Annonsørinnhold: Slik ble «The Shape of Water» filmen å slå under årets Oscar

Slik ble «The Shape of Water» årets store Oscar-favoritt

Med 13 Oscar-nominasjoner, hvorav én for beste film, kan «The Shape of Water» gjøre det ingen andre har klart tidligere: Å vinne i kategorien «beste film» med en science fiction-film.

2017 har vært preget av politisk strid, skandaler, naturkatastrofer og seksuell trakassering. Kan det være derfor Guillermo del Toros «The Shape of Water» nå er kåret til årets store Oscar-favoritt?

Kanskje vi nå, mer enn tidligere, trenger en fantasiverden full av medfølelse, der man kan gjemme seg, om så bare for to timer? For det er nettopp en slik fantastisk verden du får oppleve i del Toros fabel: en slags moderne «Skjønnheten og udyret» – bortsett fra at udyret slett ikke forvandler seg til en prins.

Historien er satt i den kalde krig-æraen i USA på 60-tallet hvor den stumme Elisa (Sally Hawkins) jobber som renholder på et statlig laboratorium. En dag skal hun vaske rommet hvor de holder en amfibisk mann fra Amazonas fanget i forskningsøyemed, og hun synes synd på ham der han sitter fastlenket og torturert. Hun vil få ham til å føle seg bedre, og de to utvikler en form for relasjon.

Hun tar med mat til ham. Spiller musikk fra en platespiller. Og lærer ham etter hvert å kommunisere med tegnspråk. Mens alle andre ser skapningen som et monster, ser hun sjelen bak det annerledes ytre.

For skapningen representerer noe som kan være enten guddommelig, eller fornedrende, avhengig av hvem som ser den. Og i den siste i rekken av del Toro's fabeldyr er det ikke udyret, den amfibiske mannen, som er monsteret. Det er mennesket. I all hovedsak ett menneske, oberst Strickland, som kun ønsker å bruke skapningen for å komme seg frem i tid - og komme vinnende ut av den kalde krigens «space race».

Når amerikanerne finner ut at russerne ønsker å slå klørne i skapningen, eller «the asset» som de kaller ham, blir det bestemt at han skal dø. Og man innser snart at den stumme piken har utviklet romantiske følelser for mannen i vannet.

Men hvordan klarer man å gjøre en science fiction-thriller så romantisk at folk tror på kjærlighetshistorien som utspiller seg på lerretet? Det handlet om å gjøre skapningen så ekte som mulig.

I mange år har del Toro gått rundt med dette vesenet i tankene: Basert på skapningen i «Black Lagoon», med noen modifikasjoner. Men for at historien skulle fungere - for at det skulle være troverdig at Elisa forelsker seg i skapningen - måtte han være så kjekk som mulig. Han fikk derfor både muskler, vakre trekk og «kyssbare lepper».

«Lag ham som om han var George Clooney av fiskemenn»

skal del Toro ha sagt.

Se behind-the-scenes av hvordan de laget skapningen

Dét var en prosess som tok tid.

– Det tok tre år å designe og lage skapningen. I store deler av den perioden finansierte jeg det selv. Jeg brukte noen hundre tusen dollar fra egen lomme for å lage skapningen. Jeg brukte nok ett år på designet, før vi laget en skulptur å basere oss på. Tre stykker jobbet 24 timer i døgnet før å lage en leire-skulptur med alle detaljer vi ønsket å ha med, sier del Toro.

Mye av tiden ble brukt på å forme skapningens ansikt. Del Toro formet hendene etter anatomiske bøker, og føttene etter sine egne. Det skal også ha vært viktig for regissøren at skapningen hadde en fin rumpe. Derfor gikk han rundt med et bilde av rumpa, for å få innspill fra familie og venner.

Men det er en hårfin grense. Del Toro ville unngå at filmen ble en skitten og pervers ting.

Det fungerte. Siden «The Shape of Water» hadde sine første visninger på filmfestivaler i fjor, har den fått ekstremt god mottakelse.

Filmen klarer å vise hvor groteskt diskriminering er, samtidig som den feirer det vakre med å være annerledes.

Hva som skjer i filmen er ingen hemmelighet. Stum jente møter skapning, de forelsker seg. Det høres ut som et eventyr med lykkelig slutt. Men slutten er tvetydig, og opp til tolkning.

Det er opp til enhver å selv avgjøre. Uansett er filmens melding til alle som ser den:

«Kjærligheten er, som vann, flytende, og kommer i alle slags former»

Guillermo del Toro

Se traileren til årets Oscar-favoritt

Annonsørinnhold
VG Partnerstudio

Dette er et kommersielt samarbeid mellom VG Partnerstudio og FOX Searchlight. Dette er innholdsmarkedsføring, og ikke journalistikk. VG Partnerstudio er en satsning underlagt VG som leverer innhold etter VGs kvalitetskrav og redaktøransvar, men innholdet er laget av innholdsprodusenter utenfor redaksjonen. VGs redaksjon har ingen rolle i dette samarbeidet. Derfor er VGs redaksjonelle produkt helt upåvirket av dette samarbeidet.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
© VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Dette er VG Partnerstudio

Bilde av Gard Steiro

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro

Ans. redaktør og adm. direktør