Hovedinnhold

BI-professor: Norske klubber drives amatørmessig

** Dårligste tilskuertall siden 2003
** NFF: - Norsk fotball har et omdømmeproblem
** NTF: - Vi må ikke svartmale situasjonen

ELITESERIEN: Duell i eliteseriekampenen i fotball mellom Hønefoss` Heiner Mora og Branns Rodolph Austin 7. juli på Aka Arena. Foto: NTB Scanpix/ Alexander Andersen
ELITESERIEN: Duell i eliteseriekampenen i fotball mellom Hønefoss` Heiner Mora og Branns Rodolph Austin 7. juli på Aka Arena. Foto: NTB Scanpix/ Alexander Andersen
(VG Nett) Siden rekordåret 2007 har det hvert år blitt færre som betaler for å se fotball på norske arenaer. - Amatørmessig forretningsmodell, mener BI-professor Tor W. Andreassen.

Tips oss!

Em-finalen i Kiev er ferdigspilt, og alle fotballinteresserte har lagt bak seg periode med nærmest daglige kamper med det ypperste av det europeisk fotball har å by på. Det norske fotballpublikumet har vært vitne til Iniestas dragninger, Pirlos eleganse og Ronaldos lynraske overstegsfinter.

Nå er det Kim Ojo, Magnus Wolff Eikrem og Michael Barrantes som skal stå for underholdningen, som ifølge publikumstallene blir stadig mindre populær å følge fra arenaen.

Siden rekordåret 2007, hvor gjennomsnittlig 10.521 publikummere løste billett på norske eliteseriekamper, har snittet blitt dårlige for hvert år som har gått. Etter halvspilt serie, ligger det an til en ytterligere nedgang i år.

- Forretningsmodellen er ikke bærekraftig

Ifølge BI-professor Tor W. Andreassen, er dette et problem som ikke vil forsvinne med det første. I en kronikk med tittelen «Stang ut for norsk fotball», går nemlig Andreassen hardt ut

BI-professor Tor W. Andreassen Foto: Privat
BI-professor Tor W. Andreassen Foto: Privat

mot det han betegner som amatørmessig drift av norske toppklubber. Til VG Nett sier han at dagens forretningsmodell ikke er bærekraftig.

- Det er veldig enkelt. Et dårlig produkt som markedsføres tungt, går fort ut av markedet. I dagens digitale hverdag har nordmenn tilgang på fotball fra hele verden hjem i sin egen stue. Når de har sett det ypperste av europeisk fotball på skjermen, forventer de det samme på sin lokale arena. Det får de ikke, og norsk fotball er i ferd med å bli som et slags «lokaloppgjør på løkka» å regne.

Professoren mener klubbene må tenke nytt - og det raskt.

- Problemet er at norsk fotball ikke investerer nok i produktutvikling for å komme seg ut av denne situasjonen, noe som gjenspeiles i det labre oppmøtet på kampene. Disse faktorene gjør at jeg er skeptisk til om norsk fotball kan fortsette som vi kjenner det i dag i mange år fremover. Den drives for amatørmessig til å være bærekraftig, sier Andreassen.

VG LIVE: Les fyldige referater fra helgens kamper. 

Digitalisert hverdag

Ifølge VG Netts egne registreringer ligger publikumssnittet i eliteserien 2012 på 7228 etter 14 spilte serierunder. Et snitt som ikke har vært dårligere etter samme antall runder siden 2003-sesongen. Snittet lå da på 6785.

Selv om søndagens kamp mellom Brann og Odd Grenland ble sett av ganske mange flere enn det, (10.945) er ikke salgssjef i Brann, Dag Frode Algerøy, uenig i at norsk fotball står overfor utfordringer. Han mener bakgrunnen for den stadige nedgangen i betalende supportere er kompleks.

OVER GJENNOMSNITTET: 10 945 så Branns Rodolph Austin juble for mål i kampen mellom Brann og Odd søndag kveld. Foto: NTB Scanpix/ Marit Hommedal
OVER GJENNOMSNITTET: 10 945 så Branns Rodolph Austin juble for mål i kampen mellom Brann og Odd søndag kveld. Foto: NTB Scanpix/ Marit Hommedal


- En av grunnene er den økte tilgjengeligheten man ser som følge av det man kan kalle digital revolusjon på dette feltet. Man kan se fotball på alle skjermer, hvor man vil, og det gjør noe med viljen til å komme på stadion. Økt tilgjengelighet på fotball generelt har ikke ført til større interesse for Tippeligaen. Det har derimot sannsynligvis resultert i en metning, som vi ser av tilskuertallene, sier han.

Algerøy forteller at trenden samsvarer med ferske markedsundersøkelser fra flere nordiske trendanalyseselskap. En av slutningene selskapene har trukket er oppsummert slik: «The new getting out is staying in».

