Annonsørinnhold

Lange køer til Vinmonopolet. Vinglass på sosiale medier. Da Norge ble rammet av coronakrisen, endret vi ikke inntaket vårt.


Vi flyttet bare drikkingen hjem

Så mange liter alkohol kjøpte vi i Norge i fjor.
Ganske likt som de siste ti årene.

nordmenn drikker fortsatt ukentlig.

Menn drikker mer, oftere og mer risikofylt enn kvinner.


1 av 2

Illustration, Cartoon
Cartoon, Head

Men hvordan er det når man bare tar noen glass? Er det så farlig da?


Vi vet det kan være farlig for helsa å drikke seg «dritings».

Uansett hvordan vanene våre er, drikker vi gjerne fordi det:

Banner, Text, Font

Dette gjør alkohol egentlig med deg

Text, Font
Text, Font

Med en pågående pandemi har hverdagen blitt drastisk endret for mange. De fleste av festene har blitt avlyst, og skjenkesteder har stengt dørene. Vi holder oss langt mer hjemme, og ingenting står i veien for å ta seg et glass når man vil. En ny undersøkelse fra Helsedirektoratet viser at de fleste drikker det samme som de gjorde før. Mens 30 prosent sier de drikker mindre, drikker 13 prosent mer.

Med stengt grensehandel og lite Tax-free har pilene til Vinmonopolet skutt i været.

Det vanligste er likevel å drikke månedlig eller sjeldnere, både for kvinner og menn.

– Litt alkohol er helt ålreit. Man skal ikke ta fra folk alkoholen. Men for kroppen er det bedre jo mindre du drikker, sier Fanny Duckert, psykolog og ekspert på alkoholforbruk. 

Du skal ikke mye over 0,8 i promille før kroppen belastes negativt, forteller Duckert. Dessuten finner du den gode rusopplevelsen lettest ved en moderat promille, mener eksperten.

– I stedet for å jage rusen og risikere å tippe over, kan det være fint å bremse litt og begrense seg til den alkoholen man faktisk har glede av.


Produsert av Schibsted Partnerstudio

Urban area, Standing, Street, Glasses, Snapshot, Eyewear, People, White, Black, Photograph
Skjermbilde 2019-09-20 kl. 11.27.39.png

PROSJEKT RØYKESTOPP: bruk denne til å holde oversikten over hvor mange dager du har vært røykfri.

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

Hva skjer med kroppen når du kutter røyken?

CONGRATS

Mens noen liker å kose seg med et glass hjemme, drikker andre mer når de først gjør det. Særlig menn drikker mer, oftere og mer risikofylt enn kvinner.

Hva beskriver deg best?

Kjønn, alder, miljø og helse er faktorer som påvirker hva kroppen tåler, og det er derfor vanskelig å gi et fasitsvar for hvor mye man trygt kan drikke. Det som kan være greit for noen, kan være for mye for andre. Hva slags drikkemønster vi har, er også viktig.

– Du kan for eksempel drikke jevnt og slippe unna «drama», men likevel ha et høyt forbruk som sliter på kroppen. Å drikke sjelden, men mye når du først drikker, øker også faren for helseskader. Men av en litt annen natur, for eksempel fall, ulykker eller vold, sier Duckert og fortsetter: 

– Folk er ofte ganske uvitende om hvordan alkoholen faktisk påvirker oss. De fleste tenker på leverskade, men tenker ikke over de subtile forandringene, fordi hele kroppen påvirkes, forteller eksperten.
Heart, Red, Pink

Jo større forbruk over tid, jo tydeligere blir slitasjeskadene på kroppen. Derfor anbefaler Duckert å legge inn minimum to hvite dager i uken.

Hvis du er bekymret eller bare nysgjerrig, har WHO utviklet kartleggingsverktøyet Audit. Dette brukes av helsetjenesten og kartlegger alkoholinntaket ditt.

Audit gir en klar pekepinn på om du er i risikosonen eller ikke.

Sjekk konsumet ditt lenger ned i saken!

Red, Pink
Line art, Text
Line art, Facial expression, Cartoon, Head
Cartoon
Cartoon

Du ødelegger ikke for treningen din
Alkoholen stopper prosessen som bygger opp musklene og sees på som prestasjonshemmende både på kort og lang sikt. Treningen kompenserer heller ikke for skadevirkningene av alkoholen. 

Selv om du ikke har alkohol i blodet lenger, kan prestasjonsevnen din være redusert dagen derpå.


Du får mer energi og sover bedre
Med alkohol i blodet er det kanskje lettere å sovne. Men til gjengjeld sover du dårligere og går glipp av den gode søvnen - særlig drømmesøvnen. I tillegg stjeler alkoholen energi. Ønsker du å bli mer opplagt, er alkohol altså en dårlig «deal».


Du får bedre dømmekraft

Med økende promille svekkes dømmekraften din. Sannsynligheten øker derfor for å gjøre noe risikofylt og ta større sjanser. Med alkohol i blodet øker også sjansen for både å bli utsatt for vold og utøve vold selv.

Du reduserer risikoen for alvorlige sykdommer
Å drikke mindre alkohol reduserer risikoen for mange kreftformer, som eksempel tarmkreft, leverkreft og brystkreft. Det samme gjelder andre alvorlige sykdommer, som økt fare for hjerneslag. Jo mindre du drikker, jo lavere blir risikoen.


