Hovedinnhold

Mener Cavendish preges av voldsomt press

Forfatter til VG: - Det står millioner av kroner på spill

<p>SLITER I TOUREN: Mark Cavendish (i midten) blir en av Alexander Kristoffs (t.v) farligste konkurrenter i dag. I mellom de to: Edvald Boasson Hagen. Til høyre Andre Greipel som syklet inn til seier på den femte etappen i Tour de France.<br/></p>

SLITER I TOUREN: Mark Cavendish (i midten) blir en av Alexander Kristoffs (t.v) farligste konkurrenter i dag. I mellom de to: Edvald Boasson Hagen. Til høyre Andre Greipel som syklet inn til seier på den femte etappen i Tour de France.

Foto: Laurent Cipriani, Ap
LE HAVRE (VG) Alexander Kristoff (28) venter fortsatt på årets første seier i Tour de France. Men han kan knapt forestille seg hvilket press Mark Cavendish (30) opplever i årets ritt.

Denne saken handler om:

Briten har vunnet 25 etappeseirer i Tour de France. Men i fjor veltet han ut på første etappe. Og i år har han fortsatt ikke levert varene.

- Presset er enormt

Nå gjenstår bare to sjanser i årets ritt. Den ene får «Cav» på en flat etappe i ettermiddag. Da må Alexander Kristoff og Andre Greipel slås.

VG LIVE: Følg dagens etappe her

- Presset er enormt. Dette er et lag på aller høyeste nivå, sier 30-åringens hjelperytter, Mark Renshaw.

<p>MYE PÅ SPILL: Journalist og forfatter Daniel Friebe mener svært mye står på spill for Mark Cavendish i dagens etappe i Tour de France.</p>

MYE PÅ SPILL: Journalist og forfatter Daniel Friebe mener svært mye står på spill for Mark Cavendish i dagens etappe i Tour de France.

Foto: Anders K. Christiansen, VG

Før gårsdagens etappe rakk Cavendish å bli mektig forbannet på en dansk journalist som stilte det briten mente var et nesten identisk spørsmål to ganger på rad.

Lunten er kort når trykket øker.

Men Cavendish er inne i sitt siste år i kontrakten med Etixx. Der tjener han angivelig rundt 23 millioner kroner i året.

Det gjør situasjonen bare enda mer intens, mener Daniel Friebe. Han har ført begge selvbiografiene til Cavendish i pennen.

- Forskjellen på suksess eller fiasko i dette rittet er enorm. Det er millioner av euro på spill. Jeg vet at Mark var preget av det før årets Tour de France. Patrick Lefevere (lagsjef) legger ofte press på ham med utspill i media knyttet til dette, sier Friebe til VG i Frankrike.

Engelskmannen følger årets Tour de France tett som journalist, og er den journalisten under årets ritt som kjenner Cavendish best.

Lever et luksuriøst liv

- «Cav» er ikke unik, men han har tillagt seg en livsstil som gjør at det er greit å tjene 20 millioner kroner i året i stedet for 10 millioner kroner i året, mener Friebe.

Cavendish har blant annet hus i Toscana, utenfor London og Isle of Man – der han vokste opp.

I Etixx-laget virker man ikke å synes synd på mannen som i mange år var regnet som verdens raskeste.

- Det er alltid morsommere om du har vunnet tre etapper enn ingen. Men press? Det takler han. Jeg håper iallfall det. Det er jobben hans. Det er derfor vi betaler ham, sier sportsdirektør Brian Holm.

Alexander Kristoff maktet som ventet ikke å henge med helt inn til mål i går, etter at etappen ble avsluttet med en tøff stigning før målgang i Le Havre. Også Edvald Boasson Hagen måtte gi tapt på den siste kilometeren.

I dag venter derimot en flat etappe, der spurterne trolig vil gjøre opp om seieren.

Deretter er Paris, på rittets siste dag, neste mulighet for Cavendish. Kristoff går bedre i kupert terreng og får flere sjanser.

- Cavendish har ikke vært så pigg, mens Andre Greipel har vært veldig sterk. Det blir tøft å slå Greipel. Men Cavendish er jo alltid vrien han også. Jeg må jo være litt heldig om jeg skal vinne. Men etappen fredag passer meg bedre enn i dag, sa Kristoff til VG i går.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Sykkel

Se neste 5 fra Sykkel