Grønnsakene som kan holde deg frisk i vinter

Temperaturen synker og influensaen er på vei. Men visste du at flere av de norske grønnsakene inneholder næringsstoffer som kan bidra til at både du og barna dine holdes friske og opplagte i kulden?

– Når vi spiser rotgrønnsaker, spiser vi næringslageret som planten over bakken har samlet opp i løpet av sommeren. Hver eneste rotfrukt inneholder alt som skal til for å lage nytt liv. Da er det sikkert bra for oss som har levd en stund også tenker jeg, sier betebonde Roy Hasle. Han er en av Gartnerhallens produsenter som leverer produkter til BAMA.

Kan beskytte mot virus og bakterier 🥕

– Vitamin C, vitamin A, vitamin B6 og folat er viktige vitaminer for kroppen. De kan være med å beskytte oss mot virus og bakterier ved å bidra til et godt immunforsvar. Derfor bør vi spise mye av grønnsakene som inneholder disse næringsstoffene, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Lise Marie Brandstadmoen i BAMA.

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Pannestekte gulrøtter. Foto: BAMA

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Pannestekte gulrøtter. Foto: BAMA

Grønnsaker vi bør spise mer av i vinter, er blant annet gulrøtter, beter, kål, persillerot og pastinakk, forteller hun.

Motvirker trøtthet og utmattelse

Fargerike beter er blant grønnsakene som er rike på kostfiber og B-vitaminet folat, i tillegg til å være en flott kilde til kalium. De viktigste plantestoffene heter betaliner og innbefatter betanin og vulgaxantin.

Ernæringsfysiologen forklarer at folat er viktig for immunforsvaret, mens kalium er viktig for normal muskelfunksjon.

– I tillegg til å styrke immunforsvaret bidrar disse næringsstoffene til å redusere tretthet og slitenhet, noe vi kanskje kjenner ekstra på i høstmørket. For å få litt ekstra energi kan det derfor være smart å fylle på med minst «5 om dagen», sier hun.

Helsedirektoratet fastslår at 5 om dagen kan forebygge livsstilssykdommer og bidra til å holde oss friske! Målet er at hver enkelt av oss skal spise fem enheter med frukt, bær og grønnsaker per dag. Ideelt sett bør grønnsaker utgjøre 3 enheter og 2 enheter bør være bær eller frukt. En enhet tilsvarer cirka 100 gram.

Eksempel på 5 om dagen kan være:

  • Et eple
  • En banan
  • En neve bringebær
  • 1,5 gulrot (100 g)
  • Salatblanding (100 g)

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Ovnsbakte rotgrønnsaker. Foto: BAMA

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Ovnsbakte rotgrønnsaker. Foto: BAMA

Kokk Lise Finckenhagen har også noen betetips på lager:

– Skjær rå rødbeter i mindre biter og kjør dem i en blender til små risaktige korn. Ha litt olje, balsamico, salt og pepper over og bland i en salat med litt ruccola, smuldret fetaost og pinjekjerner, sier hun og fortsetter:

«Bak betene med balsamico, hvitløksfedd, salt og pepper. Det er knallgodt, enten som forrett eller som høstkos».
Lise Finckenhagen

– Rotgrønnsaker passer til alt

Man trenger ikke «finne opp hjulet på nytt» for å få i seg mer grønnsaker, ifølge Finckenhagen.

–Rotgrønnsaker er det perfekte tilbehøret nå i lammesesongen! Bak dem i ovnen og opplev hvordan smakene endrer karakter, sier hun.

Finckenhagen anbefaler å bruke mer sellerirot og pastinakk i matlagingen.

– Jeg er veldig glad i sellerirot. Både til å lage puré og helbake på salt er utrolig godt. Selleriremulade er også kjempegodt tilbehør til burger, spekemat og stekt eller grillet fisk, sier hun og fortsetter:

«Pastinakk passer veldig godt sammen med vilt eller i lapskaus. Til alle typer kjøtt, kan den pannestekes i smale strimler, med salt, pepper, hvitløk, parmesan og olje».

Slik får du barna til å spise mer grønnsaker

Barn er i vekst og trenger både vitamin C og de andre næringsstoffene som finnes i frukt og grønt. Her er tipsene til hvordan du får de små til å spise mer grønnsaker.

🥗 Grønnsaker bør utgjøre halve plassen på middagstallerkenen. På den måten sikrer man at grønnsakene er en stor del av hvert eneste måltid.

🥒 Kutt grønnsakene i mindre biter og la dem stå fremme på bordet, eller oppbevar dem ferdig oppkuttet i kjøleskapet. Klem noen dråper lime over eller legg dem i en bolle med vann, så holder de seg friske og fristende lenger.

🥕 For å få barn til å like grønnsaker, er trikset å få dem til å smake mer. Å servere hummus, tzatziki eller hjemmelaget guacamole til, er garanterte suksesser.

OPPSKRIFT: Test en litt annerledes tzatziki med rødbeter!

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Prøv denne tomatpestoen som dipp til grønnsakene. Foto: BAMA

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Prøv denne tomatpestoen som dipp til grønnsakene. Foto: BAMA

Lise Finckenhagen tipser også om å tilpasse grønnsaksrettene etter barnas alder:

– Mine var veldig glad i grønnsakssuppe da de var yngre. Det er mulig å snike det aller meste oppi den. Og så har vi den evinnelige pasta bolognesen, den kan også fint inneholde mye grønnsaker. Hakk det veldig smått, så blir det ikke så gjenkjennelig, sier hun og ler.

OPPSKRIFT: Perfekt grønnsakssuppe til hele familien.

Finckenhagen anbefaler også et annet stalltips for å gjøre grønnsakene mer fristende.

«Lag stapper, for eksempel med gulrot, selleri, kålrot og sellerirot. Bruk det du finner i grønnsaksskuffen, og grønnsaken barna liker best som den dominerende smaken. Og gi stappene fine navn. Mikkemos, røvermat og hockeymos er noen av grønnsaksrettene som slo an hos gutta mine for noen år siden».
Lise Finckenhagen

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Kålrotstappe. Foto: BAMA

KLIKK PÅ BILDET FOR OPPSKRIFT: Kålrotstappe. Foto: BAMA

OPPSKRIFT: Prøv også denne spennende rotmosen, med både kålrot, sellerirot, gulrot og pastinakk.

Grønnsakseksperten:

– Norske grønnsaker er ikke de største og peneste, men de er best på smak

Norskansvarlig i BAMA, Espen Gultvedt, mener vi har fantastiske grønnsaker i Norge, og slår særlig et slag for norske gulrøtter:

– Jeg mener vi har verdens beste. Vi prioriterer sorter med mye smak og vi har et veldig godt klima for dyrking, forklarer han.

PROPPFULL AV A-VITAMINER: Gulrot- og ingefærsuppe. Foto: BAMA

PROPPFULL AV A-VITAMINER: Gulrot- og ingefærsuppe. Foto: BAMA

Flere av sesongens grønnsaker kan bli smakfulle og fargerike supper. Sjekk ut BAMAs suppeunivers her.

Er det andre fordeler med norske grønnsaker enn smak?

– Grønnsakene er kortreiste og miljøavtrykket derfor så lite som mulig.

Hvor får BAMA grønnsakene sine fra?

– Vi dyrker grønnsaker i alle de gode vekstområdene i Norge. Vi prøver å dyrke mest mulig i nærheten av der folk bor. Det er ikke tilfeldig at vi dyrker der vi gjør. Fra gammelt av, har vi bosatt oss der det var tilrettelagt for matdyrking, forklarer Gultvedt.

Swipe for å lese mer om hva betene og de andre høstgrønnsakene inneholder:

Perfekte vekstforhold

På gården sin har Gartnerhallens produsent Roy Hasle spesialisert seg på dyrking av beter i ulike varianter. Han er sjette generasjon på gården, og drifter den i dag sammen med sin kone Kathrine og sønnen André. I tillegg får han fortsatt god hjelp av faren på 86 år.

– Det er et sunt yrke med mye fysisk aktivitet, så man holder seg ung lenge, sier Hasle og ler.

Sammen dyrker familien totalt 620 dekar, hvorav 360 av dem er dedikert til grønnsaksproduksjon. Jordsmonn, soldøgn og klima gjør området spesielt egnet for grønnsakproduksjon. Betejordene ligger tett på Årefjorden og strekker seg noen steder helt ned i fjæra.

RØTTER I GOD JORD: I tillegg til beter og pepperrot, dyrker Roy hodekål, persillerot, havrerot og hvete. Foto: VG PARTNERSTUDIO

RØTTER I GOD JORD: I tillegg til beter og pepperrot, dyrker Roy hodekål, persillerot, havrerot og hvete. Foto: VG PARTNERSTUDIO

– Områdene rundt Oslofjorden er veldig godt egnet for matproduksjon. Våren, sommeren og høsten passer til dyrking, og den kalde vinteren gjør at sopp og skadedyr ikke overlever. Mange av problemene de sliter med i andre land, og må bekjempe med plantevernmidler, er problemer vi rett og slett ikke har her, sier han og legger til:

– Når det gjelder beter, produserer jeg i paradis. Jeg er sikker på at ingen har bedre vilkår.

FARGERIK TALLERKEN: – Rødbeter, gulbeter, stripete chioggiabeter, og knæsj rosa asiatiske beter tar seg utrolig godt ut på tallerkenen, sier Hasle. Både disse og de lilla, hvite og svarte reddikene dyrkes på Hasle gård. Foto: VG PARTNERSTUDIO

FARGERIK TALLERKEN: – Rødbeter, gulbeter, stripete chioggiabeter, og knæsj rosa asiatiske beter tar seg utrolig godt ut på tallerkenen, sier Hasle. Både disse og de lilla, hvite og svarte reddikene dyrkes på Hasle gård. Foto: VG PARTNERSTUDIO

Har du en favorittoppskrift?

– Rødbetsuppe er perfekt høstmat når det blir mørkere og kaldere kvelder. Servér den sammen med godt grød og topp med pepperrotkrem. Det både smaker godt og ser utrolig fint ut!

OPPSKRIFT: Kremet rødbetsuppe

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
© VG | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Dette er VG Partnerstudio

Bilde av Gard Steiro

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro

Ans. redaktør og adm. direktør