Annonsørinnhold


Dette gjør alkohol med kroppen din



Salget av alkoholfritt øker, og mange velger seg et lavere konsum.  En av dem er programleder Jannecke Weeden. Sjekk om du drikker for mye.

Produsert av VG Partnerstudio

– Jeg drikker sjelden mer enn tre glass, og blir nok derfor ansett som kjedelig av en del mennesker. Det bryr jeg meg ikke om, for med psyken min er jeg nødt til å passe på.

Allerede i en alder av åtte kjente programleder Jannecke Weeden på angst for første gang. I voksen alder har hun flere ganger snakket ut om det å leve med en angstdiagnose, og for å holde angsten i sjakk er hun helt avhengig av måtehold – nettopp fordi alkoholen er angst-triggende.

Hvordan er ditt alkoholkonsum? Ta testen nederst i saken 👇

– Jeg tenker jo at det er litt farlig med de som må drikke for å holde kaoset i ro. Alle må selvsagt leve livene sine slik det fungerer best for dem, men å drikke lite fungerer fint for meg.


Så mye drikker vi

Tall fra Folkehelseinstituttet viste i 2018 at åtte av ti nordmenn i alderen 16 til 79 år hadde drukket alkohol i løpet av året. Og det er gjerne menn som drikker mest og oftest. I 2017 drakk menn gjennomsnittlig 50 ganger gjennom året, mens kvinners gjennomsnitt var 39.

Samtidig vet vi at gjennomsnittstall ikke nødvendigvis tegner et tydelig bilde for alle i befolkningen, siden en mindre del av innbyggerne drikker en svært vesentlig andel av det samlede alkoholkonsumet.  

Ifølge en undersøkelse Helsedirektoratet gjennomførte blant mennesker over 30 år i 2018, drikker folk over 60 år alkohol langt oftere enn de i 30-, 40- og 50-årene.


SKJEVFORDELING: Den tiendedelen av befolkningen som drikker mest, står for omlag halvparten av den alkoholen som drikkes, ifølge tall fra Folkehelseinstituttet. FOTO: Getty.

gettyredigert.jpg

Det er mange som har mye å tjene på et lavere alkoholkonsum, sier Terje Eide – seksjonsoverlege i Vestre Viken helseforetak. 

– Det som er klassisk for alkoholen er jo at den vil forsterke de medisinske og ikke-medisinske problemer man måtte ha. Da gir egentlig resepten seg selv: lite og sjelden er bedre enn mye og ofte, sier Eide.  

– Det er veldig lite som blir bedre med alkohol. Du bør vite hva som skjer i kroppen og med kroppen når du drikker alkohol, samtidig som at du bør vite hvilke konkrete begrensninger din egen kropp har.

Alkohol og kreft

Det er også en klar sammenheng mellom alkoholforbruk og mange sykdommer, forteller Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet.

– Det er ikke alle som er klar over at alkohol øker risikoen for blant annet kreft, og da særlig brystkreft hos kvinner. Det gir også en økt risiko for hjerte- og karsykdommer, økt blodtrykk, hjerneslag og benskjørhet.

– Risikoen øker allerede ved et ganske lavt forbruk. Det betyr ikke at alle bør bli avholdsmennesker, men at du bør begrense hvor mye du drikker ved hver anledning og ikke minst antallet anledninger der du drikker alkohol.

Les mer om sammenhengen mellom alkohol og sykdom her.

UTVIKLING: Anne Maurseth mener det har skjedd noe med mange nordmenns alkoholkonsum. FOTO: VG Partnerstudio

Mer populært med måtehold

Ifølge tall fra Vinmonopolet blir det mer og mer populært med alkoholfrie drikkevarer. Alkoholsalget gikk faktisk ned i første halvdel av 2019, samtidig som salget av alkoholfrie produkter hadde en økning på 6,9 prosent.

Også i utelivsbransjen ser man mer måtehold.

– Vi som jobber i denne bransjen ser utelukkende positive effekter av at folk drikker med måte, sier Anne Maurseth som driver baren Andre til Høyre på Youngstorget i Oslo. 

Hos Maurseth har den mye omtalte NoLo-trenden gjort sitt inntog. Nolo står for no or low alcohol. Det betyr altså både alkoholfrie drinker og øl, samt alkoholreduserte drinker.

– Vi ser at det er blitt mer populært å ta vare på seg selv, og at helse har fått en ny plass. Alkohol er jo sterkt knyttet til både fysisk og psykisk helse. 

