Hovedinnhold

Norsk forskning kan halvere fotballskader

RIKTIG OPPVARMING KAN HALVERE ANTALLET SKADER: Det viser ny norsk forskning. Bildet er av Per Ciljan Skjelbred, som ikke har noen tilknytning til prosjektet for øvrig. Foto: Daniel Sannum Lauten.
RIKTIG OPPVARMING KAN HALVERE ANTALLET SKADER: Det viser ny norsk forskning. Bildet er av Per Ciljan Skjelbred, som ikke har noen tilknytning til prosjektet for øvrig. Foto: Daniel Sannum Lauten.
Risikoen for enkelte fotballskader kan halveres ved bruk av et oppvarmingsprogram utviklet av norske forskere, viser en ny undersøkelse.

Undersøkelsen publiseres i prestisjetunge BMJ (British Medical Journal), som i en lederartikkel anbefaler oppvarmingsprogrammet innført i ulike idretter på alle nivåer.

SPILLEKLAR! (på engelsk «The 11+») er utviklet av forskere ved Senter for idrettsskadeforskning i samarbeid med Det internasjonale fotballforbundet (FIFA), som gjennom sin medisinske forskningsenhet F-MARC vil lansere det over hele verden.

Programmet er testet ut på jenter i alderen 14-16 i en studie som omfattet 1892 spillere på 125 norske lag. Resultatene er oppsiktsvekkende.

Risikoen for alvorlige skader ble nesten halvert (45 prosent ned), mens antall belastningsskader ble redusert med hele 53 prosent. Total skaderisiko gikk ned med en tredel (32 prosent).

Ikke nok med det. Gjennom tett oppfølging ble det registrert i hvilken grad hver enkelt spiller gjennomførte oppvarmingsprogrammet i de åtte månedene undersøkelsen pågikk. De som fulgte programmet i høy grad hadde 35 prosent mindre skaderisiko enn spillere som gjorde det bare i middels grad.

Lyktes i annet forsøk

- Selv om det er testet på jenter, er det ingen grunn til ikke å tro at dette skal virke i alle aldersgrupper og for begge kjønn, sier Thor Einar Andersen til NTB.

Landslagslegen i fotball og forsker ved Senter for idrettsskadeforskning er en av dem som står bak det nye oppvarmingsprogrammet. Ti personer har deltatt i arbeidet, med doktorgradsstipendiat Torbjørn Soligard som prosjektleder.

- Senter for idrettsskadeforskning har tidligere vist at forekomsten av korsbåndskader i håndball kan reduseres. Vi ønsket å gjøre det for fotball også, og laget et program som ble testet i 2005. Det viste seg ikke å fungere, sier Andersen.

- Vi gjorde endringer og laget et mer sammensatt oppvarmingsprogram med løpsøvelser, balanse- og styrkeøvelser. Det er et program med bedre balanse, og med ulike progresjonsnivåer. Nå virker det, og tendensen er entydig for alle skadetyper.

Nyttig for alle

Oppvarmingsprogrammet er utarbeidet med tanke på breddefotballen, men det kan få betydning også for toppidrettsutøvere.

John Brooks, som er medisinsk ekspert for Englands rugbyforbund, skriver i lederen i BMJ at «The 11+» bør innføres i ulike idretter på alle nivåer for å redusere skaderisiko.

- Jeg synes det er hyggelig at en uavhengig person, som arbeider innen rugby, kommer med det. Det er en veldig sterk uttalelse fra en fagperson, sier Thor Einar Andersen.

- Det viktigste budskapet er at det virker å varme opp og trene styrke og balanse. I tillegg til å spille fotball må man bygge seg opp fysisk. Jeg tror vi har laget noe som med letthet kan benyttes av trenere og spillere i breddefotball. Selvfølgelig vil også eliteutøvere kunne ha nytte av dette.

Konklusjonen på undersøkelsen er at skadeforebyggende trening bør innføres som et kjerneelement i trenerutdanning og i treningsprogrammer i jentefotball, og at programmet med enkelhet kan tilpasses og brukes av begge kjønn i alle aldersklasser.

- Vi gir et konkret eksempel på hvordan det kan gjøres, og programmet er tilgjengelig på skadefri.no for alle som vil laste det ned, sier Andersen.

** Fakta om SPILLEKLAR:

* Utviklet av forskere ved Senter for idrettsskadeforskning i Oslo, i samarbeid med FIFA. Publiseres i BMJ, en av verdens fremste medisinske publikasjoner.

* Testet i 2007 på spillere i J15- og J16-klassen. 1892 spillere på 125 lag deltok. 837 spillere benyttet det nye programmet, 1055 i kontrollgruppen varmet opp på tradisjonelt vis.

*SPILLEKLAR! (11+ på engelsk, etter antall elementer) tar 20 minutter. Det retter seg mot forebygging av de vanligste skadetyper i fotball: Båndskader i knær og ankler, samt skader i lår- og lyskemuskulatur.

* Resultater (forutsatt bruk minst to ganger i uken): Risiko for alvorlige skader redusert med 45 prosent, belastningsskader med 53 prosent, total skaderisiko med 32 prosent.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer