Ann Helen (34) halverte vekten:

Her er hennes beste tips

Nesten én av tre nordmenn ønsker å gjøre endringer i kostholdet. Ann Helen Myrmo fra Bergen var nødt til å ta grep da vekten stoppet på 118 kilo.

Sommeren 2015 satt Ann Helen og så Tour De France med faren sin. Selv hadde hun ikke sittet på en sykkel på flere år, for hverdagen var preget av lite aktivitet, og et dårlig kosthold med mye sukker.

– Det var på tide å gjøre noe.

I dag dør 70 til 80 prosent av oss av sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer, kreft og kols. Ikke-smittsomme sykdommer er vår tids største helseutfordring, forteller Linda Granlund, som er divisjonsdirektør innen folkehelse og forebygging hos Helsedirektoratet.

FORANDRING: Det er under et år mellom disse bildene. Foto: PRIVAT

FORANDRING: Det er under et år mellom disse bildene. Foto: PRIVAT

Dette er sykdommer som ofte kan forebygges gjennom riktig mat, for risikofaktorene for sykdom og tidlig død er blant annet inntak av mye sukker, salt og fett.

Har du gode matvaner? Test hvor mye du faktisk kan om kosthold, lenger ned i saken.

Ann Helen begynte i det små, og endringen av kostholdet ble det aller viktigste:

– Kostholdet har alt å si. Det er fascinerende at det er så viktig for vektreduksjon.

Vil du også bli litt sunnere? Test ut appen Heia Meg!

Ifølge en undersøkelse Opinion har gjennomført på vegne av Helsedirektoratet, er sukker det som flest nordmenn ønsker å redusere. Og reduksjon i særlig kaker, godteri og brus kan ha enorm påvirkning på kroppen.

Ann Helen drakk en liter cola daglig og spiste nesten aldri grønnsaker. Da hun i 2015 bestemte seg for å legge om livsstilen og tok sykkelen fatt, var det tre ting hun kuttet ut tvert.

– Cola, sjokolade og McDonalds. Jeg merket effekt med en gang! Kiloene rant av i begynnelsen.
Ann Helen Myrmo

Ann Helens tips til endring og et sunnere kosthold

– En god start er å faktisk skrive ned hva du har spist i en uke eller to. Det handler om å bli bevisst på hva man spiser. Hvis man ikke er bevisst på hva man putter i kroppen, så vet du heller ikke hva du har å jobbe med.

– Spør deg selv hva du ønsker, og hva du er villig til å ofre. Du må justere forventningene til resultatene etter hvor mye innsats du legger ned. Men ikke vær for streng i begynnelsen, forandringene skal være mulig å gjennomføre.

– Spiser du mye hurtigmat? Da kan du kutte det og spise renere måltider. Begynn gjerne med bare noen få ingredienser til hvert måltid, så er det lett å ha oversikten.

Her kan du finne gode råd om måltidsrytme

NY FAVORITT: Søtpotet er blitt en gjenganger i det nye kostholdet til Ann Helen. Foto: VG PARTNERSTUDIO

NY FAVORITT: Søtpotet er blitt en gjenganger i det nye kostholdet til Ann Helen. Foto: VG PARTNERSTUDIO

Også Helsedirektoratet anbefaler å planlegge hva du skal spise, siden risikoen for småspising og fristelser da blir mindre. De har også disse rådene for deg som ønsker å bli sunnere i kostholdet:

- Begrens snacks og godteri til en dag i uken. Alternativer til søt snacks kan være frukt og bær. 

- Drikk mindre vin og øl, og bytt til alkoholfrie alternativer. Drikk vann om du er tørst.

- Velg nøkkelhullsmerkede matvarer, da disse har mindre sukker, fett og salt, samt mer fiber.

Ikke vær redd for å gå på en smell

De fleste som har forandret kostholdet sitt vet at noen dager er vanskeligere enn andre. Mange vil tidvis spise ting man ikke bør spise, men det gjør også Ann Helen.

– Etter middag i går spiste jeg litt for mye snacks. Men det var også helt greit å gjøre, fordi jeg vet at det kommer en dag i morgen, og jeg kommer tilbake da. Det handler jo om balansen.

– Samtidig, så er det lett å tenke at om man har spist en rad av en sjokoladeplate, så kan man spise hele. Nei, du trenger ikke det. Du har nemlig ikke ødelagt noe som helst. Kroppen kan umulig legge på seg flere kilo av hva du spiser på et døgn. Man legger på seg om man fortsetter rutinen dag etter dag. Å gå på en liten smell er ikke noen krise, sier Ann Helen.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
© VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Dette er VG Partnerstudio

Bilde av Gard Steiro

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro

Ans. redaktør og adm. direktør