- Sagt på en annen måte kan man si at vi nå har verktøy til å leve ut våre sosiale liv hjemme foran skjermen. At folk i større grad ønsker å sitte hjemme, påvirker oss som underholdningsaktører. Det er således verdt å merke seg at fotballen klarer seg greit i forhold til andre grupper i underholdningsbransjen, sier Algerøy

Les også: Halvorsen utvist etter kampslutt. 

Internasjonal trend

Foruten Brann, er Vålerenga og Rosenborg de to lagene som har trukket flest tilskuere det siste tiåret. Det endelige gjennomsnittet påvirkes derfor i stor grad av disse klubbenes suksess. Gjør for eksempel Rosenborg det stabilt bra på banen, gir dette utslag på publikumstallene for hele landet.

Arrangementssjef i Rosenborg Tove Moe Dyrhaug. Foto: NTB Scanpix/ Øyvind Nordahl Næss
Arrangementssjef i Rosenborg Tove Moe Dyrhaug. Foto: NTB Scanpix/ Øyvind Nordahl Næss

Det mener arrangementsjef i Rosenborg, Tove Moe Dyrhaug er bra, selv om også hun registrerer at det er tøffere kamp om publikummerne enn før.

- Det er viktig å få med at dette ikke bare er en trend i norsk fotball. For en del år siden hadde klubber som Arsenal og Chelsea lange ventelister for dem som ønsket å kjøpe sesongkort. Det er ikke situasjonen i dag. Den økte tilgjengeligheten påvirker alle, og det eneste vi kan gjøre er å jobbe steinhardt for å overbevise publikum om at fotball er best på Lerkendal. For å gjøre det må vi tenke nytt, sier hun.

Les også: Rosenborg er Haugesunds mareritt 

Mangler Alanzinho-typer

Det er noe administrerende direktør i Norsk Toppfotball (NTF), Nils Røine, har innsett. Røine er klar på at det foreligger noen utfordringer knyttet til publikumsoppslutning, men ønsker

Administrerende direktør i Norsk Toppfotball Nils Røine. Foto: Bjørn S. Delebekk
Administrerende direktør i Norsk Toppfotball Nils Røine. Foto: Bjørn S. Delebekk

ikke å svartmale situasjonen.

Han presiserer blant annet at økningen av antall lag i 2009 er viktig å ha med når man ser på tallene som VG Nett har hentet ut.

- Det blir ikke riktig å sammenligne tilskuertallene før og etter endringen av serieoppsettet i 2009. Å øke antall lag fra 14 til 16 fører til at færre går på alle kampene, men samlet sett opplever vi at flere nordmenn går på kamp i år enn i 2007, sier han.

Problemet er at publikumstallene fortsatte å gå nedover, også etter endringen i 2009. Derfor har interesseorganisasjonen som Røine representerer satt i gang tiltak for gå utviklingen i møte.

Samarbeidsprosjektet «Ukens kamp» er ledd i dette. Tanken er å møte fansen også utenfor fotballbanen.

- Norsk fotball har i dag få sterke spillerprofiler. Tidligere Stabæk-spiller Alanzinho, var alene en av grunnene til at 2007 ble et rekordår. Vi ønsker å skape nye profiler, og for å gjøre det må vi ut blant folket. Dette er arbeid som tar tid, men det er ekstremt viktig å ta tak i, sier Røine.

- Betydelige omdømmeproblemer

Informasjonssjef i NFF, Svein Graff, sier til VG Nett at norsk

Informasjonssjef i NFF Svein Graff. Foto: NTB Scanpix/ Lise Åserud
Informasjonssjef i NFF Svein Graff. Foto: NTB Scanpix/ Lise Åserud

fotball har hatt betydelige omdømmeproblemer de siste årene.

Han er enig med Røine i at det må bygges flere spillerprofiler, men trekker også frem labre resultater som viktig.

- Det finnes mange grunner til at norsk fotball ikke er like attraktivt som før. En tungtveiende faktor er at de klubbene som tradisjonelt har trukket flest tilskuere ikke har hatt god nok sportslig stabilitet. Gjør Rosenborg, Brann, Viking og Vålerenga det bra, opplever de langt høyere tilskuertall. Det påvirker snittet i stor grad, sier han.

Graff presiserer at bildet er svært sammensatt, men fremholder at forbundet allerede er i ferd med å iverksette virkemidler for å møte utfordringen. Informasjonssjefen vektlegger spesielt viktigheten av forutsigbarhet for tilskuerne.

- Fire kampdager i eliteserien er en utfordring med tanke på forutsigbarheten. Neste år vil vi derfor redusere tallet til tre. Det er viktig for supporterne at kamptidspunktene er klare tidlig. Samtidig ønsker TV-selskapene å gjøre vurderingen underveis utifra hvordan ligaen utvikler seg. Dette er en balansegang hvor vi må jobbe for å tilfredsstille både fansen og tv-selskapene, sier Graff.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer