Hovedinnhold

Petter Solberg får VW med på laget: Satsing til 80 mill.

<p>KAN SMILE: Endelig fikk Petter Solberg oppfylt målet sitt om å få en bilfabrikk i ryggen i VM-satsingen.</p>

KAN SMILE: Endelig fikk Petter Solberg oppfylt målet sitt om å få en bilfabrikk i ryggen i VM-satsingen.

Foto: Colin Mcmaster
Petter Solberg (42) får endelig oppfylt drømmen sin om å ha en bilfabrikk i ryggen for å ta VM-gull i rallycross.

Denne saken handler om:

– Dette har jeg jobbet for i mange år. Det er så kult at det endelig er i orden, sier en lykkelig rattsjonglør til VG.

Det er VW (Volkswagen) som stiller med biler og ingeniører, og Petter Solberg selv som skal styre det sportslige i den nye satsingen, der svenske Johan Kristoffersson (28) blir Solbergs fører-makker.

VM rallycross 2017:

31. mars-2.april: Barcelona, Spania.

21. -23. april: Montalégre, Portugal.

5.-7. mai: Hockenheim, Tysklad.

12.-14. mai: Mettet, Belgia.

26.-28. mai: Lydden Hill, England.

9.-11. juni: Hell, Norge.

30. juni-2. juli: Höljes, Sverige.

4.-6. august: Trois-Rivieres, Canada.

1.-3. september: Lohéac, Frankrike.

15.-17. september: Riga, Latvia.

 29. sept.-1. oktober: Buxtehude, Tyskland.

10.-12. november: Cape Town, Sør-Afrika.

VW har som kjent kuttet satsingen på rally-VM, der de har gjort rent bord siden 2013.

Les også: Historisk VM-seier til Mikkelsen

Med den franske super-ingeniøren F-X Demaison i spissen, har VW bygget opp Polo’en fra rally til rallycross – noe som blant betyr at den har nesten dobbelt så mange hestekrefter.

Demaison er en nær venn av Petter Solberg, og er hjernen bak Volkswagens rallysuksess med VM-gull de siste fire årene.

VG antar at satsingen – til sammen for VW og Solberg – har en prislapp på 75-80 mill. kroner.

Ingen annen norske sportsutøver er i nærheten av slike summer.

Etter utslippsskandalen holder VW en lav profil i motorsport, og rallycross-satsingen sammen med Solberg er et av veldig få prosjekter i 2017.

Les også: Mikkelsen må utsette VM-planen: - Går for gull i 2018

– Det har vært en lang reise hit. Jeg har vært nær med mange andre bilmerker tidligere. Jeg har aldri gitt opp, og det er «helt verst» å få denne muligheten, sier Petter Solberg til VG.

«Helt verst» på motorsportsspråket betyr noe sånn som paradis for en prest eller hat-trick for en fotballspiller.

– Bilen har allerede vært klar ei stund. Jeg har vært i Tyskland og sett på bilen. Den ser så veldig bra ut. F-X og jeg har samme filosofi om hvordan en god racerbil skal være.

Les også: Talsmann: – Petter Solberg trodde han skulle dø

Fra starten skal teamet ha tre biler, én til Solberg, én til Kristoffersson og en testbil.

– Det blir et voldsomt opplegg. Til sammen, inkludert både VWs folk og mine, så blir vi faktisk opp mot 30 på hvert løp, forteller Petter Solberg.

<p>MAKKERE: Petter Solberg og Johan Kristoffersson.</p>

MAKKERE: Petter Solberg og Johan Kristoffersson.

Foto: FIA WORLDRX

– Hvorfor Johan Kristoffersson?

– Han er en av de aller beste og smarteste førerne. Han er en sportsmann. Jeg hadde valgt Johan uansett, sier Solberg om sin nye makker.

– Derfor blir førsteprioritet å vinne lag-VM i 2017.

– Men du har lyst til å vinne det individuelle VM også?

– Selvfølgelig!

Les også: Schumacher-behandlingen: 1,2 mill i uken.

VM i rallycross ble første gang arrangert i 2014. Solberg vant gull både da og i år to, 2015. I 2016 måtte han nøye seg med 4. plass i et mesterskap som ble vunnet av Mattias Ekström og med Johan Kristoffersson på sølvplass, bare ett poeng foran Solberg.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Motorsport

Se neste 5 fra Motorsport