidler.

Også Brendryen mener hjelpemidler kan være nyttig for mange.

– Har du prøvd å slutte mange ganger og ikke klart det, kan det være hensiktsmessig å gå til legen og spørre om hjelpemidler. Men lysten til å bruke hjelpemidler må komme fra deg selv, og du må finne noe som passer for deg.



av alle dødsfall det året

15%

røykerelaterte dødsfall i 2015

6000

Fakta

Slutteekspertens råd

🚭 Lag deg en plan, og tenk gjennom hvorfor du vil slutte og hvorfor du ikke har lyst til å slutte. Lag deg gjerne et tankekart, eller skriv ned hva som er bra og dårlig med å røyke. 🚭 Vær forberedt på motgang og ting som kan gå galt. Du vinner ikke over røyken på ett døgn. 🚭 Tenk gjennom hvilke situasjoner du går inn i den første tiden. For mange er det for eksempel slik at tar de en øl, så tar de automatisk en røyk. Selv om du drikker bare litt alkohol, svekkes dømmekraften. 🚭 Vurder om du skal bruke folk rundt deg som støtte i slutteprosessen. Hvis ja, snakk med disse på forhånd om hvordan du vil at de skal støtte deg, også når det butter i mot. 🚭 Belønn deg selv! Det vil i starten være massive negative konsekvenser som du kan møte ved å unne deg småting i hverdagen. 🚭 Vær obs på de positive tingene som skjer med kroppen, det skjer mye bra etter kort tid.

Les mer om de positive helsegevinstene her

Foto: VG Partnerstudio

LAST NED SLUTTA-APPEN


Slutta.svg
google-play.png
download-1.png
VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2019 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)