Du minsker sjansen for angst og depresjon
Selv om du føler deg bedre på stigende rus, forsvinner ikke det som plager deg.

Så kommer dagen derpå. Om alkoholen fikk deg til å slappe av, kommer plagene kraftigere tilbake sammen med svette, nervøsitet, angst og nedstemthet. Sliter du psykisk, blir dette også verre. Du føler deg heller ikke bedre om alkoholen fikk deg til å si eller gjøre noe som du så angrer på etterpå.

Hvis du drikker jevnlig, har du større risiko for å få angst og bli deprimert. Depresjon er to til fire ganger vanligere hos personer som drikker mye alkohol.


Du takler stress bedre
Tenkte du å roe nervene med et glass? Selv om du føler deg litt roligere i øyeblikket, øker du faktisk stressnivået i kroppen. Drikker du for mye, risikerer du dessuten at vondt blir verre der og da.

Du forblir smart
Det er lett å tenke at du blir mer kreativ av å drikke alkohol. Men sannheten er en annen. Når du drikker, påvirkes de intellektuelle delene av hjernen først. Det betyr at du risikerer å gjøre flere feil, jobbe saktere og få dårligere hukommelse hvis du drikker jevnlig.

Fordeler med å drikke mindre alkohol

Blue rose, Line art
Individual sports, Long-distance running, Atmospheric phenomenon, Outdoor recreation, Water, Sky, Ultramarathon, Jogging

Har halvert alkoholforbruket


– Jeg ble veldig dårlig dagen etter, sier Haakon Lippert Pedersen (28).

Før tok han seg gjerne en fest i helgene i norsk fyllekule-stil. Det resulterte i at han var sliten i opptil tre dager etterpå. Så kom helgen igjen.

Det var en personlig trener-time som skulle gi ham en vekker.

– Jeg tok en kroppsanalyse, og den gikk ikke så bra. Det var da jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe med helsa.

Dette har resultert i at Haakon har begynt å løpe ukentlig. Seks år senere har han fått et ganske annet forhold til alkohol.

– Jeg skeier selvfølgelig ut noen ganger. Men jeg tar oftere med meg alkoholfritt på fest, i tillegg til å kjøpe færre, men bedre øl. Da koser jeg meg mer med alkoholen, enn å kaste den i meg.

– Jeg merker helt klart at jeg får mer ut av dagene nå, og jeg har fått større frihet. Drikker du 10 halvlitere ++ på en kveld, er det lenge til neste løpetur, for å si det sånn. 

– Har det å minimere konsumet gjort noe med den psykiske helsen din? 

– Fra å være litt daff, er jeg mer observant nå. I tillegg er jeg faktisk i bedre humør enn tidligere.

I filmen under kan du se hvor langt du må løpe for å forbrenne kalorier tilsvarende to halvlitere:


Tre myter om alkohol

Du blir alltid i godt humør når du drikker

Dette er kanskje noe du tenker på forhånd. Men i realiteten blir du mindre følsom for hvordan andre har det og mer følsom for hvordan du selv har det inni deg. Det er vel så stor sjanse for at du blir lei deg og sint hvis du har noe som plager deg. Alkoholen kan ikke skape noe som ikke er der fra før, men er et formidlings-middel som gjør at du slipper løs det du allerede har innabords.

Det blir morsommere jo mer du drikker

Det er lett å få blod på tann og jakte den gode rusen når du drikker. Men det er en myte at du får det morsommere jo mer du heller innpå. Det tar nemlig 20 til 30 minutter fra du har svelget til alkoholen har fordelt seg i kroppen. Gjennom hele dette tidsrommet er du på stigende rus.

Hvis du da raskt hiver på et par drinker til for å få det enda hyggeligere, vil du risikere å tippe over og bli for full. Nettopp fordi promillen din er litt forsinket. Den gode følelsen ligger på lavere promille enn de fleste er klar over. Jo raskere du får høy promille, jo hardere slår den tilbake.


Alkohol er bra for helsa

Forskning viser at selv et lavt alkoholforbruk kan gi økt kreftrisiko. Det er den totale mengden alkohol som betyr noe, ikke hva du drikker eller om du drikker litt hver dag eller mye i helgen. Jo mindre du drikker, jo lavere blir risikoen for både kreft og andre sykdommer.

Fem smarte tips for å drikke litt mindre under koronakrisen:

  • Noter ned hva du drikker en måned og få oversikt over konsumet ditt. Lag deg så en plan. Vi tror gjerne at vi drikker mindre enn vi gjør! Et glass mindre kan gjøre en forskjell.

  • Drikk helst ikke alene.

  • Kartongvin gir deg dårlig oversikt over hva du drikker. Derfor kan det være smartere å kjøpe flasker.

  • Hvis du pleier å tømme hele, åpne flasker, kan det være lurt å kjøpe halvflasker.

  • Utforsk alternativ kos! Hva med å investere i en god te, deilig eplemost eller kaffe? Trenger du noe for å roe ned, kan varm melk med honning være et godt alternativ.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Helsedirektoratet

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)