ALKOHOLFRITT: En større etterspørsel genererer også et større tilbud om alkoholfrie varianter, mener Maurseth. FOTO: VG Partnerstudio

Annebar3.JPG

– Drikker man drinker med lavere alkoholprosent, så kan man ha en lengre kveld, forteller hun.  

Det har skjedd noe med nordmenns forhold til alkohol, mener Maurseth, som i mer enn ti år har drevet ulike barer i hovedstaden. 

– Tidligere var det jo mest grøftefyll som var sosialt akseptert. Det å drikke med måte, men gjerne på en ukedag, er noe nordmenn har tatt til seg de senere årene.

– Aksepten for å bli ordentlig full har sunket ganske radikalt. Folk kommer i mye mindre grad unna med unnskyldningen om at fylla har skylda. Jeg ser at folk ønsker å være mer tilstede, og at de ikke ønsker at rus skal gå utover det sosiale.

DROPPER BAKFYLL: – Å ha såkalt fylleangst og en angstdiagnose samtidig fortoner seg såpass vanskelig at måteholdet er beste løsning for Jannecke Weeden. FOTO: VG Partnerstudio

Angstens brutale virkning

I mange år drakk programlederen kun alkohol et fåtall ganger i året ved helt spesielle anledninger. Selv om hun nå kan drikke et glass vin i ny og ne, opplever hun fremdeles utbredt konsekvenstenkning om alt som kan gå galt. Og kombinasjonen angstdiagnose og ordentlig bakfyll er så vond at hun ikke orker den.

– Jeg skulle ønske folk ikke tenker at en angstdiagnose og fylleangst er det samme.

– Når du har en angstdiagnose, som du så kombinerer med det som folk kaller fylleangst dagen derpå, så blir det ikke en spesielt okey dag.

INDIVIDUELT: – Alle må leve livene sine slik det fungerer best for dem. Å drikke lite funker fint for meg, sier Jannecke Weeden. FOTO: Privat.

IMG_3446 kopi.jpg

– Jeg vil være tilstede

Da Jannecke Weeden ble mor for 16 år siden tok hun et avgjørende valg for seg selv: barna skulle ikke se henne påvirket av alkohol. I tillegg har det vært viktig for henne å være til stede for barna.

– De har sett alkoholkonsum, men jeg drakk ikke selv. Folk flest tenker nok at de ikke vil være drita foran barna sine, men jeg vet ikke om alle tenker like mye over det at man fort ødelegger en dag til ved å være sliten. Ved at man blir lettere irritert eller ved at man kanskje ikke orker ta den turen i skogen man hadde lovet.


– Uten å skulle fremstå som noe helseguru, for det er jeg virkelig ikke, så synes jeg at det å klare å ha et nøkternt konsum en fin ting. Jeg går ikke hele uken og gleder meg til helgen for å kunne drikke. Jeg kan like gjerne ta et glass vin en tirsdagskveld og droppe det i helgen. Men jeg slipper søndagene der det har vært for mye både fredag og lørdag.

Gode tips om du vil kutte i konsumet

* Ikke drikk alene.

* Tenk gjennom om –og hvor mye – du vil drikke før du skal i en sosial setting hvor det drikkes alkohol.

* Last ned appen Heia Meg, som hjelper deg trinn for trinn.

– Hvis du er bekymret – eller bare nysgjerrig – vil vi anbefale at du sjekker hvordan du ligger an med verktøyet Audit, sier Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Audit er et kartleggingsverktøy utviklet av WHO og brukes av helsetjenesten.

– Det gir en veldig klar pekepinn på om du er i risikosonen.

Gode tips om du vil kutte i konsumet

* Ikke drikk alene.

* Tenk gjennom om –og hvor mye – du vil drikke før du skal i en sosial setting hvor det drikkes alkohol.

* Last ned appen Heia Meg, som hjelper deg trinn for trinn.

LAVT FORBRUKT: – Risikoen for sykdom øker allerede ved det første glasset. Tenker du på helsa, bør forbruket holdes lavt, sier Linda Granlund. Foto: Helsedirektoratet

Linda_Granlund_13MadeleineKollerNorheim.jpg

Kilder:

AV-OG-TIL.
Helsedirektoratet.
Kreftforeningen.
Norsk helseinformatikk.
Oslo Universitetssykehus.
Tidsskrift for Den norske legeforening.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
VG Partnerstudio
©2019 VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)