Hovedinnhold

Derfor dropper Sundby sosiale medier

<p>FOKUS PÅ TRENING: Martin Johnsrud Sundby har ikke funnet noen mennesker som han ønsker å gi ansvaret for profilbygging i sosiale medier til. Selv er han bare opptatt av å bli en bedre langrennsløper.</p>

FOKUS PÅ TRENING: Martin Johnsrud Sundby har ikke funnet noen mennesker som han ønsker å gi ansvaret for profilbygging i sosiale medier til. Selv er han bare opptatt av å bli en bedre langrennsløper.

Foto: Trond Solberg, VG
Verdens beste langrennsløper er ikke på Facebook, ikke på Twitter og ikke på Instagram. – Jeg er ikke så jævlig opptatt av likes, sier Martin Johnsrud Sundby.

Denne saken handler om:

Følg herrenes 15 kilometer fra klokken 14.15.

Han er derimot veldig opptatt av å gå fort på ski. Mens Petter Northug og Therese Johaug i skrivende stund har henholdsvis 379 600 og 344 636 følgere på Facebook, står Sundby over hele sosiale medier-moroa.

– Det er et bevisst valg jeg har tatt. Det kommer jeg ikke til å bruke tid på nå. Jeg har ennå ikke funnet noen som jeg kunne tenkt meg å overlate det til, sier Martin Johnsrud Sundby til VG.

Les også: Sundby sier nei til business-livet

– Går glipp av millioner

Han har heller ingen manager og styrer butikken selv sammen med kona. Tidligere Petter Northug-manager Lars Gilleberg tror den suverene Røa-løperen går glipp av flere millioner kroner i året på at han holder så lav profil.

– For å dra fingeren i været vil jeg tippe 3-4 millioner kroner i året som realistisk, sa Gilleberg til VG 12. januar, men la til at han har «stor respekt for Martin Johnsrud Sundby og hans fokus».

Selv tror ikke 31-åringen at det er snakk om så store summer i urealiserte verdier.

– Nei, det tror jeg nok ikke. Lars Gilleberg vet nok ikke nøyaktig hva jeg har og ikke har av sponsorer og samarbeidspartnere, så det blir et skudd fra hofta for hans del. At det kunne markedsmessig lønnet seg å være på sosiale medier og ha en plattform der, det kjøper jeg fullt ut. Men rent personlig føler jeg at jeg løser ting veldig bra.

Fått med deg denne? Bli med hjem til Oddvar Brå (video)

For å si det forsiktig: Sundby er veldig mye mer opptatt av å bli en enda bedre langrennsløper enn å skinne i sosiale og tradisjonelle medier.

–  Jeg tror ikke at den plattformen ville jeg gitt meg en så mye større inntekt at det hadde vært verdt for meg å bruke tid på det. Det eneste jeg selvfølgelig føler på er at de som synes det er gøy å følge meg, har en mindre mulighet til å følge meg enn andre. Det tenker jeg på. Men foreløpig er det et bevisst valg jeg har tatt. Sportslig så tror jeg ikke noen kan ta fra meg at jeg har lyktes med det opplegget jeg kjører, sier Sundby, og fortsetter både praten og stakingen på Toppidrettssenteret:

Trives med å gå under radaren

– Jeg har gode samarbeidspartnere og ekstremt gode støttespillere som er med meg selv om jeg ikke legger ut en Instagram-update fra rulleskimølla klokka halv åtte på torsdagskvelden.

– Det virker ikke som om du har det oppmerksomhetsbehovet som kanskje en del andre har?

– Det stemmer nok. Jeg trives veldig godt med å gå litt under radaren. Jeg elsker jobben min. Jeg synes det er så gøy det jeg driver med. Jeg har så lyst til å være best i verden på det her. Og spille det smarteste spillet.

– Jeg er ikke så jævlig opptatt av likes. Det er ikke helt min greie, fastlår Martin Johnsrud Sundby.

– Er det viktig for det å være godt likt blant folk?

– Det er viktig for meg å prøve å fremstå som den personen jeg er. Jeg har en del verdier som er viktig for meg. De to-tre viktigste verdiene blir jeg veldig lei meg hvis ikke kommer frem. Så får folk enten like eller hate det. Når mediesaker eventuelt blir snudd på hodet av det jeg ønsker å formidle, så går det inn på meg. Men jeg er ikke der at «alle som liker Petter Northug må like meg også». Det er ikke sånn jeg tenker. Men jeg er opptatt av profilen min, det er jeg, svarer verdenscuplederen, sulten på mer suksess på lørdagens 15 kilometer i Nove Mesto etter en velfortjent pust i bakken etter Tour de Ski-triumfen.

Les også: Sundbys kone: – Så stolt at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene