El-varebilen moderne bedrifter har ventet på

Med en rekkevidde på 270 kilometer tar den elektriske varebilen Renault Kangoo Z.E. innersvingen på konkurrentene

Produsert avProdusert av

– Dette er en varebil for fremtidsrettede bedrifter. Vi tar tre sånne, sier Geir Bergflødt i Austevoll Kraftlag SA.

Han er administrerende direktør i kraftlaget i øykommunen Austevoll utenfor Bergen. Vi treffer han på Motorforum Bergen, der han er på plass for å bestille tre utgaver av den nye el-varebilen Renault Kangoo Z.E.

– Driftsøkonomisk er det veldig mye å hente både på avgifter, vedlikehold, bompenger, fergeutgifter og parkering. Fremkommeligheten er bedre for elbiler, og nå er også rekkevidden god nok. Og med Renaults suverene komfort er det ikke lenger noe å tvile på, sier Bergflødt.

Artikkelen fortsetter under bildeserien

– Mange har ventet

Salgskonsulent Ole P. Risan hos Motorforum Bergen har spesialisert seg på Renaults varebiler, og kan slå fast at det nye franske flaggskipet har vært savnet i markedet.

– Nå kommer Kangoo Z.E. som dekker dagsbehovet og kanskje enda mer. Det har vært et enormt rush av henvendelser det siste halve året.

Bergflødt og Risan mener at virksomheter som ønsker å fremstå som moderne både bør og vil vurdere elektrisk fremdrift på bilene sine, og trekker frem at det i Nasjonal Transportplan fremkommer at det etter 2025 i all hovedsak skal selges biler som ikke er drevet av fossilt brensel.

Bestill prøvekjøring her

MODERNE: Administrerende direktør i Austevoll Kraftlag SA, Geir Bergflødt, har bestilt tre utgaver av Renault Kangoo Z.E. Han peker på at det nå ikke er noen grunn til å kjøpe varebil med fossilt drivstoff. Foto: Yngve Johnsen

– Nå finnes ikke lenger noen grunn til å kjøpe varebil med diesel eller bensin. Vi kommer ikke til å redde verden på Austevoll, men vi bidrar i hvert fall med vårt, nikker kraft-direktøren med et smil.

Risan påpeker at stadig flere bedrifter snuser på el-varebil.

– Spesielt innen elektrofaget er man tydelige på at de skal over på elektriske varebiler så snart det er liv laga med rekkevidden. Ofte er det også et krav til grønn profil i offentlige anbud, og da vil det være bra å slå i bordet med slike fremkomstmidler, sier han.

Regenererer

I Oslo sitter Lars Ivar Hovland, salgssjef for Renaults nyttekjøretøy i Norge. Han forteller at det ikke bare er den begrensede rekkevidden som har gjort at el-varebilene har hatt så lavt volum i Norge.

– Også usikkerhet knyttet til hvordan nyttelasten påvirker rekkevidden har spilt inn. Nå er nye Kangoo Z.E. testet med 300 kilo nyttelast, selv om undersøkelser viser at gjennomsnittlig nyttelast faktisk ligger på under 100 kilo. Testene viser at 300 kilo i lasten bare reduserer rekkevidden med om lag åtte prosent, forteller han.

Er du nysgjerrig på Kangoo Z.E? Bestill prøvekjøring her.

GAMECHANGER: Lars Ivar Hovland er salgssjef for Renaults nyttekjøretøy i Norge. Han slår fast at den nye Kangoo Z.E. med sin rekkevidde på 270 kilometer, vil være banebrytende for varebiler i Norge. Foto: Foto: Renault

Grunnen til dette er at bilen faktisk drar nytte av lasten. Den regenererer, og dette er ifølge Hovland et viktig moment for aktuelle kunder.

Undersøkelser er også gjort i forbindelse med hvor langt bedrifter egentlig kjører per dag – med varebilene sine.

– Gjennomsnittlig kjørelengde på varebiler per dag er på 10,5 mil. Med en reell rekkevidde på det dobbelte blir Kangoo Z.E. en «gamechanger» neste år, sier Hovland.

Forhåndssalget er godt i gang, og produksjonen går for fullt. Posten i både Frankrike og her i Norge har tatt i bruk Renaults varebiler. I årene fra 1998 til 2015 var Renault størst på varebiler i hele Europa.

– Denne utgaven er nå lansert i 30 land. Hele miljøaspektet tilsier at denne typen varebiler vil bli populære. I bynære områder er fremkommeligheten viktig, og tid er penger. Det er dessuten god markedsføring i å være moderne, sier han.

– Det er også enklere å oppfylle kriterier til å bli miljøfyrtårn. Aktører som vil inne offentlige anbud må dessuten etter hvert vise til utslippsfri nyttetransport, poengterer Hovland.

GOD PLASS: Ole P. Risan hos Motor Forum i Bergen (t.h) og administrerende direktør i Austevoll Kraftlag SA, Geir Bergflødt, viser frem den nye Renault Kangoo Z.E. Bilen har god nyttelast og volum, og med litt vekt i lasten vil bilens batterikapasitet regenerere.

Øvrige populære varebiler fra Renault

Renault KANGOO Express

Kan leveres med tre seter foran! Praktisk, komfortabelt og økonomisk. Renault KANGOO tilpasser seg de fleste yrker med tre eller fire m3 lasteplass og tre seter foran. KANGOO er designet for å spare deg for tid og energi ved lasting og lossing. Tillatt tilhengervekt m/brems 1050 kg – nyttelast inntil 768 kg.

Pris fra kr 159.521

Renault TRAFIC

Renault TRAFIC har dynamiske og robuste linjer, bra kjøreegenskaper og TwinTurbo motorer. Førerhuset er et mobilt kontor der alt tilkoblet utstyr integreres perfekt. TRAFIC har en av markedets lengste lastelengder og finnes også som personbil med ni seter.

Pris fra kr 268.420,-

Renault MASTER

Renault MASTER legger lista enda høyere. TwinTurbo motorene og de mange nyskapende løsningene vil lette arbeidet i hverdagen. Med brede sidedører på 1270 mm kan europaller lastes sidelengs, og bakdører i full høyde gir lastehøyder på opptil 1820 mm på H2 og H3-modellene.

Pris fra kr 342.352,-

trackertracker