Annonsørinnhold

Den nye elektriske premium-folkebilen

Nå kommer noe helt nytt: Elbilen BYD Tang, med 7 seter, lang rekkevidde, heftige ytelser – og full premiumopplevelse som standard. Men utgangspunktet for teknologien har du allerede i lomma.

Produsert av Schibsted Partnerstudio for BYD

BYD Tang er den europeiske spydspissen fra et selskap som allerede har produsert én million elektrifiserte kjøretøy. Det er starten på en målrettet vei mot nullutslipp.

Når de nå lanserer en premium-SUV i Norge, betegnes det som starten på en europeisk drøm for BYD – en drøm som er teknologisk forankret.

– Ryggraden i selskapet er batteriteknologien. Her bygger de på 26 års erfaring, og BYD produserer en stor del av mobilbatteriene i verden, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

LAD OG KJØR – LANGT: 86,4 KWh batterikapasitet, stort bagasjerom og mulighet for skiboks gjør BYD Tang like velegnet til fjellturen som i dagliglivet. Foto: BYD

Sånn sett har BYD allerede vært med på å endre din verden, ved å legge grunnlaget for den digitale hverdagen du kanskje holder i hånden akkurat nå. Men nå kommer også de elektriske bilene fra øst for fullt.

Fra buss til luksus-SUV

Det er godt mulig du allerede har sittet eller stått i en BYD. Selskapet er nemlig også store innen elektriske nyttekjøretøyer, og har allerede levert et betydelig antall elektriske busser til Europa – også de som går i Oslo.

– BYD er blant Kinas største privateide foretak. Siden tidlig 2000-tall har selskapet stått i spissen for å utvikle «Zero Emissions Energy Ecosystem». Det består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, forteller Wøien Christensen.

I første halvår av 2021 har de produsert 150.211 elektrifiserte biler, og selskapet er allerede etablert i 50 land og regioner. Bare i august har de solgt 60.000 biler. Det er over seks ganger mer enn den nærmeste konkurrenten, og en økning på over 300 % sammenlignet med 2020.

Den europeiske etableringen i personbilmarkedet starter nå, med Norge som spydspiss. Og slik den norske bilsmaken har utviklet seg er det naturlig at den elektriske luksus-SUV’en BYD Tang blir første bil ut.




Dette er BYD Tang

  • Stor elektrisk SUV med 7 seter som standard

  • 763 liter bagasjerom som 5-seter
  • Kan ha taklast og trekke en tilhenger på 1500 kg



Dette er BYD Tang

  • Stor elektrisk SUV med 7 seter som standard

  • 763 liter bagasjerom som 5-seter
  • Kan ha taklast, og trekke tilhenger på 1500 kg



  • 86,4 kWh batterikapasitet, som gir en rekkevidde fra 400–528 km (WLTP kombinert/urban)
  • Firehjulsdrift ved hjelp av to motorer som til sammen gir 509 hk
  • Lynrask: 0–50 km/h går på 1,6 sekunder; 0–100 km/h på 4,6 sekunder
  • Fullpakket med premiumutstyr med blant annet ventilerte skinnseter.
  • Pris fra kr. 599.900.
  • 86,4 kWh batterikapasitet, som gir en rekkevidde fra 400–528 km (WLTP kombinert/urban).

  • To motorer på til sammen 509 hk gir firehjulsdrift

  • Lynrask: 0–50 km/h går på 1,6 sekunder; 0–100 km/h på 4,6 sekunder
  • Fullpakket med premiumutstyr, med blant annet ventilerte skinnseter, til 599.000 kroner.

IMPONERT: Mads Vallestad i Brennes Auto.

En av disse forhandlerne er Brennes Auto i Moss. Der var ettermarkedssjef Mads Vallestad en av de som fikk prøvekjøre en forseriebil av BYD Tang tidligere i år:

– Man får med én gang følelsen av å kjøre en stor kvalitets-SUV, samtidig som den med sine 509 hester responderer utrolig godt på gassen. Ikke minst er den sprek å se på, konstaterte han etter sitt første møte med bilen.

– Vi har 43 erfarne forhandlere over hele Norge som nå står klare til å starte denne nye bilepoken i Norge. Dermed kan vi gi norske kunder den beste kundeservicen og merkevareopplevelsen, sier Wøien Christensen.

Europeisk designteam

Designet er et resultat av arbeidet til teamet ledet av tyske Wolfgang Egger, som tidligere har jobbet for europeiske premiumprodusenter.

DESIGNTEAM: Designteamet til BYD ledes av Wolfgang Egger, som tidligere har vært designsjef for flere andre premium-merker. Foto: BYD  

Nyskapende batteri

BYD utvikler både batteriet og alle nøkkelkomponentene i den elektriske i drivlinjen selv. Dette er basert på et eget forsknings- og utviklingsmiljø som strekker seg helt tilbake til etableringen av selskapet for 26 år siden.


Det nye Blade-batteriet er helt fritt for kobolt, og konstruert med enkeltcellene stående som «blad» - derav navnet. Det gir fordeler både i form av plassbesparelse, men også at dette batteriet tåler ekstremt mye.

I sikkerhetstester har man har boret og spikret i batteriene, utsatt dem for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon. Likevel utviklet Blade-batteriet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsius.

– Den kompakte konstruksjonen, kombinert med klasseledende sikkerhetsfordeler, gir BYD et markant konkurransefortrinn. Dette tar batteriteknologien i hele elbil-bransjen et skritt lenger, avslutter Simen Wøien Christensen.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for BYD

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2021 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)