Minst like imponerende er det at vi er det landet i verden som drikker nest mest kaffe, justert etter innbyggertall. Kun slått av finnene, som konsumerer 2,64 kopper om dagen – mot våre 1,98.
Det er altså ingen underdrivelse å si at nordmenn elsker kaffe.
Men hvorfor?
– Det er sammensatt. Mye handler om kultur – i og med at vi har drukket det i så mange generasjoner. I tillegg er kaffe tett knyttet opp mot måltider, som til dessert og søtsaker, sier kategorisjef for mat Jeanette Amara i Circle K.
Og legger til:
– Mange sier jo også at dagen først starter når de har fått sin første kopp med kaffe.
Men det Amara ser på som den viktigste grunnen til at vi drikker nest mest kaffe i hele verden – er pausen.
– I en hektisk hverdag trenger vi alle små avbrekk for å hente oss inn. Og for oss nordmenn hører kaffen sammen med nettopp disse pausene.
Kokebokforfatter og kaffeekspert Anders Halvorsen mener utvalget og vanene våre er viktige faktorer.
– Kaffedrikking har blitt mer eksotisk og kanskje også trendy, på lik linje med vinsmaking. Stort utvalg i ulike kaffemaskiner og ulike typer kaffe er med på å få det sorte gullet inn som et fast innslag på frokostbordet, på jobb eller i festlige lag. Der man tidligere kun drakk en kopp kaffe til frokosten eller i selskap, er tilgjengeligheten og utvalget nå blitt så stort at det har blitt en del av den daglige rutinen til folk, sier Halvorsen og får støtte av medforfatter Erlend Ytreeide:
– Det er todelt. De store kjedene gjør at kaffe får mer oppmerksomhet og det hele blir en motegreie. I tillegg er vi et langstrakt land med mye transport, hvilket har gjort at tilgjengeligheten langs veien har blitt massiv.
22 millioner kopper
En av mange bidragsytere når det kommer til kaffedrikkingen er Circle K, som fra i mai i år er det nye navnet på Statoil-stasjonene. Og det mye på grunn av deres avtale om ubegrenset tilgang på den varme drikken.
– På årsbasis fyller vi nå 22 millioner avtale-kopper med kaffe. Og i alt er nær 400.000 utgaver av «Koppen» i omløp, sier Jeanette Amara.
Hun forteller at selv om kvantiteten er stor, er det ikke firt på kvaliteten i deres nye Simply Great Coffee.
Spesialtilpasset norske ganer
– Bak kaffen ligger det mange timer med testing og smaking. For eksempel er kaffen vi har på stasjonene her i Norge spesialtilpasset den norske ganen.
Kaffen på Circle K er av 100 prosent Arabica-bønner. Det gir nemlig en kaffe med enkel aroma og fersk ettersmak. Nordmenn foretrekker i stor grad brasiliansk smak på kaffen, mens våre svenske naboer vil for eksempel ha mer kenyansk og colombiansk smak på sin kaffe.
– Den «norske» kaffen er balansert og har mer sødme, mens den «svenske» har mer smak av krydder og en noe tøffere karakter. Men så drikker vi langt mer kaffe enn våre svenske naboer og har kanskje derfor lagt oss på en «snillere» smaksretning, forklarer Amara.

FORETREKKER ARABICA: Nordmenn har sin klare favoritt når det kommer til kaffebønner. Foto: REUTERS
DETTE SYNS KUNDENE OM KAFFEN
VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.